• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    Bobbosmamma skrev 2011-11-28 20:54:26 följande:
    Bor ni alla i Kungsbacka ellerTungan uteVi kanske ska flytta dit :) Mitt gamla jobb har flyttat dit och jag funderar på att börja där igen :) Men ja, jag bor i sthlm än så länge. Göteborgare i exil är jag.

Jag gillar inte heller quinoa. Blä tycker jag. Men jag tror absolut det kan funka i grytor!

Puffar lite för min fråga om rent majsmjöl och polenta, vikla märken jag vågar satsa på.....? 
    Ha, vad kul. Då kan vi ju ha stordate! Mithrandil bor inte här, men rätt nära. Sen finns det några gamla "rävar" som Blå Myran, Angel m.fl som också bor i gbgstrakten.

Oj, Polenta kan man skölja av, så det spelar nog ingen roll. Majsmjöl, ja, vi är känsligast för sädesslag så vi har hittills kört på Risentas. Är man superkänslig mot soja kanske man bör testa Saltå Kvarns (om nu majsmjölet också har blivit spårmärkt?)
  • LokesMammi
    saffe skrev 2011-11-28 13:30:29 följande:
    Äter ditt barn alltså mjölkfri kost? Då dricker han/hon ju kanske havre eller risdryck istället för vanlig mjölk? Har du tagit upp den kostnaden? Här räknar vi med att dom dricker minst 5 dl risdryck var om dagen och det har vi fått godkännt.
    Han är bara 10mån så han dricker inte mjölk än, men kommer väl o göra det! =)
    11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! <3
  • Bobbosmamma
    Kavat skrev 2011-11-28 20:58:26 följande:
    Ha, vad kul. Då kan vi ju ha stordate! Mithrandil bor inte här, men rätt nära. Sen finns det några gamla "rävar" som Blå Myran, Angel m.fl som också bor i gbgstrakten.

Oj, Polenta kan man skölja av, så det spelar nog ingen roll. Majsmjöl, ja, vi är känsligast för sädesslag så vi har hittills kört på Risentas. Är man superkänslig mot soja kanske man bör testa Saltå Kvarns (om nu majsmjölet också har blivit spårmärkt?)
     Tack{#emotions_dlg.flower}
  • Prince or Princess

Vi bor inte i kungsbacka, utan i gbg. Men Hmm.. Vad beror det på att så många av oss bor i Göteborg och runt om?! Är det nåt i vattnet som ger allergier eller?! Stordate låter skoj

• t0va
    Miralicia skrev 2011-11-27 23:31:44 följande:
    På något sätt så måste man nån gång ha varit utsatt för det aktuella ämnet för att det över huvud taget ska kunna ge utslag på tester. Testerna mäter ju förekomst av IgE-antikroppar mot olika saker och IgE-antikroppar kan inte utvecklas utan att ha träffat på det aktuella ämnet.

Sen är det kanske inte säkert att man absolut måste äta det (även om det naturligtviis är det vanligaste) utan i varje fall teoretiskt så kan bebisar sensibiliseras (dvs processen med att utveckla IgE-atikroppar) redan under graviditeten, men betydligt vanligare än under graviditeten är att det sker genom amning eller i samband med att nya födoämnen införs i kosten.

Har man utvecklat IgE-antikroppar så spelar det ingen större roll om man tar bort t.ex. mjölk innan tester eller inte, IgE-antikropparna påverkas inte på samma sätt som antikroppar mot gluten, vilka minskar/försvinner om man tar bort gluten ur kosten så att proverna då ser normala ut. Så är inte fallet när det handlar om allergi.

För erat fall tOva: visst gav ni Sinlac vid något/några tillfällen? (eller kommer jag ihåg fel?) det är ju baljväxt & sojasläkting.
    Precis, och troligen har han fått i sig soja också vid något tillfälle innan vi hade koll på läget. Folk gav honom saker utan att kolla med oss innan. Så chansen är stor att han fick i sig ren soja någon/några gånger.
  • Plutteli
    Prince or Princess skrev 2011-11-28 21:42:29 följande:
    Vi bor inte i kungsbacka, utan i gbg. Men Hmm.. Vad beror det på att så många av oss bor i Göteborg och runt om?! Är det nåt i vattnet som ger allergier eller?! Stordate låter skoj
    Hehe, jag bor inte i GBG utan i Värnamo så en utböling iaf ;)

Hörrni förresten, lägre bak i tråden stod det om nått pulver man kunde ha som yoghurt eller ägg ersättning vid bakning, fruit nått om jag minst rätt? Skulle vilja köpa hem lite...
  • Allrona

Någon som har länk till konsumentverkets beräkning för vad en tvätt kostar? Har letat på deras hemsida hur länge som helst men hittar det inte Drömmer Till vb alltså

• t0va
    Plutteli skrev 2011-11-28 22:28:39 följande:
    Hehe, jag bor inte i GBG utan i Värnamo så en utböling iaf ;)

Hörrni förresten, lägre bak i tråden stod det om nått pulver man kunde ha som yoghurt eller ägg ersättning vid bakning, fruit nått om jag minst rätt? Skulle vilja köpa hem lite...
    rapsy frutty bla. denna variant finns http://www.allergimat.com/produkt.asp?id=16
  • LokesMammi
    t0va skrev 2011-11-28 23:31:16 följande:
    rapsy frutty bla. denna variant finns www.allergimat.com/produkt.asp?id=16
    1 dl pulver blandas med 2.75dl vatten! Blir det yoghurt då?
    Vill hitta en variant till mellis. Just nu får han välling.......
    11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! <3
  • t0va
    LokesMammi skrev 2011-11-29 08:14:37 följande:
    1 dl pulver blandas med 2.75dl vatten! Blir det yoghurt då?
    Vill hitta en variant till mellis. Just nu får han välling.......
    ingen aning, just den varianten har jag inte testat än, vi har bara testat pannkaksmixen och glassmixen, där har det blivit "riktig" glass och pannkakssmet.

Kör också med välling så jag kanske ska ta och prova den yougurten och se om det kan funka. Tycker mellanmål är så svårt att variera.