• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Plutteli
    The Luckiest skrev 2011-11-29 18:50:11 följande:
    Synd att ingen bor i närheten av kalmar, jag har nämligen mycket tavegyl över o eftersom dottern inte ska ha det mer kunde det hjälpt någon annan.
    Posten finns ju ;)
  • Plutteli
    t0va skrev 2011-11-29 21:18:30 följande:
    min kotte tål inte soja heller så både det och havregurt går bort. Gjorde risifrutti ett tag men han är inte jätteförtjust i det. Han gilar inte mjukt bröd heller, ibland går det ner men oftast så är det roligare att smula det i småbitar. Så svårt att hitta alternativ.
    Vår tjej är jätteliten i maten så jag försöker finna så många alternativ som möjligt bara för att öka chansen att få i henne nått öht... Får hon välja äter hon helst bara ris och potatis...
  • t0va
    Plutteli skrev 2011-11-29 22:41:23 följande:
    Vår tjej är jätteliten i maten så jag försöker finna så många alternativ som möjligt bara för att öka chansen att få i henne nått öht... Får hon välja äter hon helst bara ris och potatis...
    Min äter det mesta som tur är, smoothies vet jag att endel har tipsat om det kanske funkar om hon gillar frukt och bär.

Undrar om vi har mer allergier eller om det är vinterkräksjukan, jag vaknade inatt av att det lät som Theo hade satt i halsen, han gurglade och hostade. Gick upp och kollade då låg han och kräktes. vuxenkräks nu och inte bara vätska som det varit förut. En stund senare så satte han igång igen. Som tur var så var pappan vaken så jag fick hjälp att hålla en ledsen son och sanera sängen.

Nu på morgonen så hade han bajsat diarree så det stank död... precis som en gång när han ätit kyckling.

Igår vet jag inte vad han fick på förskolan, var någon pasta tror jag. Men hemma var det korvstroganoff och hans hade vi kokosnötsmjölk i. Det var ett tag sedan han fick det, men det känns nog mer som kräksjuka än allergi för han är inte ledsen eller orolig som han brukar vara.

Tog fram en burk nutramigen vi har över, han blir förstoppad av den så jag hoppas det hjälper till så diarreen slutar.

Så typiskt, de skulle ut och grilla idag igen på förskolan, han var sjuk förra veckan också när de grillade och efteråt skulle vi åka till Ikea. Jag behöver lite mer material till åkpåsen jag syr. Får hoppas det går över fort. Jag hade behövt få sova nu, satt uppe och sydde sent igår kväll. Theo är jätterädd för symaskinen så det går inte att kombinera.
  • t0va

vete f-n vad jag tror längre, sonen har ingen feber, har inte kräkts mer och inte bajsat löst heller. Är full fart och han är "skitjobbig" rent utsagt, drar mig i håret, kastar saker och skuttar runt överallt, precis så det ska vara.

Funderar på om det kan vara kokosmjölken, ris äter han ju ofta och falukorv har han också ätit enhel del den senaste veckan. Vi andra åt exakt samma sak förutom att vi inte hade kokosmjölk i våran utan grädde, vi känner inte av något.

Kanske kokosmjölken var dålig, för bajset stank på samma sätt som när han åt kyckling och även havre som han inte tål.

• Tibell

Tova : kollade du innehållsförteckningen ordentligt? Vet att det finns någon kokosmjölk som innehållet sojasläkting..

Det låter iofs lite likt magsjuka. Jag själv brukar få en väldigt snabb magsjuka som går över efter bara några timmar..

• t0va
    Tibell skrev 2011-11-30 12:08:50 följande:
    Tova : kollade du innehållsförteckningen ordentligt? Vet att det finns någon kokosmjölk som innehållet sojasläkting..

Det låter iofs lite likt magsjuka. Jag själv brukar få en väldigt snabb magsjuka som går över efter bara några timmar..
    japp, det är bara kokos och mjök i denna. Dubbelkollade precis både det och bäst före.

Ja det är ju så lika symtom, så svårt när det kan vara både allergi och magsjuka. Jag blir ofta inte sjuk allt och när jag blir det så ligger jag utslagen länge. Får avvakta och se, han får ändå stanna hemma från förskolan resten av veckan för säkerhetsskull. Ska ringa dem senare och se om det går något sådant nu, vet att många är hemma för förkylningar.
  • mammatilljames

Ser att ingen är aktiv i tråden. Men jag har en fråga, så hoppas någon som vet kan svar! :)

Min son har inte mjölkallergi längre. Vi upptäckte den, (nässelutslag) när han var 2 månader drygt. Och när han var 3 månader pricktestade vi som visa pos. Nu för ett par dagar sedan, pricktesta vi och det var neg. Han är 6½månad. Så vi har haft riktig tur.Vi har haft i 2ml kokt mjölk i gröten till mellis, och det har funkat utan reaktion. I 3 dagar i streck nu!! Jag är såå glad, och lättad. Men nu till frågan: 
    Hur ska jag fortsätta introducera mjölken, och i vilken form? När ska /kan vi börja ge vanlig gröt och välling?
    Han är inte så stor i maten.. Han går upp i vikt bra, men inte jättebra. Han följer kurvan, Men jag själv är lite orolig..

Vi har fått en liten kort instruktion på hur vi gör nu i ett par dagar, sen fick vi inte veta mer.. Eller sen skulle vi testa oss fram.. Men jag vet inte hur! Jag vet inte med vad. Det är nervöst.

Nu:

2ml kokt mjölk 2ml kokt mjölk 2ml kokt mjölk. Dom är avklarade!! 4ml kokt mjölk 4ml kokt mjölk 8ml okokt mjölk  8ml okokt mjölk. ev. 10 ml okokt mjölk Och nu då.. Ska vi då testa gröt eller välling? Mjölkbaserad alltså.. Eller 50/50 med den han äter nu, Sinlac och Enago!? 
    ♥James 110510♥
  • t0va
    mammatilljames skrev 2011-11-30 20:57:57 följande:
    Ser att ingen är aktiv i tråden. Men jag har en fråga, så hoppas någon som vet kan svar! :)

Min son har inte mjölkallergi längre. Vi upptäckte den, (nässelutslag) när han var 2 månader drygt. Och när han var 3 månader pricktestade vi som visa pos. Nu för ett par dagar sedan, pricktesta vi och det var neg. Han är 6½månad. Så vi har haft riktig tur.Vi har haft i 2ml kokt mjölk i gröten till mellis, och det har funkat utan reaktion. I 3 dagar i streck nu!! Jag är såå glad, och lättad. Men nu till frågan: 
    Hur ska jag fortsätta introducera mjölken, och i vilken form? När ska /kan vi börja ge vanlig gröt och välling?
    Han är inte så stor i maten.. Han går upp i vikt bra, men inte jättebra. Han följer kurvan, Men jag själv är lite orolig..

Vi har fått en liten kort instruktion på hur vi gör nu i ett par dagar, sen fick vi inte veta mer.. Eller sen skulle vi testa oss fram.. Men jag vet inte hur! Jag vet inte med vad. Det är nervöst.

Nu:
    2ml kokt mjölk 2ml kokt mjölk 2ml kokt mjölk. Dom är avklarade!! 4ml kokt mjölk 4ml kokt mjölk 8ml okokt mjölk  8ml okokt mjölk. ev. 10 ml okokt mjölk Och nu då.. Ska vi då testa gröt eller välling? Mjölkbaserad alltså.. Eller 50/50 med den han äter nu, Sinlac och Enago!? 
    Det schemat vi fick för att testa mjölk var första veckan lite mjölk i bröd, smör på smörgås, pålägg med mjölk i.

Andra veckan skulle vi öka med fil, lite ren mjölk osv.

Sen var det gröt och annan mjölkmat. Jag tyckte det var att gå fram för fort, så vi tog pyttesmå steg och tyvärr reagerade sonen direkt så vi kom inte vidare.

10ml mjölk är ju väldigt lite så om jag vore du skulle jag fortsätta öka så långsamt och se så det inte blir reaktion om ett tag. Det kan vara så att han reagerar på en större mängd eller efter att han fått det ett tag. Så bättre att ta pyttesteg och öka långsamt än att dra på för fullt, även om man vill snabba på allt.

Sinlac innehåller en sojasläkting och sojaallergi är vanligt vid mjölkallergi, så den tycker jag inte du ska ge. Vi gjorde det när han var kring 5månader och jag vet inte vad som är hönan och ägget men sonen är sojaallergisk också nu.
  • mammatilljames
    t0va skrev 2011-11-30 21:06:11 följande:
    Det schemat vi fick för att testa mjölk var första veckan lite mjölk i bröd, smör på smörgås, pålägg med mjölk i.

Andra veckan skulle vi öka med fil, lite ren mjölk osv.

Sen var det gröt och annan mjölkmat. Jag tyckte det var att gå fram för fort, så vi tog pyttesmå steg och tyvärr reagerade sonen direkt så vi kom inte vidare.

10ml mjölk är ju väldigt lite så om jag vore du skulle jag fortsätta öka så långsamt och se så det inte blir reaktion om ett tag. Det kan vara så att han reagerar på en större mängd eller efter att han fått det ett tag. Så bättre att ta pyttesteg och öka långsamt än att dra på för fullt, även om man vill snabba på allt.

Sinlac innehåller en sojasläkting och sojaallergi är vanligt vid mjölkallergi, så den tycker jag inte du ska ge. Vi gjorde det när han var kring 5månader och jag vet inte vad som är hönan och ägget men sonen är sojaallergisk också nu.
    Hur menar du att du tycker jag ska göra? Så svårt att veta vad som är lagom.. Eftersom vi inte fick några direkta instruktioner från sjukhuset .. Mer än ett par dagar sådär.

Jag vet det. Men det är den enda gröten han tycker bra om. Enago, går ner men inte sådär bra. Vi ger 50/50, sinlac och enago.  Till natten får han ersättning, Althéra med sinlac 3msk.
    Vi har tänkt byta ut allt, mot enago.. Men han vill inte riktigt som vi vill.. Men "snart" kan vi skippa allt mjölkfritt, och använda vanligt gröt. Kanske tillochmed välling. 
    ♥James 110510♥
  • mithrandil

Suck, pust och stön!
    Tar det aldrig slut?

Jobba, flytta och ta hand om en fruktansvärt jobbig unge tar knäcken av mig. :(  

Hade jag vetat att det skulle ta såhär hårt på Alexander att göra ett patchtest kanske jag aldrig gjort det.
    Ska han inte bli bra snart? Skrikig, grinig och jävlig dagarna i ända. Hyperaktiv och olydig. Sover inte ordentligt. Bajsar ohyggligt äckliga bajsar och fiser hela dagarna. Tänk att man kan reagera så mycket bara av att ha något på huden. :S

Jag kommer nog inte provocera något här i första taget iaf. Så mycket är säkert.            

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23