• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Mithrandil : man ska väl läsa av efter 24 h ? Är det "bara" upphöjt eller är det även prickar, blåsor ?

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-11-23 09:39:28 följande:
    Mithrandil : man ska väl läsa av efter 24 h ? Är det "bara" upphöjt eller är det även prickar, blåsor ?

Svårt att se. lite småskrovlor, alltså små små plitor är där i hela de röda områdena. Men inga direkta jätteblåsor. Fast från allra första början när vi tog av var där inget rött eller så alls.

ja, vi ska läsa av imornbitti, men vad jag har förstått så brukar man ändå kunna se ganska så direkt.
    När mamma gjorde lapptest för kemikalier så såg man hennes reaktioner direkt plåstren åkte av och sen blev de värre under det närmaste dygnet.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • The Luckiest
    Miralicia skrev 2011-11-22 19:56:51 följande:
    Kryddpeppar är en ren krydda.
    Har för mig att druvans såskulör innehåller en liten mängd (typ 4-5%) soja, har sett flera sorter som kallas för såskulör som innehåller en liten mängd soja och jag har för mig att druvans såskulör är en av dessa, i varje fall senast jag tittade (för ett bra tag sedan). Vill/behöver man ha helt sojafri såskulör rekommenderar jag Ekstöms Collorit, som i princip är saltvatten med färgsättning av bränt socker (samma färgämne som i cola)

Tack snälla!
    Det är så otroligt skönt att man får så mycket svar här!! Gör livet så mycket enklare. 
  • Jasusu

Jo det ser ut som reaktioner. Fast vänta tills det gått ett dygn. Men så där röda fält med små plitor i hade mina barn

• Tibell

Mithrandil : aha okej :) tror det kommer visa positivt på alla 5 :/ vilka ämnen var det ?
    Hur ser det ut på Amanda ? Vågade ni ta mjölk på henne ?

• Allrona
    Jasusu skrev 2011-11-23 09:11:19 följande:
    Jag skickade ett inbox till dig om min VB ansökan. Hur jag tänkte mm.
    Stort tack! {#emotions_dlg.flower}
  • Tibell

Åhhh jäkla iPhone, skrev massa mer :( varför gör den så??

Hur som helst så frågade jag alrro om även hennes astma är mer stabil ? Det låter ju som att ni träffat helt rätt angående vetet :)

Mithrandil : sätter de även positiv och negativ kopp ? Isåfall kan du ju jämföra med dem :)
    Vet att kavat har ett inlägg om lapptest i sin blogg där det även står hur man ska läsa av.
    Rött var negativt men var det även blåsor / utslag i var det nog positivt..
    Vilka ämnen testade de på barnen ? Och vilka visar något ?

• Allrona
    Tibell skrev 2011-11-23 12:07:18 följande:
    Åhhh jäkla iPhone, skrev massa mer :( varför gör den så??

Hur som helst så frågade jag alrro om även hennes astma är mer stabil ? Det låter ju som att ni träffat helt rätt angående vetet :)

Mithrandil : sätter de även positiv och negativ kopp ? Isåfall kan du ju jämföra med dem :)
    Vet att kavat har ett inlägg om lapptest i sin blogg där det även står hur man ska läsa av.
    Rött var negativt men var det även blåsor / utslag i var det nog positivt..
    Vilka ämnen testade de på barnen ? Och vilka visar något ?
    Jag astman är jättebra för att vara henne. Hon är precis påväg ur sin förkylning och är lite påverkad men inte speciellt mycket. Hon har under hela förkylningen haft underhåll på singulair + 2x1 fluitide och airomir innan fluitiden. Normalt har hon haft singulair + 2x2 fluitid även mellan förkylningarna så det här är ju superbra! Innan förkylningen fick hon bara singulair och ändå dippade hon inte när förkylningen kom!

Det känns verkligen som vi har hittat rätt med vetet. Nu börjar jag istället misstro mig själv när det gäller sojasläktingar! Drömmer Mest för att det är så himla krångligt att inte tåla guar när hon inte äter vete. Obestämd Det står som nummer 1 på listan att testa när det är dags att provocera igen.

Hur är det med B idag? Fortfarande lika prickig runt munnen? Om jag har fattat det rätt är även hennes astma bättre?
  • Prince or Princess

Älsklingen: lite ot men hur gör du för att få stycken i texten? När jag skriver blir allt i samma, så jobbigt att läsa!