• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Allrona
    Blå Flygare skrev 2011-11-22 09:13:25 följande:
    Får du mjöl på anvisning? då kan du få tillräckligt för att kunna lämna till förskolan. Dock kan de inte använda produkter "utifrån" i köket pga livsmedelsverkets regler. Tror många förskolor bryter mot den regeln dock när det gäller allergivaror Obestämd 

Vi fick baka bröd hemma och ta med så länge S inte tålde köpe-bröd, för fsk hade inga resurset till bakning. Vi fick ersättning på VB för det. 
    Nej, vi har inte fått något alls på anvisning. Är ju bara inne i testfasen än så länge så vi får nog det när det är säkert att hon är allergisk mot vete. Själva är vi ganska säkra på det men vi måste få genom det hos läkaren också. Vi har tid där om 3 veckor och då skulle vi troligtvis få mer hjälp.
  • Allrona
    Blå Flygare skrev 2011-11-22 09:13:25 följande:
    Får du mjöl på anvisning? då kan du få tillräckligt för att kunna lämna till förskolan. Dock kan de inte använda produkter "utifrån" i köket pga livsmedelsverkets regler. Tror många förskolor bryter mot den regeln dock när det gäller allergivaror Obestämd 

Vi fick baka bröd hemma och ta med så länge S inte tålde köpe-bröd, för fsk hade inga resurset till bakning. Vi fick ersättning på VB för det. 
    Dagis här tycker det är självklart att de ska fixa bröd och tycker det är lite genant att jag måste ta med bröd och pasta nu. De har tom redan ändrat sina rutiner för bakning av vetebröd sedan i fredags när jag meddelade att vi skulle köra vetefritt. De har verkligen tänkt till och ansträngt sig. {#emotions_dlg.flower}Skrattande Sen att de inte har hunnit fixa från i fredags till den här veckan tycker jag är helt ok och jag kan såklart ta med bröd ett tag till det har fixat sig. Jag ska kolla upp med dietisten med mjöl till dagis. Tack för tipset!
  • The Luckiest
    Allrona skrev 2011-11-22 08:20:23 följande:
    Pratade med kocken på dagis idag. Han hade suttit flera timmar igår och letat produkter och ringt deras leverantörer. Men det finns inte några mjöler dottern tål att få tag på! Förvånad Leverantörerna hänvisade till det färdiga glutenfria brödet men det tål ju inte min dotter. Hur har ni andra gjort? Dagis hade ju tänkt baka bröd själva men då måste de åka själva till coop eller ica och handla mjöler. Kan man få hjälp av dietisten att trycka på leverantörerna eller hur gör man? Nu har jag bakat bröd och tagit med till dagis men det är ju inte meningen att jag ska behöva göra!

De är så himla gulliga på dotterns dagis. De engagerar sig och hjälper till hur mycket som helst och jag känner mig så tacksam över hur deras reaktioner var när de fick veta att vi skulle ta bort vete också. De tycker såklart inte att de är jättekul, det förstår jag också, men de är otroligt hjälpsamma och sa flera gånger att det här löser vi, vi får göra det bästa av det osv. Så otroligt gulliga! {#emotions_dlg.flower}

Dom har letat åt oss också och de produkter de inte hittar hos deras leverantörer åker dom o handlar på Maxi åt henne ;)

Dom ringer ofta o frågar. Idag frågade dom om kryddpeppar, har jag aldrig provat men det är väl en ren krydda?

Sen frågade dom om druvan guldkulör, jag kan inte hitta något om de på nätet bara soja. Hon trodde att det var en färgsättare utan soja, själv har jag ingen aning. Någon som vet vad det är o vad den innehåller?

Jag är så trött på att prova nya saker, tycker inte att något nytt funkar. Skulle ge henne tranbär, kändes ofraligt o något hon skulle tycka vara gott. Men hon har klåda samt legat o skrikit hela natten :( Det enda som har funkat med frukt o bär är hallon, blåbär o päron. Och blåbär o hallon äter de ju sällan på dagis. Känns så begränsat på den fronten....        
  • Blå Flygare
    Allrona skrev 2011-11-22 09:33:20 följande:
    Dagis här tycker det är självklart att de ska fixa bröd och tycker det är lite genant att jag måste ta med bröd och pasta nu. De har tom redan ändrat sina rutiner för bakning av vetebröd sedan i fredags när jag meddelade att vi skulle köra vetefritt. De har verkligen tänkt till och ansträngt sig. {#emotions_dlg.flower}Skrattande Sen att de inte har hunnit fixa från i fredags till den här veckan tycker jag är helt ok och jag kan såklart ta med bröd ett tag till det har fixat sig. Jag ska kolla upp med dietisten med mjöl till dagis. Tack för tipset!
    På vår fsk bakar de aldrig bröd, så det är ju lite skillnad. Trolldeg gör de, så det har de självklart även gjort åt S.
  • Miralicia
    The Luckiest skrev 2011-11-22 09:58:18 följande:
    Dom har letat åt oss också och de produkter de inte hittar hos deras leverantörer åker dom o handlar på Maxi åt henne ;)

Dom ringer ofta o frågar. Idag frågade dom om kryddpeppar, har jag aldrig provat men det är väl en ren krydda?

Sen frågade dom om druvan guldkulör, jag kan inte hitta något om de på nätet bara soja. Hon trodde att det var en färgsättare utan soja, själv har jag ingen aning. Någon som vet vad det är o vad den innehåller?

Jag är så trött på att prova nya saker, tycker inte att något nytt funkar. Skulle ge henne tranbär, kändes ofraligt o något hon skulle tycka vara gott. Men hon har klåda samt legat o skrikit hela natten :( Det enda som har funkat med frukt o bär är hallon, blåbär o päron. Och blåbär o hallon äter de ju sällan på dagis. Känns så begränsat på den fronten....        
    Kryddpeppar är en ren krydda.
    Har för mig att druvans såskulör innehåller en liten mängd (typ 4-5%) soja, har sett flera sorter som kallas för såskulör som innehåller en liten mängd soja och jag har för mig att druvans såskulör är en av dessa, i varje fall senast jag tittade (för ett bra tag sedan). Vill/behöver man ha helt sojafri såskulör rekommenderar jag Ekstöms Collorit, som i princip är saltvatten med färgsättning av bränt socker (samma färgämne som i cola)
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    LokesMammi skrev 2011-11-22 16:49:00 följande:
    Vad är maltodextrin?
    Maltodextrin är typ samma som glukossirap och dextros och druvsocker, fast mer raffinerat/"förfinat" och behandlat än glukossirap. Enligt mina erfarenheter så är maltodextrin oftast gjort på majs, till skillnad mot de övriga varianterna. Jag har svårt att påminna mig om att jag träffat på matodextrin framställt från vete, utan främst majs, men även potatis. Så lite mindre risk för att det ska vara vete än vad det är med glukossirap som oftast är vete när det är odeklarerat - i varje fall enligt mina erfarenheter.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • LokesMammi
    Miralicia skrev 2011-11-22 20:01:41 följande:
    Maltodextrin är typ samma som glukossirap och dextros och druvsocker, fast mer raffinerat/"förfinat" och behandlat än glukossirap. Enligt mina erfarenheter så är maltodextrin oftast gjort på majs, till skillnad mot de övriga varianterna. Jag har svårt att påminna mig om att jag träffat på matodextrin framställt från vete, utan främst majs, men även potatis. Så lite mindre risk för att det ska vara vete än vad det är med glukossirap som oftast är vete när det är odeklarerat - i varje fall enligt mina erfarenheter.
    Ok. Tack. =)
    11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! <3
  • Tibell

Såhär ser Bella ut nu =(
    Hon har haft lite prickar hela förra veckan eftersom hon fått i sig spår av vete genom misstag.. Men nu har det blivit värre..
    Det började redan i helgen efter hon provat dessa  http://www.goodnessdirect.co.uk/cgi-local/frameset/detail/671167_Real_Foods_Corn_Thins_Original_150g.html.. men dessa ska väl vara okej ? Är majs, solrosolja och salt.
    Det kan hända att hon fått i sig något på dagis idag, för såhär såg hon INTE ut igår. Men det var maken som hämtade så jag har inte kunnat fråga. Sista gången hon fick i sig spår av vete var i Fredags, sista gången med majskakan var i Lördags.
    Borde det verkligen bli sämre då??
  • Tibell

Ska tillägga att hon sovit riktigt dåligt under hela förra veckan. Men värst var det i helgen ( efter majskakan ) . I natt sov hon hela natten lugnt och fint.. Så det känns ju som att hon fått i sig något nytt idag ? eller vad tror ni ?