• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Prince or Princess

Kan man ha olika "reaktionstid" på olika intoleranser? Hon brukar reagera ungefär efter 1-2 dygn har vi märkt nu (eller efter hon fått livsmedlet 2ggr). Är det då mest sannolikt att hon reagerar lika snabbt/långsamt på nåt annat hon inte tål? Eller måste jag alltid testa en vecka för attva helt säker på om hon tål en sak?

• Allrona

Mithrandil - hur har det gått med dagis? Har du haft barnen hemma idag?

Vi var hos läkaren idag. Fick fastslaget att det troligen är veteallergi och ska snarast få ett läkarintyg för vb hemskickat Även fast jag inte trodde att det skulle vara några problem att få läkarintyget så var det ändå en stor lättnad! Jag tror att jag nästan är klar med ansökan, kommer dock på nya saker att skriva hela tiden! Vi kommer även få lailas gula och ren havre på anvisning Finns det något mer att få på anvisning som är utan vete, mjölk, ägg och soja inkl alla släktingar?

• Prince or Princess

Okej allro! Bra att veta! Då ska jag va uthållig

• tes 75
    barefoot skrev 2011-12-02 21:54:30 följande:
    Tes! Vad fint att du fått sådan bra hjälp, håller tummarna! Låt oss höra hur kapslarna fungerar
    Kavat skrev 2011-12-03 10:02:14 följande:
    Det låter helt fantastiskt! Solig Jag håller alla tummar jag har. Du måste berätta hur det går med mirakelmedicinen. Känns verkligen som en sådan. Jag hoppas så att det kan hjälpa. Visste inte ens att det gick att testa brist på även om jag läst om histaminframkallande ämnen tidigare.
    ja, TÄNK OM det är enzymbrist som är huvudorsak till allt! jag & barnen är ju känsliga för mjölk, havre etc också, det råder det ju ingen tvekan om, men det vore ju underbart om vi slapp på skit av allt annat också. har beställt Daosin nu, hoppas det kommer i veckan.
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-12-05 12:41:58 följande:
    Miralicia: skulle verkligen vara jättesnällt! Jag verkar inte få tag på vår dietist trots att jag både ringt och mailat.

Kavat: nä, han har haft krupp men det var länge sen nu. Han låter helt ren från luftrören.

Prince: har försökt med smoothis men han vägrar. Känner av minsta korn av neocate i allt jag försökt dölja det i.
    Gör god glass med massa vaniljsocker och socker och gärna äppeljucie som han ju gillar och kanske någon annan smak? Glass - kallt bedövar smaklökarna.
    Gärna typ sylt eller mixad banan och oboy eller vad han nu gillar!?
    Jag har köpt sådana där styckformar på ikea som jag gör ner glassen i. Men de är rätt höga, så beroende på vad ni har för frys så är icas lägre.
  • mithrandil
    Prince or Princess skrev 2011-12-05 15:57:40 följande:
    Massssssssa socker antar jag att du testat med? Men testa ÄNNU mindre mängd neocate då? Vår stora dotter var verkligen matvägrare. Kommer ihåg när vi skulle vänja henne vid enago-välling, lade typ 1msk vaniljsocker till 1 krm välling eller nåt, var väl mer som sockergröt ha ha, och äntligen smakade hon!
    Japp och han tycker inte om när man tillsätter socker. Tycker det blir äckligt då. :)
    Testat med oboy som han älskar men han klarar inte dricka oboy utan blir alltid dålig i magen då.
    Känns som om jag försökt med det mesta utan resultat.

miralicia: Fick efter mycket om och men dietisten att skriva ett intyg. Ringde till kostchefen innan jag fick tag på dietisten för att be de att vänta lite till men mina skepp hade seglat svarade hon mig. de hade väntat på intyg hela hösten?!! Nejdu, de bad om intyg först 9/11 men hon säger att kokerskan sagt att hon bett om det tidigare vilket inte stämmer. Jag påpekade att man inte kan ge glutenfri pasta till ett barn med veteallergi, då svarade hon att de ju inte ens vet om de är allergiska mot vete. När jag då ifrågasatte om hon trodde jag satt och ljög för henne svarade hon mig att hon inte alls menat på det, men exakt vad hon menade kunde hon inte förklara. Kom fram till att jag själv ska ta med mig tillbehör till mat tills dess att (som mellanmål, pasta och risdryck och liknande) de fått ett intyg. Dietisten sa till mig att det var helt sjukt hur de beter sig och tyckte jag skulle anmäla. Framförallt till diskrimineringsnämnden då det inte finns krav på intyg i varbergs kommun.

Allro: Yes, idag har de varit hemma men de kommer att gå resten av veckan. Har pratat med förskolepersonalen och idag var de för första gången riktigt trevliga. Vet inte om min hårda attityd när jag ringde och frågade om matsedeln och vad jag skulle ta med mig för mat gjorde någon skillnad men de sa att de hade lite kvar sen innan och att de skulle ta utav det så länge. Hon påtalade också hur roligt det skulle bli att barnen kom till dagis imorn?!? Eller så var det att jag förklarade att dietisten sagt åt mig att anmäla händelsen som gjorde det. Men såhär bra bemött har jag inte blivit sen Amanda började. :) Alltid något. :) 

Kavat: Ja! :) Glass kanske man kan prova!! Han älskar glass och Andreas köpte en superbra glassmaskin när han bodde ifrån oss under sommaren. Kan man ha i neocate i glass? 
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Allrona

Nu har jag gått igenom listan för livsmedelsanvisning. Ska ringa dietisten för att få det utskrivet men är lite osäker på vad jag ska ha och hopps därför att ni kan hjälpa mig

Fiberhusk, Fibrex, Pofiber - behöver man alla?
    Semper havregryn - vet jag att jag ska ha
    Pasta, Glutis och Lobrofin verkar vara utan "allt"? Vilken är i så fall godast? Lobrofin finns ju lasagneplattor, är de bra?
    Oldana har frasbröd och spröda majsmjöd. Vilka ska man välja?
    Oldana ströbröd - är det ngt att ha?
    Oldana rismjöl?
    Loprofin kex/crackers - goda?

Något jag har missat?

• Miralicia
    Allrona skrev 2011-12-06 08:28:50 följande:

Nu har jag gått igenom listan för livsmedelsanvisning. Ska ringa dietisten för att få det utskrivet men är lite osäker på vad jag ska ha och hopps därför att ni kan hjälpa mig

Fiberhusk, Fibrex, Pofiber - behöver man alla?
    Semper havregryn - vet jag att jag ska ha
    Pasta, Glutis och Lobrofin verkar vara utan "allt"? Vilken är i så fall godast? Lobrofin finns ju lasagneplattor, är de bra?
    Oldana har frasbröd och spröda majsmjöd. Vilka ska man välja?
    Oldana ströbröd - är det ngt att ha?
    Oldana rismjöl?
    Loprofin kex/crackers - goda?

Något jag har missat?

Fiberhusk, Fibrex och Pofiber har olika användningsområden så jag har i varje fall användning för alla tre sorterna även om jag inte får ngt via anvisning. PO-fiber kan användas som tex ströbröd, Fibrex i bröd för att förlänga hållbarhet och göra saftigare, Fiberhusk som ersättning för ägg och som bindmedel i andra degar för att göra de mer hanterbara.

Loprofins pasta har jag inte smakat, men Glutis är god. Att tänka på med Loprofin är att det är egentligen inget "glutenfri/allergianpassad-märke" utan deras produkter är i första hand (i varje fall ursprungligen) riktade till personer som har PKU, dvs att de i princip näst intill inte tål protein över huvud taget. Så de är väldigt proteinsnåla, så även av den anledningen skulle jag gå på Glutispastan. Loprofins lasagneplattor är väl snudd på de enda som finns som är utan allt, men de är som sagt väldigt proteinsnåla. Så rent näringsmässigt kommer de väl inte speciellt långt efter som om man skulle använda sig av rispapper istället för lasagneplattor. Rispapper är ju dessutom bara att lägga i som de är medan plattorna ev måste förkokas (Sempers måste det, vet ej hur det är med Loprofins). Så ev Lasagneplattorna om man absolut vill ha lasagneplattor, annars Glutis pasta.

Funkar det med glutenfri vetestärkelse för er? För ströbrödet innehåller vetestärkelse, likaså både frasbröd & spröda majsbröd. Frasbröden har jag för mig var goda från den tiden då jag fortfarande åt gluten men brukade köpa frasbröden ändå

Vill man ha liknande men utan vetestärkelse så finns Fette Crocanti från Schär (?) - är utan vetestärkelse men märkta med att de kan innehålla spår av soja, men vet många sojaallergiker bland de här i trådarna som ätit dem utan problem.

Oldana rismjöl/risgröt vet jag att det varit några av "småttingarna" här inne som reagerat på - Kavats minsting och har för mig även trållmors minsta, ev att det var ngt mer - funderar på vad det var som de misstänkte det berodde på men kommer inte ihåg. Har ej testat själv

Loprofin kex/crackers - ingen aning, aldrig testat/sett

Några andra tips. (Vet ej vad som finns som du kan välja på hos dig men om det finns på anvisning:)
    Milly friends från Schär - figurkex www.schaer.com/en/gluten-free-products/milly-friends/
    Milly Magic 1-2-3 www.schaer.com/en/gluten-free-products/milly-magic-123/
    Sempers flingor - Flakes/Flakes and berries
    Finax har någon müsli
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com