• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    Allrona skrev 2011-11-28 14:05:00 följande:
    Om du orkar och hinner så tar jag gärna emot tips om vad jag ska begära för extratid i min vb-ansökan

Hoppas ni hittar en lösning på dina hälsoproblem. {#emotions_dlg.flower} 
    Själv har jag ju fått hyffsad rätsida med min migrän och yrsel men nu har jag varit stressad igen över dottern och hennes mat och då kommer det tillbaka direkt. Migrän två gånger på en vecka igen Skrikandes 
    Tack! Ja, nu börjar de ju i alla fall hitta saker. Inte för att det är bra, men innan har de ju trott att allt skulle lösa sig av sig själv och läkaren har inte letat eller uteslutit tillräckligt, trots att jag bara blivit sämre. Gråter

Stress är inte bra. Jag går från klarhet till klarhet men när kroppen stressas av olika anledningar ( i mitt fall av en oupptäckt glutenintolerans i grund och botten och så allt annat därpå) så lägger kroppen sakta och säkert av att fungera. Så ta det lugnt!

Inboxat dig!  Solig
  • Kavat
    Bobbosmamma skrev 2011-11-28 14:25:01 följande:
    Kavat; Menade det bara som ett tack :) Självklart !!! svarar du i mån av lust/tid/ork. 
    Solig
    Ja, det förstod jag. Jag tycker bara det är så tråkigt när man vet att man kan hjälpa eller har råd, kommentarer eller ja, bara tankar att ge, fast man inte orkar. Men, men, vi är ju många här som hjälps åt. {#emotions_dlg.flower}
  • Kavat
    Prince or Princess skrev 2011-11-28 19:32:12 följande:
    Nu har vi testat quinoa, ingen hit direkt.. Men hon får väl vänja sig. Och när jag räknade lite närmare insåg jag att jag räknat fel!! Inte 2,2 kilo utan 1,2 kilo viktuppgång. Tyckte väl det lät mycket men hon ligger nära medelkurvan nu iallafall.
    Mina ungar gillar heller inte quinoa. Men tänkte nyss tanken att man kan ju ha det i grytor, soppor mm, så att det döljs. Borde ju även funka i köttfärssås t.ex? Bara de äter så...

Du sköljer ordentligt innan kok hoppas jag!? Jag har för mig att vi misstänkte spår av något i en utav våra förpackningar, men minns nu inte vilken. Men det försvinner ju om man sköljer noga (vilket man ju ska ändå).
  • 2små2stora

William verkar inte ha så mycket mot Nutra smaken. Nu får han 90ml nutra i totalt 230ml välling  

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Prince or Princess

Ja får försöka göra nån gryta när vi fått se lite mer vad som funkar! Bra ide! Tack! Jag sköljde jättenoga, men stod ändå och funderade på om det kunde finnas andra frön i. Var från saltåkvarn. Finns teff på Ica i Kungsbacka?

• Prince or Princess

Ica i kungsmässan menar jag :)

• Kavat
    Prince or Princess skrev 2011-11-28 20:19:49 följande:
    Ja får försöka göra nån gryta när vi fått se lite mer vad som funkar! Bra ide! Tack! Jag sköljde jättenoga, men stod ändå och funderade på om det kunde finnas andra frön i. Var från saltåkvarn. Finns teff på Ica i Kungsbacka?
    Japp, men det är nog ca 10 kr billigare på Coop.
  • Prince or Princess

Jämfört med 159 (inkl frakt) på internet så gör tian inget ;) ska ändå till kungsmässan nån dag!

• Bobbosmamma

Bor ni alla i Kungsbacka ellerTungan uteVi kanske ska flytta dit :) Mitt gamla jobb har flyttat dit och jag funderar på att börja där igen :) Men ja, jag bor i sthlm än så länge. Göteborgare i exil är jag.

Jag gillar inte heller quinoa. Blä tycker jag. Men jag tror absolut det kan funka i grytor!

Puffar lite för min fråga om rent majsmjöl och polenta, vikla märken jag vågar satsa på.....? 

• Kavat
    Prince or Princess skrev 2011-11-28 20:48:49 följande:
    Jämfört med 159 (inkl frakt) på internet så gör tian inget ;) ska ändå till kungsmässan nån dag!

Tror det ligger på  ung 50 på coop och ung 60 på kungsmässan. De har rätt mycket på Kungsmässan. Jag frågade efter grejer varje vecka första året med allergier och de tog nog in allt tror jag! Helt suveräna och kundvänliga!