• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Miralicia
    Allrona skrev 2011-11-25 09:20:42 följande:
    Är det någon som har testat soja, mjölk och glutenfri mjölmix från Mixwell? Har inte sett den i ngn butik men min dietist trodde att de hade en och när jag gick in på deras hemsida så har de ju en som innehåller:

107 Naturligt basmjöl utan gluten, laktos & soja

En mjölmix att använda vid bakning och matlagning. Den är naturligt fri från gluten, laktos och soja.
    Ingredienser: rismjöl,tapiokastärkelse, majsstärkelse, dextros, förtjockningsmedel (E415), stabiliseringsmedel (E464), aromämne.
    OBS! Innehåller inte salt. Förpackningen innehåller 1000 g

Är det någon som har sett den i butik? Bättre eller sämre än lailas gula?
    Jag vet att den finns, men jag har inte sett den i någon butik och därmed inte testat det eftersom ajg inte orkat bry mig om att skicka efter direkt från Mixwell.

Det enda frågetecknet jag ser är väl om man är väldigt känslig mot mjölk, eftersom de inte anger den som mjölkfri utan bara laktosfri. Gissningsvis så hanteras den i samma lokaler och gissningsvis maskiner också som deras andra produkter och de har mjölk i en hel del av deras andra mixer, så risken är väl att det ev kan finnas risk för kontamination för damm från skummjölkspulver även om de troligtvis gör allt för att det inte ska inträffa, men att de pga av det inte vågar sätta den som mjölkfri eftersom de anger den att vara utan laktos.

Så beroende på känslighetsgrad för mjölk skulle jag nog ev höra efter hur stor risken för kontamination av mjölk är när de inte vill kalla den för mjölkfri.
    För min dotter skulle jag våga "chansa" att använda den då hon inte är superkänslig utan kan äta sånt som är spårmärkt, men är man väldigt känslig skulle jag nog jöra efter med Mixwell varför de säger att den är utan laktos, istället för utan mjölk.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-11-25 11:19:50 följande:
    Mithrandil : Okej. Fixar jag :)
    Tack! vad gullig du är.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • LokesMammi

Nu har jag fått svar ang min vb ansökan till sonen!

"Utifrån de här uppgifterna överväger Försäkringskassan att besluta att du får en fjärdedels vårdbidrag utan skattefri merkostnadsdel från och med augusti 2011 tom juli 201. Försäkringskassan överväger att beräkna dina merkostnader till 1 800kr/år."

Jag får ersättning för inhalationer o hudsalva 1800kr/år o inget för mjölkfri ersättning o specialmat

"Mjölkersättning godtas inte som en merkostnad eftersom man inte har kostnader för annan mat. Specialmat godtas inte som en merkostnad."

Har ni som sökt också fått "samma svar". Eller ska jag överklaga?
    Tycker att 1800kr/år lät väldigt lite!

11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! <3
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-11-25 11:05:35 följande:
    Ja, han är superduktig. Händer ofta att han stoppar något i munnen bara för att spotta ut och vägra äta. Så har han alltid gjort. Har alltid vägrat att äta pannkakor, men när mamma gjorde pannkakor utan allt så vräkte han i sig. Samma som han alltid vägrat äta sås, nu när vi varken har soja eller vetemjöl i tryfflar han i sig såser. :)
    Fast tyvärr är han inne i en kraftig matvägrar period så han äter typ bara äpple.
    Ska prova saltåkvarns då. Kanske han godtar den iaf. Tack!!

Kavat har sina barn på samma mottagning som mig, tror inte sköterskan varit sur och butter där så det är nog något annat. I början var hon trevlig mot mig med, men jag tror hon tycker jag ringer och tjatar för mycket.
    Hon är alltid trevlig fram tills att hon slagit upp Amandas personnr och hon kommer på vem jag är. :P
    Men man passar ju inte med alla så det är väl okej.

Prince or princess: Det som är bra med vår mott är att jag alltid får allt jag ber om. Livmedelshänvisningar, dietistkontakt, recept på neocate, tavegyl, ja allt. Men de är inte lika enkla att få att göra en ordentlig utredning. Iaf inte för mig. Men som sagt, kavat har nog bara bra erfarenheter från barnallergimott i kungsbacka. Så våga testa!! 
    Hehe, jag har massa att skriva men glömmer ju allt. Sköterskan ja.. Hehe, hon och jag var inte heller kompisar i början. Fråga mig inte varför. Men jag slutade ringa till henne och mailade läkaren direkt. Oskyldig

Läk är dålig och kort i sina svar, men antingen så skriver hon vidare till sköterskan och så ringer sköterskan mig, eller så ringer hon själv eller så får vi en tid.
    Men sen tror jag att jag fick så mycket beröm av läkaren en gång när jag var där och hon hörde... och sen ändrade hon attityd. Nej, jag vet faktiskt inte. Jag kanske smörade någon gång när jag pratade i telefon. Nej, jag vet faktiskt inte. Oavsett vad de tycker så har ju du fått ett svar. Det är du som lever med barnen det är du som behöver ha svaret. Hjärta
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-11-25 11:08:40 följande:
    Alla du kan hitta. :)
    Jag får bunkra upp ett helt lager och sen komma på något sätt att få honom att sluta med vällingen tids nog.
    Försöker få tag på dietisten nu men hittar inget nr. Känner att han behöver näringsberäknas nu när jag vet att han verkligen är allergisk och att jag inte bara inbillat mig.

Har itne tagit detta på allvar förrens nu. har bara tänkt att det ska vara under en kortare period men nu vet man ju att man får ha det såhär ett tag så lika bra att börja lära sig laga bra mat och baka bröd och allt sånt. :)

Så alla tips på allt uppskattas! Goda bröd utan allt, efterätter och god mat. Får väl bli en duktig allergimamma nu då istället för att bara laga köttfärssås. :) 
    Dricker han nyponsoppa?
    Neocate active??? finns med svart vinbärssmak, syntetisk smak.

Addera nyponsoppa kan dietisten skriva ut. Ring om du behöver nummer eller så! Mail har jag också, men det är värre med det...

Miralicia skrev nyss en lång lista på saker i "hemliga" tråden så kolla där för fler saker!
  • Kavat
    LokesMammi skrev 2011-11-25 11:30:44 följande:
    Nu har jag fått svar ang min vb ansökan till sonen!

"Utifrån de här uppgifterna överväger Försäkringskassan att besluta att du får en fjärdedels vårdbidrag utan skattefri merkostnadsdel från och med augusti 2011 tom juli 201. Försäkringskassan överväger att beräkna dina merkostnader till 1 800kr/år."

Jag får ersättning för inhalationer o hudsalva 1800kr/år o inget för mjölkfri ersättning o specialmat

"Mjölkersättning godtas inte som en merkostnad eftersom man inte har kostnader för annan mat. Specialmat godtas inte som en merkostnad."

Har ni som sökt också fått "samma svar". Eller ska jag överklaga?
    Tycker att 1800kr/år lät väldigt lite!
    1/4 är alltså hm, minns inte med i runda slängor 2000 kr, sen drar de av på skatten av det man får i merkostnad. Krångligt, men du får alltså totalt mer än 1800 kr per år, för 1800 är bara merKOSTNADen. Mertiden får du utöver!
    Men hur mycket merkostnad du angett och så och vad du fått kan bara du avgöra om det känns ok.
  • Kavat

Här har vi länsat affärerna på bovete. Känns som jag hittar klisterlappar på fler och fler nu... Och på rismjöl..

Mina verkar peppar, peppar, klara spår av sojan, men vi äter inte dagligen just nu.

Jag hade nog testat saltås kvarns. Det verkar som att risken för vetekontaminering är större där. Ring och prata med dem och fråga hur noggrannt de gör rent.

Jag var ju i liknande dilemma med risdrycken med mellankillen Go Green slutade tillverka och då fanns det Ricedream (som flera barn reagerat på) och så tog Carlshamns över Go Green, om jag fattade det rätt. Så efter mycket luskande visade det sig att Carlshamn (och tidigare Go Green förmodligen också...) tillverkade havredryck i samma maskiner! Med rengörning emellan. Jag var hur tveksam som helst men Carlshamns funkar toppen här och min kille är ju superkänslig.

Så ring och prata med dem och våga fråga ut precis hur det funkar. Kan inte hon i telefon så kan hon säkert be någon där ringa dig som rengör maskinen osv.!

• Kavat

Läkarens bedömning av vårt ena lapptest.
    Här fick vi positivt på den översta till vänster.
    Inte den andra till vänster som har en rätt stor rodnad i överkant (där gröten låg i koppen...)
    Inte den tredje (syns pytte bara)
    Knappt postitiv lät det som på den fjärde (men ni ser ju. Det har vi även pos på RAST)
    Inte femte som också satt mest i kanterna.

Inte översta "pricken" till höger (det var bara en pyttelite gröt i koppen) och underst till höger var det  provkoppen som var tom och som ni ser så syns det ingenting där alls överhuvudtaget.

Oavsett läkarens bedömning. Det här lapptestet gav mig jätte hjälp. Jag ser ju att den tomma koppen är helt fin hud under och det är det inte på de andra även om det är väldigt tveksamt på några (3 och 5 = soja och mjölk) Men då hade vi redan tagit bort soja och mjölk och det var egentligen ett bevis på att han reagerade på havre, vete som jag ville ha och det fick jag.

Här är det andra lapptestet. Läk bedömning var bara reaktion på femte (nederst) till vänster (soja). Lite småblåsor på fjärde men de visade även på RAST (ägg).
     LIte ruggligt på resten runt kanten, men vet inte om det var "koppen". Men vi märker ju ändå väldigt klara reaktioner från allt som är testat här och det sädesslag blev borttaget ett par år senare ur kosten. Nu funkar mjölk.

Tillägger att i mjölk och äggkoppen var det liksom inget innehåll eftersom koppen är förhöjd. Så det som låg mot ryggen var ju kanten på koppen. Så i princip så är det som ligger i koppen luftburen reaktion tycker jag. Eftersom man inte tar hänsyn till kanten på koppen.
  • Miralicia
    Kavat skrev 2011-11-25 12:20:32 följande:
    Här har vi länsat affärerna på bovete. Känns som jag hittar klisterlappar på fler och fler nu... Och på rismjöl..

Mina verkar peppar, peppar, klara spår av sojan, men vi äter inte dagligen just nu.

Jag hade nog testat saltås kvarns. Det verkar som att risken för vetekontaminering är större där. Ring och prata med dem och fråga hur noggrannt de gör rent.

Jag var ju i liknande dilemma med risdrycken med mellankillen Go Green slutade tillverka och då fanns det Ricedream (som flera barn reagerat på) och så tog Carlshamns över Go Green, om jag fattade det rätt. Så efter mycket luskande visade det sig att Carlshamn (och tidigare Go Green förmodligen också...) tillverkade havredryck i samma maskiner! Med rengörning emellan. Jag var hur tveksam som helst men Carlshamns funkar toppen här och min kille är ju superkänslig.

Så ring och prata med dem och våga fråga ut precis hur det funkar. Kan inte hon i telefon så kan hon säkert be någon där ringa dig som rengör maskinen osv.!
    GoGreen har ju faktiskt risdryck igen sen ett tag. Ekologisk, dock ej kalciumberikad
    http://gogreen.se/produkter/mjölkfritt-mejeri/dryck/ekologisk-risdryck-naturell

Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Allrona
    Miralicia skrev 2011-11-25 11:21:26 följande:
    Jag vet att den finns, men jag har inte sett den i någon butik och därmed inte testat det eftersom ajg inte orkat bry mig om att skicka efter direkt från Mixwell.

Det enda frågetecknet jag ser är väl om man är väldigt känslig mot mjölk, eftersom de inte anger den som mjölkfri utan bara laktosfri. Gissningsvis så hanteras den i samma lokaler och gissningsvis maskiner också som deras andra produkter och de har mjölk i en hel del av deras andra mixer, så risken är väl att det ev kan finnas risk för kontamination för damm från skummjölkspulver även om de troligtvis gör allt för att det inte ska inträffa, men att de pga av det inte vågar sätta den som mjölkfri eftersom de anger den att vara utan laktos.

Så beroende på känslighetsgrad för mjölk skulle jag nog ev höra efter hur stor risken för kontamination av mjölk är när de inte vill kalla den för mjölkfri.
    För min dotter skulle jag våga "chansa" att använda den då hon inte är superkänslig utan kan äta sånt som är spårmärkt, men är man väldigt känslig skulle jag nog jöra efter med Mixwell varför de säger att den är utan laktos, istället för utan mjölk.
    Tack! Jag har mailat dagis för att se om de kan få tag i den. Vi har ju problemet just nu att dagis inte kan få tag i några mjöler dottern tål från sin leverantör. Men på måndag kommer kostchefen dit och ska diskuttera läget, prata med vår dietist och försöka komma fram till en lösning som funkar för alla.
    Vi tror ju att dotterns mjölkallergi är på väg att växa bort, hon är i alla fall inte superkänslig och har fått i sig små mängder mjölk flera gånger utan reaktion så jag är inte orolig för kontaminering av mjölk. Men vi kan ju inte provocera med mjölk nu eftersom vi precis har tagit bort vete, men om några månader ska vi testa mjölk ordentligt