• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • LokesMammi
    t0va skrev 2011-11-29 09:34:45 följande:
    ingen aning, just den varianten har jag inte testat än, vi har bara testat pannkaksmixen och glassmixen, där har det blivit "riktig" glass och pannkakssmet.

Kör också med välling så jag kanske ska ta och prova den yougurten och se om det kan funka. Tycker mellanmål är så svårt att variera.
    Ja, det är ju det! Tycker jag med. Man kan inte köpa vad som helst i affären som alla andra kan! =)
    11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! <3
  • 2små2stora
    Prince or Princess skrev 2011-11-28 21:42:29 följande:
    Vi bor inte i kungsbacka, utan i gbg. Men Hmm.. Vad beror det på att så många av oss bor i Göteborg och runt om?! Är det nåt i vattnet som ger allergier eller?! Stordate låter skoj
    Jag bor utanför stockholm
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • SatuSv

Ela: Har googlat ocgh googlat efter likadana utslag som min barn har/hade i söndags och fick upp din bild,min son hade så där över hela benen riktigt stor fläckar fast hans var vita och röda. Min dotter har på rumpan exakt som på din bild. Vad fick ditt barn det utav?

Jag har tänkt o tänkt på vad mina barn kan ha ätit men kommer inte fram till något annorlunda,kanske Multivitamin dricka från coop är det ända som är annorlunda. 

Angelina2006 Leo2010
  • Prince or Princess

Vilken tur att det finns andra här med hoppet är inte ute för oss i Gbg än då ;-D

• Ela

SatuSv - Jag läser från mobilen så jag ser inte om du möjligtvis har citerat den bild du tänker på. Jag tror nämligen att jag har lagt in bilder både på dotterns och sonens utslag. På det du skriver gissar jag ändå att det är dotterns du menar - upphöjda, nästan som bubblor? Det är nässeutslag som hon har fått av kyla. De kliar inte på henne, men det är nog väldigt vanligt att de gör det. Sonens eksem är mer röda heltäckande områden - lite flammigt så där. Han är konstaterat allergisk mot ägg och jordnöt men vi tror att det är något mer med och det var därför jag la ut bilder i den här tråden. Det var dock ett tag sedan han hade något ordentligt skov. Nu har han mest torreksem som går att hålla efter med mjukgörande.

• The Luckiest

Synd att ingen bor i närheten av kalmar, jag har nämligen mycket tavegyl över o eftersom dottern inte ska ha det mer kunde det hjälpt någon annan.

• t0va
    Plutteli skrev 2011-11-29 16:15:34 följande:
    Tack! Just nu blir det mest soyghurt och jag vill försöka hålla nere mängden soja hon får i sig :)
    min kotte tål inte soja heller så både det och havregurt går bort. Gjorde risifrutti ett tag men han är inte jätteförtjust i det. Han gilar inte mjukt bröd heller, ibland går det ner men oftast så är det roligare att smula det i småbitar. Så svårt att hitta alternativ.
  • LokesMammi
    t0va skrev 2011-11-29 21:18:30 följande:
    min kotte tål inte soja heller så både det och havregurt går bort. Gjorde risifrutti ett tag men han är inte jätteförtjust i det. Han gilar inte mjukt bröd heller, ibland går det ner men oftast så är det roligare att smula det i småbitar. Så svårt att hitta alternativ.
    Låter som min son det där! =) hehe
    Han gillade inte risifruttin jag gjorde o mjukt bröd vill han inte ha.
    Här står man o bakar o lagar o han vill inte ha!!!!! =)
    11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! <3