• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    Prince or Princess skrev 2011-12-02 22:05:50 följande:
    Mithrandil: har de? Där har jag INTE varit! Fast focus kollade jag i somras o då fanns inget, så där har jag inte ens brytt mig om att kolla nu.. Då ska jag imorgon dag bege mig till maxi! Håll tummarna! (tror nämligen inte havren funkar, så vill gärna ha nåt nytt hemma att testa!) tack för tipset!
    Jag säger Coop. De ska ha det i sitt ordinarie sortiment.
  • Miralicia
    t0va skrev 2011-12-03 09:34:55 följande:
    Så kanon, på Theos så gör de bra mat åt honom men bakar vanligt. Såg i veckobrevet nu att de ska baka pepparkakor, men det stod något om att barnen skulle bjudas in att göra det. Ska kolla vad de menar på tisdag, för Theo får inte baka pepparkakor där och ska de göra på avdelningen så får han nog vara hemma. Han verkar inte reagera på luftburet men är ju så snabb på att stoppa saker i munnen.

Nu ska vi iväg till affären och bunkra lite, jag har tänkt prova lussekatter och pepparkakor från utan allt-bloggen, vi ska på julfest imorgon så det vore bra att ha något som ser ut som lussekatt åt Theo fast jag tvivlar på att han kommer äta. Han gillar ju inte mjukt bröd.
    Ta i den mjölmängen som är i receptet på pepparkakorna och om det fortfarande är lite för kladdig deg när det är dags att baka ut kan man knåda i lite mer mjöl på bakbordet. Har upptäckt att det blivit viss skillnad mellan olika bakomgångar på degens konsistens även om man gör exakt lika dant. Gissningsvis beroende på hur färsk/gammalt mjölet är.

Likaså lussekatterna att det blivit viss skillnad på dem mellan olika bakomgångar, så det receptet håller jag på att justera lite. Så ta det lite försiktigt med mjölet så det inte blir allt för tjock deg.

Sen rent allmänt så har jag börjat med att när det handlöar om jäsbröd med jäst att baka ut det innan det får jäsa för att minimera bortfallet av "jäskraft" när det inte finns något gluten. Får den jäsa först och att man sen bakar ut den så trycker man ju ut (åtminstone en del av) den luft som bildats i degen under jäsningen. Jag har upplevt att det blivit betydligt bättre och lite luftigare, men har ännu inte testat på lussekatterna.
    Att när degen är klar, men fortfarande lite kladdig stjälpa upp på bakbord och klappa/knåda lätt in lite mjöl så att degen inte längre är kladdig på ytan, men fortfarande rätt så lös. Och därefter forma degen till det som man vill ha och sen låta jäsa till ca dubbel storlek färdigutbakat innan gräddning.  Så att det bara blir en jäsning.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Kavat
    HjärtaKramar till Prince, älsklingen, April, Mithrandil och 3busfrön. Hjärta  Och alla ni andra! Hjärta

April, det är ju nu ni absolut borde få dietisthjälp. Visar det på proverna så behövs ju ingen hjälp typ....

Mithrandil, skönt att prata av sig liteSolig . Jo, jag tänkte också att du har nog allt att vinna på att dra dit dietisten. Men förklara innan varför ni inte kan gå på allergiförskolan så hon inte börjar tjata om det. Annars tror jag hon är helt suverän. Du måste ha med någon som kan smälla dem på fingrarna, för uppenbarligen funkar inte det du säger.

Jo, föresten, jag vet att vår rektor har pratat med läkaren i telefon vid något tillfälle. De har frågat om det var ok och jag tycker att det är jätte bral Jag vet ju att läkare och dietist är på "vår sida" liksom.

Vi gör pepparkaksdeg till hela avdelningen i år. Bästa lösningen. Alternativet hade varit att han inte får baka för de andra får baka på en annan avdelning och kommer in utan klädbyte på hans avdelning.... Och han hade fått baka själv. Ingen bra idé tyckte vi.
  • Kavat
    miracle maker skrev 2011-12-02 10:47:29 följande:
    Måste bara rådfråga er nu! Dottern har precis tillfrisknat från en 6 veckor lång förkylning. Häromdagen blev hon plötsligt kass i magen, lös, slemmig och illröd i underlivet. Inne på dag 3 nu. Min första instinkt är att hon fått i sig något på förskolan men de slår bara ifrån sig och tror snarare att det beror på förkylning.

Reagerar era barn så vid förkylning? Min dotter har inte gjort det tidigare och nu har hon ju precis blivit fri från sin förkylning... 
    Det låter konstigt att det skulle komma EFTER hon är frisk...

Men ja, mina kan bli rödare vid förkylning och när de får tänder. Men mina har för det mesta blivit sjuka när de får tänder... Men i efterhand såhär så funderar jag om det inte är för att de tuggar på allt och kanske får i sig något spår av något de inte tål som orsakar rödheten. Eller att deras immunförsvar är överbelastat. De säger ju att man inte ska ge nya saker när de är sjuka.. Men det är mina egna teorier.
  • Kavat
    tes 75 skrev 2011-12-02 14:27:31 följande:
    hej på er
    nu har jag äntligen fått en indikation på vad mina allergier/intoleranser mot typ ALLT kan bero på. histaminintolerans! eller snarare, känslighet mot biogena aminer & histaminfrisättande livsmedel.

jag har via Akademiska sjukhuset i Uppsala tagit ett blodprov som skickades till ett sjukhus i Göteborgsområdet för analys av enzymet diaminoxidas, vilket visade att jag har låg aktivitet av det enzymet. Efter googling hittade jag bl a dessa artiklar: www.matnyttig.se/artiklar/20-kunskap/297-mang... , www.matnyttig.se/artiklar/17-allergi/27-bioge... , samt listor på födoämnen som innehåller höga halter histamin samt histaminfrisättande livsmedel, & min aha-upplevelse var stor. både symptom & listorna på livsmedel som kan orsaka problem stämde precis! kanske har vi här förklaringen till både min & barnens överkänsligheter mot typ all mat vi äter! det är dessutom så att spannmål, potatis etc innehåller histaminfrisättande lektiner, som också är en biogen amin, vilket kan förklara att vi mår dåligt även av det.

Fler länkar:
    www.lio.se/pages/106736/BTF%C3%B6do%C3%A4mnes... (s 40 & framåt)
    www.fffa.se/artiklar/Biogenaaminer_fffa.se.ppt

OCH, det bästa av allt. det finns kapslar med detta enzym som man tar innan måltid, så tarmen kan bryta ned histamin! Camucin såldes förut i hälsokostaffärer i Sverige, men pga för små volymer slutade Abigo importera det. Dess efterföljare heter Daosin & kan beställas här & här.

håll tummarna för att detta hjälper nu!
    Det låter helt fantastiskt! Solig Jag håller alla tummar jag har. Du måste berätta hur det går med mirakelmedicinen. Känns verkligen som en sådan. Jag hoppas så att det kan hjälpa. Visste inte ens att det gick att testa brist på även om jag läst om histaminframkallande ämnen tidigare.
  • Kavat

Har jag missat att svara någon nu, som känner sig bortglömd, så hojta! Solig

• Prince or Princess

?? Försvann allt? Provar igen:

• Prince or Princess

Vad är det med min telefon?! Skickade ett hjärta till dig kavat! Skrev att jag inte hittat teff på de Coop jag kollat, men att jag ska be dem ta hem efter vi testat om det funkar! Tack!

• t0va
    Miralicia skrev 2011-12-03 09:54:56 följande:
    Ta i den mjölmängen som är i receptet på pepparkakorna och om det fortfarande är lite för kladdig deg när det är dags att baka ut kan man knåda i lite mer mjöl på bakbordet. Har upptäckt att det blivit viss skillnad mellan olika bakomgångar på degens konsistens även om man gör exakt lika dant. Gissningsvis beroende på hur färsk/gammalt mjölet är.

Likaså lussekatterna att det blivit viss skillnad på dem mellan olika bakomgångar, så det receptet håller jag på att justera lite. Så ta det lite försiktigt med mjölet så det inte blir allt för tjock deg.

Sen rent allmänt så har jag börjat med att när det handlöar om jäsbröd med jäst att baka ut det innan det får jäsa för att minimera bortfallet av "jäskraft" när det inte finns något gluten. Får den jäsa först och att man sen bakar ut den så trycker man ju ut (åtminstone en del av) den luft som bildats i degen under jäsningen. Jag har upplevt att det blivit betydligt bättre och lite luftigare, men har ännu inte testat på lussekatterna.
    Att när degen är klar, men fortfarande lite kladdig stjälpa upp på bakbord och klappa/knåda lätt in lite mjöl så att degen inte längre är kladdig på ytan, men fortfarande rätt så lös. Och därefter forma degen till det som man vill ha och sen låta jäsa till ca dubbel storlek färdigutbakat innan gräddning.  Så att det bara blir en jäsning.
    Tackar, ska göra ett försök, har bara bakat tefflimpa och potatisbröd innan så det här med utan allt är helt nytt för mig när det gäller bakandet och baka överhuvudtaget har jag knappt gjort. Ska bli spännande att se vad det blir för resultat. Har kladdkaka i frysen om det skiter sig, den gillar han i alla fall. :)