• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Allrona
    Blå Flygare skrev 2011-11-25 09:28:29 följande:
    Vi använde den, och den funkar fint. E415 är guarkärnmjöl, en sojasläkting. 
    Guarkärnmjöl heter E412. E415 är inte en sojasläkting

Bra då ska jag kolla om dags kan ta hem den. Tack!
  • Prince or Princess

Miralicia: okej. Här har hon inte kräkts varje gång, bara ibland, och oftast på morgonen när hon fått en stor flaska neocate utan att rapa och sen hostar massor och ligger på magen. Så det känns faktiskt som hon tål dem då! Och gällande vindruvorna så har hon fått ekologiska! De är väl obesprutade? Fick tre st igår och röda kinder efter en liten stund. Ingen mer reaktion. Ska testa några fler ggr så får vi se om det var en tillfällighet.

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-11-25 10:29:46 följande:
    Haha då har jag blandat ihop dig med någon helt annan.. Sorry :)

Men då är det kanske dumt att testa om de nu mår bra. Gör som eran läkare säger så kanske de är redo att börja testa till våren eller sommaren :)
    Hoppas nu bara eran läkare inte blir lika sur som sköterskan över att ni gick till ett annat sjukhus. Hon hade kanske bara en dålig dag ;)
    Tror inte sköterskan där gillar mig. Hon är alltid fruktansvärt otrevlig.
    Har bättre kontakt med läkaren, hon har alltid bara varit trevlig. Men man är ju bara där 1 gång om året typ och dagis tjatar ju om att de vill ha en diagnos på allt och även intyg så det är lite dumt att vi inte får komma innan våren. Men men, dagis får lugna sig lite. Nu har de ju diagnos på lite iaf.

Fast bra mår de ju aldrig mer än några dagar i stöten. Det jag hade velat ha hjälp med är vad det är som gör att de inte mår bra. Men nu när jag vet om tex att soja låg på snudd på stark reaktion på alex så kan det vara hans bovete välling som gör att han aldrig blir bra. Jag trodde ju egentligen bara att alex var allergisk mot vete, men jag hade fel. hemma vägrar han äta sin bovetevälling nu, men när vi var hemma hos mamma i veckan slukade han den. Såg igårkväll att skillnaden var att mamma hade kvar en gammal påse så den var inte märkt "kan innehålla spår av soja". 

Ingen som har nån gammal påse bovetemjöl som ni kan bli av med?
    Alexander vägrar all annan välling och han äter så dåligt nu så han behöver ha något han blir mätt på.
    Hur var det förresten med saltåkvarns bovete? 
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Allrona
    mithrandil skrev 2011-11-25 10:48:30 följande:
    Tror inte sköterskan där gillar mig. Hon är alltid fruktansvärt otrevlig.
    Har bättre kontakt med läkaren, hon har alltid bara varit trevlig. Men man är ju bara där 1 gång om året typ och dagis tjatar ju om att de vill ha en diagnos på allt och även intyg så det är lite dumt att vi inte får komma innan våren. Men men, dagis får lugna sig lite. Nu har de ju diagnos på lite iaf.

Fast bra mår de ju aldrig mer än några dagar i stöten. Det jag hade velat ha hjälp med är vad det är som gör att de inte mår bra. Men nu när jag vet om tex att soja låg på snudd på stark reaktion på alex så kan det vara hans bovete välling som gör att han aldrig blir bra. Jag trodde ju egentligen bara att alex var allergisk mot vete, men jag hade fel. hemma vägrar han äta sin bovetevälling nu, men när vi var hemma hos mamma i veckan slukade han den. Såg igårkväll att skillnaden var att mamma hade kvar en gammal påse så den var inte märkt "kan innehålla spår av soja". 

Ingen som har nån gammal påse bovetemjöl som ni kan bli av med?
    Alexander vägrar all annan välling och han äter så dåligt nu så han behöver ha något han blir mätt på.
    Hur var det förresten med saltåkvarns bovete? 
    Jag mailade saltå kvarn, de skrev typ att de arbetar för att det inte ska finnas några spår, är ytterst noggranna med rengöring och så. Någon annan skrev också att de hade mailat dom och då fått svar att de arbetar på att sär-när märka vissa av produkterna. Testa! Alexander verkar ju vara rätt duktig på att avgöra om han mår dåligt av maten eller inte

Tråkigt med sköterskan som är otrevlig. Men det behöver ju inte vara så att hon inte gillar dig, hon kanske helt enkelt är en butter, otrevlig person. Obestämd
  • Prince or Princess

Mithrandil: det är ju bedrövligt vilket bemötande du fick! Jag blir helt ledsen när jag hör sånt. Vi hade ju funderingar på att kontakta en annan allergimott, men det vågar man ju knappt fundera på. Räcker det inte med allt annat man ska stå ut med?

• Tibell

Mithrandil : ska åka och handla sen. Kan kolla om de har kvar de gamla påsarna då. Eftersom vi bor som vi bor brukar våran ica vara väldigt sega med att få in nya saker.
    Hur många påsar ska jag ta om jag hittar ?

• mithrandil
    Allrona skrev 2011-11-25 10:53:59 följande:
    Jag mailade saltå kvarn, de skrev typ att de arbetar för att det inte ska finnas några spår, är ytterst noggranna med rengöring och så. Någon annan skrev också att de hade mailat dom och då fått svar att de arbetar på att sär-när märka vissa av produkterna. Testa! Alexander verkar ju vara rätt duktig på att avgöra om han mår dåligt av maten eller inte

Tråkigt med sköterskan som är otrevlig. Men det behöver ju inte vara så att hon inte gillar dig, hon kanske helt enkelt är en butter, otrevlig person. Obestämd
    Ja, han är superduktig. Händer ofta att han stoppar något i munnen bara för att spotta ut och vägra äta. Så har han alltid gjort. Har alltid vägrat att äta pannkakor, men när mamma gjorde pannkakor utan allt så vräkte han i sig. Samma som han alltid vägrat äta sås, nu när vi varken har soja eller vetemjöl i tryfflar han i sig såser. :)
    Fast tyvärr är han inne i en kraftig matvägrar period så han äter typ bara äpple.
    Ska prova saltåkvarns då. Kanske han godtar den iaf. Tack!!

Kavat har sina barn på samma mottagning som mig, tror inte sköterskan varit sur och butter där så det är nog något annat. I början var hon trevlig mot mig med, men jag tror hon tycker jag ringer och tjatar för mycket.
    Hon är alltid trevlig fram tills att hon slagit upp Amandas personnr och hon kommer på vem jag är. :P
    Men man passar ju inte med alla så det är väl okej.

Prince or princess: Det som är bra med vår mott är att jag alltid får allt jag ber om. Livmedelshänvisningar, dietistkontakt, recept på neocate, tavegyl, ja allt. Men de är inte lika enkla att få att göra en ordentlig utredning. Iaf inte för mig. Men som sagt, kavat har nog bara bra erfarenheter från barnallergimott i kungsbacka. Så våga testa!! 
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-11-25 11:03:52 följande:
    Mithrandil : ska åka och handla sen. Kan kolla om de har kvar de gamla påsarna då. Eftersom vi bor som vi bor brukar våran ica vara väldigt sega med att få in nya saker.
    Hur många påsar ska jag ta om jag hittar ?
    Alla du kan hitta. :)
    Jag får bunkra upp ett helt lager och sen komma på något sätt att få honom att sluta med vällingen tids nog.
    Försöker få tag på dietisten nu men hittar inget nr. Känner att han behöver näringsberäknas nu när jag vet att han verkligen är allergisk och att jag inte bara inbillat mig.

Har itne tagit detta på allvar förrens nu. har bara tänkt att det ska vara under en kortare period men nu vet man ju att man får ha det såhär ett tag så lika bra att börja lära sig laga bra mat och baka bröd och allt sånt. :)

Så alla tips på allt uppskattas! Goda bröd utan allt, efterätter och god mat. Får väl bli en duktig allergimamma nu då istället för att bara laga köttfärssås. :) 
  • Miralicia
    Blå Flygare skrev 2011-11-25 09:28:29 följande:
    Vi använde den, och den funkar fint. E415 är guarkärnmjöl, en sojasläkting. 

E415 är xantangummi och är inte någon baljväxt och därmed inte släkt med soja

E412 är guar = sojasläkting
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com