• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • 2små2stora
    Prince or Princess skrev 2011-12-02 18:32:17 följande:
    Har ju som sagt en jobbig dietist. Hon har skrivit ut neocate advance och neocate lcp så att vi ska ge båda för att advance är så dyr. Och vi fick inte ge henne "ett halvår" som hon uttryckte sig. Gissa hur mycket hon skrivit ut?! EN förpackning med 10 påsar i!! En påse räcker till 2 flaskor. Hon dricker 3-4 flaskor per dag och om vi nu ger neocate lcp 1-2 ggr och alltså 2 flaskor advance så räcker förpackningen i 10 dgr.. (Hon äter ris kött och quinoa förutom neocaten) Känns som om det inte är nån ide ens att börja med advance. Hur tänker hon? Det är väl just nu hon behöver advance om någonsin?!? Vad hade ni andra gjort?
    Du ska kräva neocate advance så det räcker. Hon kaske tänkte sig en låda med ett antal kartonger i.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Sephyria

Pratade med sonens läkare igår och han hade fått svar på de senaste proverna (soja, vete, torsk och äggvita) och samtliga var negativa! Soja är jag dock säker på att han inte tål då vi gjort ett eget lapptest som gav en tydlig reaktion, han kaskadkräks av sinlac gröten som innehåller fruktkärnmjöl och han hade mycket problem med magen ända tills vi slutade med vällingen som innehåller sojalecitin.

Hade tidigare blivit lovade att få komma till en dietist men nu skulle vi inte få det ändå eftersom proverna var bra. Han tyckte att vi skulle vänta tills sonen blev 1 och ta mer prover (är 10 månader nu) och efter det skulle vi kanske få komma till en dietist. 

Sen är sonen väldigt bra av allergin för tillfället men det är nog främst för att vi ger honom en väldigt begränsad kost. Ändå kommer de tankarna på att han inte är så allergisk som jag tror vilket resulterade i att jag idag gav honom lite av en barnmatsburk med spagetti och köttfärsås, vilket innehåller flera olika råvaror som vi aldrig testat. Å hur gick det då? Jo sonen började greja med tungan och bita på händerna, vilket han tidigare gjort när vi gav honom päron och troligen äpple. Har tolkat detta som klåda i munnen. Dessutom blev han helt speedad och har nu äntligen somnat efter en timmes nattning. Kan ju dock ana hur natten kommer bli...Suck, att man aldrig lär sig!

• Prince or Princess

Vet inte om jag är extra nedstämd eller nåt, men det känns så himla jobbigt och orättvist att vi måste slåss för allt :( (varför det känns orättvist vet jag inte riktigt, bara känns så). Tack för erat stöd kavat o 3busfrön! Känns lättare nu. Tur maken har fått lite jävlar anamma i sig efter denna allergi"omgången" (räknar ju kallt med att det ska gå över lika snabbt även för lillasyster ) Han har (självmant!!) sagt att han ska ringa dietisten nästa vecka och fråga hur hon tänkt egentligen. Jag ska visa honom era svar så han får lite mer kött på benen tack! Imorn ska vi testa med ren havre, ska bli intressant! Men helt otroligt nog har jag inte hittat teff i en enda affär i hela Gbg.. Tur vi har planerna inställda på kba snart. (är den väl slut där då bara för det..)

• 2små2stora

W har ätit något på dagis idag, bajsar "ruttet" och är röd i rumpan samt svagt röd på kinderna

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • mithrandil

Mamierica: Ja, båda mina barn är multiallergiska och tydligen ska de inte få någon specialkost fr.o.m måndag eftersom jag inte lämnat in läkarintyg. Helt sjukt, jag har ju bett om det, men jag kan ju liksom tvinga läkaren att skriva ett intyg innan ett visst datum bara för att de fått för sig att de ska ha det senast 1 Dec.

miralicia: Tack! Vet ärligt talat inte hur jag ska göra. Har inte haft annat än problem och möten sen Amanda började på förskolan 25 augusti. Det går åt ungefär 1 tim i veckan på att svara på frågor. Möte med storköket, möte med kokerskan, möte med rektor, kostchef och förskolepedagog, det tar aldrig slut. Varje gång säger de att de inte kan ha mina barn där för att de har för många allergier och att de borde gå på allergiförskola istället. Tror nästan de gör allt det här bara för att jävlas för att jag inte går med på det.

Jag ska ringa till chefen för förskoleverksamheten i kommunen på måndag morgon och sen tänker jag anmäla detta på något vis. De säger att de finns för barnens bästa, men hur bra är det för mina barn att äta normalkost för att deras läkare inte skriver ut intyg lika snabbt som de begär? Jag tror att de tror att jag hittar på alla barnens allergier och att jag gör det här för att det är roligt. Men de har ju själva sett alexanders rygg, att han fick utslag på allt de testade. Varför tas jag ännu inte på allvar då? :( Nä fy. Idag var ingen bra dag. Hur länge ska man orka kämpa emot alla? Hade det inte gällt mina barn hade jag gett upp för länge sen.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • barefoot

Tes! Vad fint att du fått sådan bra hjälp, håller tummarna! Låt oss höra hur kapslarna fungerar

• mithrandil
    Prince or Princess skrev 2011-12-02 20:33:09 följande:
    Vet inte om jag är extra nedstämd eller nåt, men det känns så himla jobbigt och orättvist att vi måste slåss för allt :( (varför det känns orättvist vet jag inte riktigt, bara känns så). Tack för erat stöd kavat o 3busfrön! Känns lättare nu. Tur maken har fått lite jävlar anamma i sig efter denna allergi"omgången" (räknar ju kallt med att det ska gå över lika snabbt även för lillasyster ) Han har (självmant!!) sagt att han ska ringa dietisten nästa vecka och fråga hur hon tänkt egentligen. Jag ska visa honom era svar så han får lite mer kött på benen tack! Imorn ska vi testa med ren havre, ska bli intressant! Men helt otroligt nog har jag inte hittat teff i en enda affär i hela Gbg.. Tur vi har planerna inställda på kba snart. (är den väl slut där då bara för det..)
    De har teff på ica maxi i mölndal.
    Tror att de även har det på ica fokus vid liseberg.

Hoppas havren funkar bra! 
  • Blå Flygare
    mithrandil skrev 2011-12-02 21:52:47 följande:
    Mamierica: Ja, båda mina barn är multiallergiska och tydligen ska de inte få någon specialkost fr.o.m måndag eftersom jag inte lämnat in läkarintyg. Helt sjukt, jag har ju bett om det, men jag kan ju liksom tvinga läkaren att skriva ett intyg innan ett visst datum bara för att de fått för sig att de ska ha det senast 1 Dec.

miralicia: Tack! Vet ärligt talat inte hur jag ska göra. Har inte haft annat än problem och möten sen Amanda började på förskolan 25 augusti. Det går åt ungefär 1 tim i veckan på att svara på frågor. Möte med storköket, möte med kokerskan, möte med rektor, kostchef och förskolepedagog, det tar aldrig slut. Varje gång säger de att de inte kan ha mina barn där för att de har för många allergier och att de borde gå på allergiförskola istället. Tror nästan de gör allt det här bara för att jävlas för att jag inte går med på det.

Jag ska ringa till chefen för förskoleverksamheten i kommunen på måndag morgon och sen tänker jag anmäla detta på något vis. De säger att de finns för barnens bästa, men hur bra är det för mina barn att äta normalkost för att deras läkare inte skriver ut intyg lika snabbt som de begär? Jag tror att de tror att jag hittar på alla barnens allergier och att jag gör det här för att det är roligt. Men de har ju själva sett alexanders rygg, att han fick utslag på allt de testade. Varför tas jag ännu inte på allvar då? :( Nä fy. Idag var ingen bra dag. Hur länge ska man orka kämpa emot alla? Hade det inte gällt mina barn hade jag gett upp för länge sen.
    Kram! Och ta hand om er nu under helgen. {#emotions_dlg.flower}
  • mithrandil
    Blå Flygare skrev 2011-12-02 21:59:10 följande:
    Kram! Och ta hand om er nu under helgen. {#emotions_dlg.flower}
    Tack! :) den behövde jag.
    Ha en bra helg ni med! 
  • Prince or Princess

Mithrandil: har de? Där har jag INTE varit! Fast focus kollade jag i somras o då fanns inget, så där har jag inte ens brytt mig om att kolla nu.. Då ska jag imorgon dag bege mig till maxi! Håll tummarna! (tror nämligen inte havren funkar, så vill gärna ha nåt nytt hemma att testa!) tack för tipset!