• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Bobbosmamma

Vad roligt det är att läsa om er som har förskolor med så omtänksam personal :)

Prince; tack {#emotions_dlg.flower} Jag har ju ännu inte bakat med teff. Ska hämta ut leveransen (den svindyra:)) från allergimat idag. Har bara läst mig till att enbart teff blir torrt och smuligt, tror det är dörför de flesta recept iinnehåller fibrex eller fiberhusk. För att göra det saftigare och få det att hålla ihop bättre. Det är ju helt underbart att hon har gått upp så mycket i vikt sen ni började med NEocate!!! Dietisten verkar har svårt att lägga ihop 1+1. Du får förklara för henne :) Förstår att det är stressande att hon är så hispig... det hade ju räckt med stressen man själv känner.... Kanske är hon mest stressad för att hon själv inte har koll, och känner det?

Efter tips har jag fått reda på en privat allergimott för barn här i Sthlm, men med avtal med landstinget. Så man slipper bli ruinerad. Skickade in en "egenremiss" i helgen och fick ett jätttrevligt svar. Men dom har 4 (fyra!!) månaders väntetid. Snacka om överbelastning. Har bestämt oss för att vänta med provokation av mjölk, ägg, soja och sädesslag tills efter 3 år. Tur att vi har dig Kavat eftersom vi inte har någon annan :)

GAv majs igår och hittills ingen reaktion!!!! Vågar ej ta ut segern ännu, men det vore underbart om det funkade. Vet ni vilka märken på majsmjöl och polenta som är rena?? 

• Bobbosmamma

Fööresten.. Loa har aldrig ätit ägg men reagerar tom luftburet. Så antingen graviditet eller amning då.

• saffe
    mithrandil skrev 2011-11-25 10:12:37 följande:
    Älsklingen: Såhär står det på våra papper att man läser av:

- negativ reaktion
    ? tveksam reaktion
    + svag reaktion (ej vesikler)
    ++ stark reaktion (vesikulös eller ödematös)
    +++ extrem reaktion (ulcerativ eller bullös)
    IR irriterande reaktion.

Sköterskan sa sen att de med + är positiva resultat i olika styrkor.
    Är man bara svagt allergisk så rekomenderas man att återinföra trots allergi bara för att den inte är så stark.
    Hon sa att man med åren kommer över tröskeln så att man inte längre kan vänjas vid födoämnen.

Vår vanliga läkare säger att ju längre man håller sig borta ju mer hopp finns om att allergin kan växa bort.

Hur vet man vem man ska lyssna på när alla tycker olika? 
    Det är ju precis det här som är så svårt, som du säger, vem ska man tro på? Jag håller mina borta från det dom inte tål så mycket jag kan. För den där "bägaren" rinner över så fort när vi fuskar lite här och var. Då är det svårt att försöka vänja dom vid något dom inte tål...
  • saffe
    LokesMammi skrev 2011-11-25 21:53:28 följande:
    Ne, det står att innan dom beslutar så ska jag höra av mig innan 9dec. Ska ringa min faster som jobbar på fk o kolla med henne!
    På motivering står det att "livsmedelanvisning är redan subventionerad". Vad betyder det?
    Tykcer också att 1800kr/år är för lite! Är ju 150kr/mån. Känns som att allt kostar mer än så....men det kanske det inte gör! :/
    Jag har tagit upp allt typ! =) Ersättningen, mjöl, pasta, mediciner, salvor.....allt som finns på recept! =)
    Äter ditt barn alltså mjölkfri kost? Då dricker han/hon ju kanske havre eller risdryck istället för vanlig mjölk? Har du tagit upp den kostnaden? Här räknar vi med att dom dricker minst 5 dl risdryck var om dagen och det har vi fått godkännt.
  • saffe
    saffe skrev 2011-11-28 13:30:29 följande:
    Äter ditt barn alltså mjölkfri kost? Då dricker han/hon ju kanske havre eller risdryck istället för vanlig mjölk? Har du tagit upp den kostnaden? Här räknar vi med att dom dricker minst 5 dl risdryck var om dagen och det har vi fått godkännt.
    Alltså jag har ju bara sökt för min äldsta dotter så det är ju 5 dl risdryck om dagen. Det blir några tusenlappar på ett år. Plus all annan specialmat som inte går att få på livsmedelsanvisning.
  • Kavat
    Bobbosmamma skrev 2011-11-28 13:18:55 följande:
    Vad roligt det är att läsa om er som har förskolor med så omtänksam personal :)

Prince; tack {#emotions_dlg.flower} Jag har ju ännu inte bakat med teff. Ska hämta ut leveransen (den svindyra:)) från allergimat idag. Har bara läst mig till att enbart teff blir torrt och smuligt, tror det är dörför de flesta recept iinnehåller fibrex eller fiberhusk. För att göra det saftigare och få det att hålla ihop bättre. Det är ju helt underbart att hon har gått upp så mycket i vikt sen ni började med NEocate!!! Dietisten verkar har svårt att lägga ihop 1+1. Du får förklara för henne :) Förstår att det är stressande att hon är så hispig... det hade ju räckt med stressen man själv känner.... Kanske är hon mest stressad för att hon själv inte har koll, och känner det?

Efter tips har jag fått reda på en privat allergimott för barn här i Sthlm, men med avtal med landstinget. Så man slipper bli ruinerad. Skickade in en "egenremiss" i helgen och fick ett jätttrevligt svar. Men dom har 4 (fyra!!) månaders väntetid. Snacka om överbelastning. Har bestämt oss för att vänta med provokation av mjölk, ägg, soja och sädesslag tills efter 3 år. Tur att vi har dig Kavat eftersom vi inte har någon annan :)

GAv majs igår och hittills ingen reaktion!!!! Vågar ej ta ut segern ännu, men det vore underbart om det funkade. Vet ni vilka märken på majsmjöl och polenta som är rena?? 
    Ring och prata med dem och säg att ni är angelägna att få hjälp så fort det går och att ni kan komma på återbudstider med kort varsel!

Yeajjj! Fast det är absolut inte bara jag. Det finns ju massor av jätte kunniga människor här inne. {#emotions_dlg.flower}
    Jag tror man måste ta beslut för en själv, vad man själv tror på. Det är ju vi som lever med våra barn som får stå ut med skrikiga nätter, blåsor, eksem osv. Jag var stressad med mellankillen för att man vill kunna ge, men det är så mycket lugnare att ta det i sin egen takt.

Jag känner tyvärr fortfarande att jag inte orkar svara på saker eller hinner inte när jag läser och sen glömmer svara. Skäms Men nu är jag i alla fall under utredning så hoppas att jag får någon rätsida på min hälsa också. Ni får påminna och fråga igen om jag missar.
  • Allrona
    Kavat skrev 2011-11-28 13:54:50 följande:
    Ring och prata med dem och säg att ni är angelägna att få hjälp så fort det går och att ni kan komma på återbudstider med kort varsel!

Yeajjj! Fast det är absolut inte bara jag. Det finns ju massor av jätte kunniga människor här inne. {#emotions_dlg.flower}
    Jag tror man måste ta beslut för en själv, vad man själv tror på. Det är ju vi som lever med våra barn som får stå ut med skrikiga nätter, blåsor, eksem osv. Jag var stressad med mellankillen för att man vill kunna ge, men det är så mycket lugnare att ta det i sin egen takt.

Jag känner tyvärr fortfarande att jag inte orkar svara på saker eller hinner inte när jag läser och sen glömmer svara. Skäms Men nu är jag i alla fall under utredning så hoppas att jag får någon rätsida på min hälsa också. Ni får påminna och fråga igen om jag missar.
    Om du orkar och hinner så tar jag gärna emot tips om vad jag ska begära för extratid i min vb-ansökan

Hoppas ni hittar en lösning på dina hälsoproblem. {#emotions_dlg.flower} 
    Själv har jag ju fått hyffsad rätsida med min migrän och yrsel men nu har jag varit stressad igen över dottern och hennes mat och då kommer det tillbaka direkt. Migrän två gånger på en vecka igen Skrikandes 
  • Prince or Princess

Bobbosmamma: ja så kanske det är! Att dietisten inte riktigt kan o blir stressad för det! Puh.. Idag ska vi testa quinoa iallafall :) skoj! Fast teff hittar jag bara inte! Blir nog tvungen att skicka efter jag med. Men bor inte du i Sthlm? (Eller var det nån annan?)Då kan du väl gå direkt till butiken? Och slippa vansinnesfrakten..

• Prince or Princess

Nu har vi testat quinoa, ingen hit direkt.. Men hon får väl vänja sig. Och när jag räknade lite närmare insåg jag att jag räknat fel!! Inte 2,2 kilo utan 1,2 kilo viktuppgång. Tyckte väl det lät mycket men hon ligger nära medelkurvan nu iallafall.