• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Allrona

Suzzy - hann inte skriva klart. Men det är inte ett beslut du har fått väl utan ett förslag på beslut? I så fall är det inte en överklagan du ska göra utan ett bemötande eller yttrande. Alltså ett bemötande av det du anser vara fel. Jag tycker också 1800 kr är lite, det är ju bara högkostnaden för mediciner.

Jag sitter själv och funderar på vad jag ska skriva i min ansökan. Tycker det är jättesvårt! Vilka saker har du tagit upp som extrakostnader?

• LokesMammi
    Allrona skrev 2011-11-25 21:07:58 följande:
    Suzzy - hann inte skriva klart. Men det är inte ett beslut du har fått väl utan ett förslag på beslut? I så fall är det inte en överklagan du ska göra utan ett bemötande eller yttrande. Alltså ett bemötande av det du anser vara fel. Jag tycker också 1800 kr är lite, det är ju bara högkostnaden för mediciner.

Jag sitter själv och funderar på vad jag ska skriva i min ansökan. Tycker det är jättesvårt! Vilka saker har du tagit upp som extrakostnader?
    Ne, det står att innan dom beslutar så ska jag höra av mig innan 9dec. Ska ringa min faster som jobbar på fk o kolla med henne!
    På motivering står det att "livsmedelanvisning är redan subventionerad". Vad betyder det?
    Tykcer också att 1800kr/år är för lite! Är ju 150kr/mån. Känns som att allt kostar mer än så....men det kanske det inte gör! :/
    Jag har tagit upp allt typ! =) Ersättningen, mjöl, pasta, mediciner, salvor.....allt som finns på recept! =)
    11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! <3
  • Blå Flygare
    LokesMammi skrev 2011-11-25 21:53:28 följande:
    Ne, det står att innan dom beslutar så ska jag höra av mig innan 9dec. Ska ringa min faster som jobbar på fk o kolla med henne!
    På motivering står det att "livsmedelanvisning är redan subventionerad". Vad betyder det?
    Tykcer också att 1800kr/år är för lite! Är ju 150kr/mån. Känns som att allt kostar mer än så....men det kanske det inte gör! :/
    Jag har tagit upp allt typ! =) Ersättningen, mjöl, pasta, mediciner, salvor.....allt som finns på recept! =)
    Att livsmedelsanvisningen redan är subventionerad betyder att de anser att ni redan får specialkosten bekostad av vården, så den inte innebär någon merkostnad för er. Får ni mjöl på livsmedelsersättning kan ni inte få merkostnad för det på vårdbidraget. Gissar att handläggaren utgår från att ev. ersättning ni får täcker kostnaden för mjölkfri kost. Viktigt att motivera vilka faktiska kostnader man har och VARFÖR. Man får komma ihåg att handläggarna har alla möjliga ansökningar; rörelsehinder, utvecklingsstörningar, autism mm mm Allergi är säkert en mycket liten del av deras ärenden så man får utgå från att de inte vet "något". Behöver man köpa till varor utanför vad man får på anvisning måste man motivera det (medicinskt).
  • barefoot
    Prince or Princess skrev 2011-11-25 19:39:59 följande:
    Kavat: visst brukar du köpa teff-mjöl? Var får du tag på det?
    Går också att beställa Teff från ekoexpresen.se :)
  • Allrona

Suzzy - vilka allergier har ni? Man får ju 1800:- för mediciner upp till högkostnadsskydd. Men om jag fattar det rätt så får du i dagsläget ingen merkostnad alls eftersom man måste komma upp i typ 7000:- för att få ut merkostnader!
    Tänk på att du kan ta med milkostnader för läkarbesök, parkeringsavgifter vid läkarbesök, extra tvätt (om det behövs) osv.

• The Luckiest

Suck, var och gjorde pricktest igår på vår dotter 18 mån. Det visade inte på något, precis som sist. Och då var det ändå flera saker vi testade mot som hon absolut inte kan äta. Det retar mig att dom går så mycket på det. Jag hade velat att det skulle visa så att man hade det som ett bevis typ. Jag vill också ha livsmedelshänvisningar. Är ju jättemycket hon inte kan äta!!!

• Prince or Princess

Puffar för min fråga ang riset igen, om man tål vanligt ris, kan man då räkna med att grötris, basmati-, jasmin-, osv funkar med? Kanske kavat eller miralicia vet?

• The Luckiest
    Prince or Princess skrev 2011-11-26 09:40:14 följande:
    Puffar för min fråga ang riset igen, om man tål vanligt ris, kan man då räkna med att grötris, basmati-, jasmin-, osv funkar med? Kanske kavat eller miralicia vet?

Jag kan inte svara säkert, men min dotter verkar kunna äta alla rissorter.
  • Prince or Princess

Myntha: det var ju billigare frakt på den sidan, så om jag inte hittar i affären ska jag beställa därifrån! Tack!

• Miralicia
    Prince or Princess skrev 2011-11-26 09:40:14 följande:
    Bör rimligtvis fungera. Sen finns det ju de som är känsliga för stärkelse eller fibrer så att man av den anledningen kanske kan ha lättare eller svårare för olika sorter - att är man känslig för fibrer kanske det är bättre med jasmin eller basmatiris än med råris och kanske lite tvärt om att är man känslig för stärkelse kanske de grövre som råris kan fungera bättre. Men som allt så finns det ju naturligtvis individuella undantag från allting, men överlag bör det funka med alla risvarianter - åtminstone fram tills man blivit bevisad om motsatsen att en viss variant inte gör det, resonerar jag i varje fall.
    Det enda som jag inte skulle dra över en kam med annat ris är vildris, som inte är ris i egentlig bemärkelse utan ett gräs från en besläktad art.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com