• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Prince or Princess

The luckiest & miralicia: tack! Då ska jag ge henne lite olika så det blir lite variation! Vad bra!

• Kavat
    Prince or Princess skrev 2011-11-26 15:29:05 följande:
    The luckiest & miralicia: tack! Då ska jag ge henne lite olika så det blir lite variation! Vad bra!
    Här funkar även Vårgårda puffat ris (roligt att plocka med) och Friggs osaltade eko riskakor! Och Pama.

Nu har jag glömt hur gammal hon är, men om de är lite äldre barn. så är puffat ris perfekt att göra julgodis av eller om man ammar då.

Vi gjorde på egen musli som vi alla tål, russin och puffat ris och smält choklad eller kakao, margarin och lite rismjöl har jag för mig (tror receptet finns i min blogg) Supergott!
  • Prince or Princess

Kavat: här är nåt av Pama och friggs-kakorna som inte funkar. Har inte testat dem igen, men ska absolut göra det! Tror det är riskakorna? Vårgårda-riset har vi hemma och hon älskar det! Men har inte vågat ge det heller sen vi tog bort allt. :S om man ska ge alla saker en o en tar det ju hundra år.. Känner mig SÅ stressad av dietisten också. "Hon är så stor, måste äta mer än det hon gör, ni får inte ge för mycket ris, nu ska vi prova rent havre" (tror inte det funkar heller, men visst prova kan man ju) och så vidare låter det. Detta gör att jag känner mig så stressad att prova nya saker fast vi inte testat klart en sak :( nu har hon tex fått en pytte-eksem-prick igen. Så vi la ner vindruvorna igen för att se om det går bort. (Inte helt lätt att hitta eko-druvor heller för den delen..) men så tänkte jag att man kan ju prova majskorn kanske... (fast eksemet inte lagt sig så jag är inte säker på om det är d-droppar/druvor/nåt helt annat. Men HALLÅ nej det ska jag inte alls! Ska fortsätta som vi gjort så jag vet att hon tål d-vitaminerna! Så himla jobbig dietist!! Snälla peppa mig lite :'(

• LokesMammi
    Blå Flygare skrev 2011-11-25 23:29:48 följande:
    Att livsmedelsanvisningen redan är subventionerad betyder att de anser att ni redan får specialkosten bekostad av vården, så den inte innebär någon merkostnad för er. Får ni mjöl på livsmedelsersättning kan ni inte få merkostnad för det på vårdbidraget. Gissar att handläggaren utgår från att ev. ersättning ni får täcker kostnaden för mjölkfri kost. Viktigt att motivera vilka faktiska kostnader man har och VARFÖR. Man får komma ihåg att handläggarna har alla möjliga ansökningar; rörelsehinder, utvecklingsstörningar, autism mm mm Allergi är säkert en mycket liten del av deras ärenden så man får utgå från att de inte vet "något". Behöver man köpa till varor utanför vad man får på anvisning måste man motivera det (medicinskt).
    Bekostat av vården? Ne, det vet jag inte! :/
    Varor utanför köper vi ju.......o göra gröt o välling med........ :/ Trodde inte man skulle ta med det......
    Allrona skrev 2011-11-26 07:53:51 följande:
    Suzzy - vilka allergier har ni? Man får ju 1800:- för mediciner upp till högkostnadsskydd. Men om jag fattar det rätt så får du i dagsläget ingen merkostnad alls eftersom man måste komma upp i typ 7000:- för att få ut merkostnader!
    Tänk på att du kan ta med milkostnader för läkarbesök, parkeringsavgifter vid läkarbesök, extra tvätt (om det behövs) osv.
    Hans allergier:  all sädesslag, mjölk, ägg o soja.......just nu! =) Sen har han exsem vi smörjer in........
    Ne, 7000kr kommer vi inte upp i. Det enda vi hämtar ut ofta är altheran. Sällan astma medicin o salvor.....
    11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! <3
  • Tibell

Suzzy : men om han fortfarande har eksem som måste smörjas kanske han har fler allergier ? Typ sojasläktingar, baljväxter ??

Här har vi jätte problem med Bellas mage efter vetemissen :/ har klyxat henne flera ggr denna veckan men får bara ut små harpluttar..
    Idag har hon dessutom hög feber ( som både hon och Tilde får ibland av kraftig förstoppning ) och magen står som en ballong, den ser nästan sprickfärdig ut :/
    Nu är det lite mer än 1 vecka sedan missen skedde, när ska det vända egentligen ??
    Ska köpa mer klyx imorgon och ge varje dag samt ge movicol uppifrån och se om vi kan ordning på det här snart :(
    Om man ska se något som helst positivt i detta så är det väl att vi inte behöver tänka på provocering inom det närmsta...

• LokesMammi
    Tibell skrev 2011-11-26 21:05:00 följande:
    Suzzy : men om han fortfarande har eksem som måste smörjas kanske han har fler allergier ? Typ sojasläktingar, baljväxter ??
    Ja, någe mera allergier har han, det tror jag med! Soja släktingar har inte jag gett honom. Vad jag vet....
  • Allrona

Suzzy - sojasläktingen guarkärnmjöl E412, finns i stort sett i alla glutenfria produkter. Om ni använder färdiga mjölmixer är det bara lailas gula som är utan både mjölk, ägg och sojasläktingar.

• LokesMammi
    Allrona skrev 2011-11-26 21:18:47 följande:
    Suzzy - sojasläktingen guarkärnmjöl E412, finns i stort sett i alla glutenfria produkter. Om ni använder färdiga mjölmixer är det bara lailas gula som är utan både mjölk, ägg och sojasläktingar.
    Även dom jag fått på recept av dietisten?
    Han äter knappt mjukbröd! Han vill inte ha!
  • mithrandil

Hur lång tid kan jag räkna med att det tar innan Alex är sig själv igen efter lapptestet? Han mår fruktansvärt dåligt och bråkar och tjuter större delen an dagarna ännu. Sen undrar jag när eksemen går bort. Har smort honom med kortison och locobase repair men det verkar inte vilja ge sig.

• mithrandil

Älsklingen: det är inte så att hon fått i sig något mer? Tyckte senaste bilden på hennes mun såg sämre ut än bilden du la upp någon dag innan.