• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • 2små2stora

Mamerica: du behöver inte ge det på ett bräde. Utan ge mjölk till gröten, blanda lite i maten. Sprid ut volymen över dygnet. Sedan kan byta ut det till ersättningen.

• mammatilljames
    2små2stora skrev 2011-12-04 17:13:23 följande:
    Mamerica: du behöver inte ge det på ett bräde. Utan ge mjölk till gröten, blanda lite i maten. Sprid ut volymen över dygnet. Sedan kan byta ut det till ersättningen.
    Ja okej.. smart. Hade faktiskt inte tänkt på det .. 
    ♥James 110510♥
  • mithrandil

Är nästan helt säker på att Alexander lider av näringsbrist. :(
    Ska försöka få tag på vår dietist imorn så att hon akut kan näringsberäkna honom.
    Men vad har man för symtom om man har näringsbrist?

Alexander är blå/röd/svart under ögonen och har djupa gropar.
    Dessutom börjar han bli gul i huden, kring näsan och upp mot kindbenet. Ser nästan ut som blåmärke som är påväg bort. Vet inte om det är något tecken på näringsbrist, det är att jag gått igenom matdagboken som gör mig orolig.

Är näringsbrist farligt?

Detta är typ vad han får i sig på en bra dag och det är typ det enda han går med på att äta.
    I boken har det sett ut såhär de senaste 2-3mån.

250ml bovetevälling. Risdryck, vatten och bovetemjöl.
    1 äpple och vatten
    8 köttbullar utan någonting till, äppeljuice att dricka. 
    3 riskakor med mjölkfritt smör, äppeljuice att dricka.
    ris och köttfärssås
    250ml bovetevälling 

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Prince or Princess

Mithrandil: jag är absolut ingen expert, men i mina öron låter det inte tillräckligt? Protein tänker jag på, men även vitaminer och sånt. Har han ingen mjölkersättning alls? Känns som om han skulle behöva det. Det du beskriver med "blåmärke" osv, kan jag absolut inget om. Har ett par kompisar vars son knappt äter något alls, alltså mindre än det du räknade upp, jämt. Men han mår fint, dock äter han ju neocate dagligen. Dietisten måste ju kunna hjälpa dig! Fast tror inte du behöver känna att det är jätteakut? Han äter ju ändå en del? Men som sagt, jag är absolut ingen expert. Håller tummarna att du får tag i henne imorgon! Kram!

• mithrandil
    Prince or Princess skrev 2011-12-04 22:37:18 följande:
    Mithrandil: jag är absolut ingen expert, men i mina öron låter det inte tillräckligt? Protein tänker jag på, men även vitaminer och sånt. Har han ingen mjölkersättning alls? Känns som om han skulle behöva det. Det du beskriver med "blåmärke" osv, kan jag absolut inget om. Har ett par kompisar vars son knappt äter något alls, alltså mindre än det du räknade upp, jämt. Men han mår fint, dock äter han ju neocate dagligen. Dietisten måste ju kunna hjälpa dig! Fast tror inte du behöver känna att det är jätteakut? Han äter ju ändå en del? Men som sagt, jag är absolut ingen expert. Håller tummarna att du får tag i henne imorgon! Kram!
    Som sagt så är det där en bra dag. Minst lika många var dagarna då jag bara fått i honom vatten och äpple, eller vatten och torra riskakor. :( Men du har säkert rätt. Som mamma nojjar jag mig hela tiden.
    Han har ingen ersättning alls nej. Han har inte haft någon kostaterad allergi förrens helt nyligen men jag har utan framgång försökt smyga in Amandas neocate i hans välling och mat. Men det går inte. Då vägrar han att äta.

Känns inte alls bra detta.
    Hade inte tänkt över det här alls förrens en främling på gekås nämnde hur hålig och färgad under ögonen han är och ju mer jag tänker på det ju räddare blir jag.

Amanda är ju näringsberäknad och dietisten sa att enda anledningen till att hon klarar sig näringsmässigt är just för att hon har 5mål neocate om dagen. 
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Miralicia

mithrandil - jag kan räkna åt dig i morgon kväll annars. Har tenta på hela terminen i morgon em så innan dess hinner jag tyvärr inte.

Näringsbrist är tyvärr ingen höjdare

Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Prince or Princess

Mithrandil: hade jag varit du skulle jag försökt göra nån smoothie på risdryck, banan (om nu det funkar?) ev äpplejuice eller kanske blåbär? Gärna frysta, kallt bedövar ju smaklökarna lite. Och blanda i yttepyttelite neocate i början, typ 1 krm eller nåt och sen öka försiktigt. Så att han får något som han inte äter o dricker dagligen, för då lär han känna annan smak direkt. Men i en smoothie döljs ju smakerna på ett annat sätt.

• Kavat

Har han astma Mithrandil? För så där vet jag andras barn ser ut när de inte har tillräckligt med medicin.

• 2små2stora
    Kavat skrev 2011-12-05 09:49:54 följande:
    Förstörs noecate vid frysning? Funderar på
    Glass...
    Den kan frysas
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~