• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Mithrandil : När vi gjorde hemmagjort på Bella fick hon stark reaktion på vete. Det tog oss 2 veckor ungefär att smörja bort eksemen efter det.. Och då satt hennes endast på i 16 h.. Så det tar nog ett tag :(

Nej hon har inte fått i sig något nytt. Men misstänker att majskakan ( som riskaka fast med majs ) innehåll spår av vete, kanske körda i samma maskin ??
    För det var efter hon fick en sån som hon blev ännu värre runt munnen och sov urkasst på nätterna.. Dessutom får vi inte i henne någon mat förutom lite neocate så jag tror inte det kan vara något nytt.
    Och detta var i förra fredagen :(
    Nätterna är fortfarande kassa men utslagen börjar se bättre ut.
    Sen problemen med magen med då :(

• Kavat

Mithrandil, ger ni aerius eller tavegyl? Har han ont i magen och svårt att sova hade jag testat med panodil också.

• Bobbosmamma

Älsklingen: Hoppas magen löser sig snart. Min flcika blir jättepåverkad när hon blir sådär förstoppad. Det brukar lösa sig med Movicol flera ggr per dag (jag blandar i Neocaten för hon vägrar ta det rent) och klyx. I bipackssedeln på Movicol finns ett schema på hur man kan lösa svår förstoppning. Kolla åldersgränsen bara. 

• Bobbosmamma

Prince ; min tjej ÄLSKAR oxå vårgårdariset :) Jag är lite nervös över allt ris vi ger... idag har vi haft lite majs i köttfärsen. Får se hur det går... Hade känts bra kunna dra ner något på riset. Kunna göra polenta, använda majsmjöl och så.. Men jag vet... det här att ge en sak i taget. Det kommer ju ta oändlig tid :(

Loa har även de senatse veckorna reagerat på glukossirap... 2 olika ggr, i 2 olika produkter. Så jag tror hon är VÄLDIGT känslig mot vete... 

• Prince or Princess

Bobbosmamma: å vad fint namn! Loa! :) jag har funderat på att testa quinoa snart för att ha nåt annat att ge till maten, vågar inte ge ris 2ggr/d, så antingen får hon ganska lite middag + lunch, eller så får hon bara kött en gång. Vindruvor funkar inte alls :( illröd av kisset, fast verkar inte jättebesvärad tack o lov. Dietisten ville absolut skriva ut ren havre så det får vi väl prova med. Och teff vill jag testa så jag kanske kan baka. Kan man baka på bara teff? Har det konstig bismak som bovete? Dietisten är SÅ OROLIG att hon inte får i sig allt (men vill helst inte skriva ut neocate advance iaf?!) och att hon inte går upp i vikt. Det senaste halvåret har hon gått upp upp ca 200-300 g/2 mån och nu när jag vägt henne hemma tror jag hon gått upp 2,2 KILO!! sen hon började ordentligt m neocate för ca 2 mån sen... Jättetjocka lår nu haha. :) ska t BVC på tis, får se hur mkt hon väger då!

• t0va

Inte måste man väl äta maten man ska testa för för att det ska bli resultat på testerna? Pricktest är det vi gjort och sonen har ju inte ätit soja vad vi vet men ändå visade det starkt utslag. Sitter i en annan tråd med en som säger att man inte ska utesluta mjölk innan man testat. Har aldrig hört om det innan.

• Miralicia
    t0va skrev 2011-11-27 22:21:34 följande:
    Inte måste man väl äta maten man ska testa för för att det ska bli resultat på testerna? Pricktest är det vi gjort och sonen har ju inte ätit soja vad vi vet men ändå visade det starkt utslag. Sitter i en annan tråd med en som säger att man inte ska utesluta mjölk innan man testat. Har aldrig hört om det innan.
    På något sätt så måste man nån gång ha varit utsatt för det aktuella ämnet för att det över huvud taget ska kunna ge utslag på tester. Testerna mäter ju förekomst av IgE-antikroppar mot olika saker och IgE-antikroppar kan inte utvecklas utan att ha träffat på det aktuella ämnet.

Sen är det kanske inte säkert att man absolut måste äta det (även om det naturligtviis är det vanligaste) utan i varje fall teoretiskt så kan bebisar sensibiliseras (dvs processen med att utveckla IgE-atikroppar) redan under graviditeten, men betydligt vanligare än under graviditeten är att det sker genom amning eller i samband med att nya födoämnen införs i kosten.

Har man utvecklat IgE-antikroppar så spelar det ingen större roll om man tar bort t.ex. mjölk innan tester eller inte, IgE-antikropparna påverkas inte på samma sätt som antikroppar mot gluten, vilka minskar/försvinner om man tar bort gluten ur kosten så att proverna då ser normala ut. Så är inte fallet när det handlar om allergi.

För erat fall tOva: visst gav ni Sinlac vid något/några tillfällen? (eller kommer jag ihåg fel?) det är ju baljväxt & sojasläkting.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Kavat
    Miralicia skrev 2011-11-27 23:31:44 följande:
    På något sätt så måste man nån gång ha varit utsatt för det aktuella ämnet för att det över huvud taget ska kunna ge utslag på tester. Testerna mäter ju förekomst av IgE-antikroppar mot olika saker och IgE-antikroppar kan inte utvecklas utan att ha träffat på det aktuella ämnet.

Sen är det kanske inte säkert att man absolut måste äta det (även om det naturligtviis är det vanligaste) utan i varje fall teoretiskt så kan bebisar sensibiliseras (dvs processen med att utveckla IgE-atikroppar) redan under graviditeten, men betydligt vanligare än under graviditeten är att det sker genom amning eller i samband med att nya födoämnen införs i kosten.

Har man utvecklat IgE-antikroppar så spelar det ingen större roll om man tar bort t.ex. mjölk innan tester eller inte, IgE-antikropparna påverkas inte på samma sätt som antikroppar mot gluten, vilka minskar/försvinner om man tar bort gluten ur kosten så att proverna då ser normala ut. Så är inte fallet när det handlar om allergi.

För erat fall tOva: visst gav ni Sinlac vid något/några tillfällen? (eller kommer jag ihåg fel?) det är ju baljväxt & sojasläkting.
    Mellankillen visade på äggallergi på RAST när han var 6 månader. Han hade enbart ammats.

Liten har klara reaktioner på fisk, helt utan tvivel om allergi genom amning. Men han visar inte något på RAST.

Mellankillen utsattes en längre tid med amning, kan vara skillnaden kanske....?
  • Kavat

Mithrandil, ställde inte du någon fråga jag skulle svara på om dietisten, eller har jag drömt det? Hittar inte nu. Men angående advance så sa hon att vi skulle vänta ut att recpetet går ut, när han är 1,5 år och så byter vi då. Frågade det sist jag träffade henne.

Vi hade faktiskt ett jätte bra möte på dagis med henne med. Rektorn, kokerska, kokerskans chef osv.  Det var rektorn som tyckte det var nödvändigt att träffas och ha med någon läkare eller vårdpersonal. Men det är jätte bra att ha möte, detta var nog det tredje eller fjärde på 1,5 år.

• Plutteli

Måste säga att jag än så länge ÄLSKAR stora dotterns nya förskola! De har verkligen respekt för hennes allergier! De är tex jättenoga med att inga barn får ha starka dofter på sig (är även en tjej till som får andnöd av det), de dubbelkollar all mat ifall de är osäkra på innehåll (tex i bröd) och vet de ändå inte frågar de oss! Idag är de på besök hos en annan förskola och där skulle barnen bjudas på julfika så jag bakade och skickade med lussebullar som personalen skulle ge henne :)
    Lika så är deras kokerska (de har ju eget kök) supertrevlig och har frågat oss vad S gillar att äta, vad vi använder hemma i produktväg, tips på hur hon kan laga i princip samma mat till S men utan mjölk/ägg osv. Det är kanon! (S trivs dessutom hand i handske där, vill knappt gå hem, tjatar om att gå dit, är glad för att hon mår bra, för att det alltid finns saker för henne att äta också istället för att hon får titta på eller får nått helt annat än de andra barnen så som det var på förra stället m.m. så tja, glädjen är stor!)

Vad gäller min egen allergi så är där oförändrat, försökte med kortison men det var ju bara blaj så tja... ska ringa VC nästa vecka så ska vi fortsätta utreda, pricktest härnäst, MEN en bra sak iaf: Jag har äntligen hittat ett schampo som jag inte reagerar på! Snacka om att jag letat länge :D