• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Är lite off pga av olika orsaker men ville ändå titta in och skicka en megasuperdunder kram till Mithrandil

• mithrandil
    Prince or Princess skrev 2011-12-02 22:05:50 följande:
    Mithrandil: har de? Där har jag INTE varit! Fast focus kollade jag i somras o då fanns inget, så där har jag inte ens brytt mig om att kolla nu.. Då ska jag imorgon dag bege mig till maxi! Håll tummarna! (tror nämligen inte havren funkar, så vill gärna ha nåt nytt hemma att testa!) tack för tipset!
    Ja, maxi i mölndal har helt säkert. Vi är ofta där och köper quinoabröd till min mamma. Har sett teff på hyllorna varje gång. :) Jag kanske minns fel, men jag trodde det var fokus vi var och köpte på en gång också. Men hade de inget i somras har jag säkert bara rört ihop det. Har varit i alla de största butikerna och tittat på utbudet men minns knappt vad som finns vart. :)

älsklingen: En stor kram tillbaka vännen! Hoppas du känner dig gladare snart igen! {#emotions_dlg.flower} 
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • t0va
    mithrandil skrev 2011-12-02 21:52:47 följande:
    Mamierica: Ja, båda mina barn är multiallergiska och tydligen ska de inte få någon specialkost fr.o.m måndag eftersom jag inte lämnat in läkarintyg. Helt sjukt, jag har ju bett om det, men jag kan ju liksom tvinga läkaren att skriva ett intyg innan ett visst datum bara för att de fått för sig att de ska ha det senast 1 Dec.

miralicia: Tack! Vet ärligt talat inte hur jag ska göra. Har inte haft annat än problem och möten sen Amanda började på förskolan 25 augusti. Det går åt ungefär 1 tim i veckan på att svara på frågor. Möte med storköket, möte med kokerskan, möte med rektor, kostchef och förskolepedagog, det tar aldrig slut. Varje gång säger de att de inte kan ha mina barn där för att de har för många allergier och att de borde gå på allergiförskola istället. Tror nästan de gör allt det här bara för att jävlas för att jag inte går med på det.

Jag ska ringa till chefen för förskoleverksamheten i kommunen på måndag morgon och sen tänker jag anmäla detta på något vis. De säger att de finns för barnens bästa, men hur bra är det för mina barn att äta normalkost för att deras läkare inte skriver ut intyg lika snabbt som de begär? Jag tror att de tror att jag hittar på alla barnens allergier och att jag gör det här för att det är roligt. Men de har ju själva sett alexanders rygg, att han fick utslag på allt de testade. Varför tas jag ännu inte på allvar då? :( Nä fy. Idag var ingen bra dag. Hur länge ska man orka kämpa emot alla? Hade det inte gällt mina barn hade jag gett upp för länge sen.
    fy fan... jättekram till dig.

Varför vill du inte har barnen på allergiförskola? Vi fick också höra det när Theo började att "det finns ju allergiförskola vet ni det, där kanske han ska gå" Men vi stod på oss och när vi hade möte med "hans" pedagog så sa hon att det har gått mycket bättre än de befarat och nu är det inga problem och personalen känner sig trygg i att kokerskan har koll och de rådfrågar.

För oss blir det lite längre att ha honom på allergiförskola och sen får man inte ha djur eller röka, fast sambon har slutat röka nu för 2 veckor sedan så jag hoppas det håller i sig men kaninerna vill jag inte ge bort om det inte är absolut nödvändigt.

Det är sannslöst så de håller på, jag kan förstå ifall man har barn som om och om igen blir så dåliga att de måste skickas hem eller åka till akuten men att förskolan själva orsakar det när de vägrar ge rätt mat är fruktansvärt.

Kämpa på, det känns tröstlöst ibland men du ska se att det kommer vända.
  • Miralicia
    t0va skrev 2011-12-02 22:38:44 följande:
    fy fan... jättekram till dig.

Varför vill du inte har barnen på allergiförskola? Vi fick också höra det när Theo började att "det finns ju allergiförskola vet ni det, där kanske han ska gå" Men vi stod på oss och när vi hade möte med "hans" pedagog så sa hon att det har gått mycket bättre än de befarat och nu är det inga problem och personalen känner sig trygg i att kokerskan har koll och de rådfrågar.

För oss blir det lite längre att ha honom på allergiförskola och sen får man inte ha djur eller röka, fast sambon har slutat röka nu för 2 veckor sedan så jag hoppas det håller i sig men kaninerna vill jag inte ge bort om det inte är absolut nödvändigt.

Det är sannslöst så de håller på, jag kan förstå ifall man har barn som om och om igen blir så dåliga att de måste skickas hem eller åka till akuten men att förskolan själva orsakar det när de vägrar ge rätt mat är fruktansvärt.

Kämpa på, det känns tröstlöst ibland men du ska se att det kommer vända.
    Om jag inte minns helt fel (eller blandar ihop med nån annan) så har de ingen allergiförskola där mithrandil bor utan att de då får åka en rätt bra bit åt "fel håll" i förhållande till vart de bor och vart de jobbar, att det handlar om rätt så många extra mil varje dag att köra extra först hemifrån och till förskolan och sen åka tillbaka samma väg och till jobben som är åt andra hållet räknat från hemmet. Och sen samma procedur i omvänd ordning för att hämta från den alelrgifsk som finns.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Prince or Princess

Mithrandil: quinoabröd låter spännande! Ska kolla in det samtidigt! Kanske kan funka här med

• mithrandil

t0va: Ja, ungefär som miralicia skriver. :) Allergiförskolan ligger 1,5mil ifrån vart vi bor. Andreas jobbar 2,5mil åt andra hållet och jag själv jobbar natt, ca 5-7km hemifrån. skulle jag ha barnen på fsk skulle det innebära att jag får köra 3,5mil kl 7.30 på morgonen efter att ha jobbat vaken natt 12timmar. Inte populärt. Jag är knappt nog kapabel att köra mig själv hem just då. Sen hinner jag knappt sova något alls innan det är dags att köra 3mil för att hämta. Ohållbart med andra ord.

Dessutom behöver de vara här i byn, det är ju här de kommer behöva lära känna kompisar som de kan leka med när den dagen kommer. Det är barnen här som de kommer gå i skolan med och går de inte dagis här kommer de nästintill räknas som utbölingar och det känns inte helt bra det heller. Det är en ganska inhemsk liten by vi bor i och det är inte lätt att komma in i gemenskapen om man kommer utifrån.

P o P: Ja, det är faktiskt ganska så gott. Men brödet finns i frysen så man har bråttom hem efter att man köpt det. Tar det för lång tid så det hinner börja tina upp för mycket är det oätbart.

Det heter garbos quinoabröd. 

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • t0va
    mithrandil skrev 2011-12-02 23:14:00 följande:
    t0va: Ja, ungefär som miralicia skriver. :) Allergiförskolan ligger 1,5mil ifrån vart vi bor. Andreas jobbar 2,5mil åt andra hållet och jag själv jobbar natt, ca 5-7km hemifrån. skulle jag ha barnen på fsk skulle det innebära att jag får köra 3,5mil kl 7.30 på morgonen efter att ha jobbat vaken natt 12timmar. Inte populärt. Jag är knappt nog kapabel att köra mig själv hem just då. Sen hinner jag knappt sova något alls innan det är dags att köra 3mil för att hämta. Ohållbart med andra ord.

Dessutom behöver de vara här i byn, det är ju här de kommer behöva lära känna kompisar som de kan leka med när den dagen kommer. Det är barnen här som de kommer gå i skolan med och går de inte dagis här kommer de nästintill räknas som utbölingar och det känns inte helt bra det heller. Det är en ganska inhemsk liten by vi bor i och det är inte lätt att komma in i gemenskapen om man kommer utifrån.

P o P: Ja, det är faktiskt ganska så gott. Men brödet finns i frysen så man har bråttom hem efter att man köpt det. Tar det för lång tid så det hinner börja tina upp för mycket är det oätbart.

Det heter garbos quinoabröd. 
    Var det jag misstänkte, förstår dig helt. Även om vi inte har mer än 3km till allergiförskolan så blir det ju inte hans kompisar på gården som går där.

Så synd att förskolorna inte tar till sig infon om allergier, även om det innebär lite mer "jobb" så behöver ju ofta föräldrarna och även barnen gå på en förskola nära, just för att träffa andra kompisar som bor i samma område, inte behöva köras fram och tillbaka. Det är fruktansvärt så de behandlar er. Håller alla tummar jag kan för att det ska bli ordning, vi får väl komma allihopa i tråden och skälla lite.
  • 2små2stora
    t0va skrev 2011-12-03 09:09:26 följande:
    Var det jag misstänkte, förstår dig helt. Även om vi inte har mer än 3km till allergiförskolan så blir det ju inte hans kompisar på gården som går där.

Så synd att förskolorna inte tar till sig infon om allergier, även om det innebär lite mer "jobb" så behöver ju ofta föräldrarna och även barnen gå på en förskola nära, just för att träffa andra kompisar som bor i samma område, inte behöva köras fram och tillbaka. Det är fruktansvärt så de behandlar er. Håller alla tummar jag kan för att det ska bli ordning, vi får väl komma allihopa i tråden och skälla lite.
    Inser att vi har en toppenförskola När de ska baka nu på J's avdelning bakas det mjölkfritt till alla. På W's avdelning kommer alla barn att få mjölk och äggfria pannkakor trots att det blir dyrare. Vi har inte ens någon allergiförskola i kommunen. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • t0va
    2små2stora skrev 2011-12-03 09:12:15 följande:
    Inser att vi har en toppenförskola När de ska baka nu på J's avdelning bakas det mjölkfritt till alla. På W's avdelning kommer alla barn att få mjölk och äggfria pannkakor trots att det blir dyrare. Vi har inte ens någon allergiförskola i kommunen. 
    Så kanon, på Theos så gör de bra mat åt honom men bakar vanligt. Såg i veckobrevet nu att de ska baka pepparkakor, men det stod något om att barnen skulle bjudas in att göra det. Ska kolla vad de menar på tisdag, för Theo får inte baka pepparkakor där och ska de göra på avdelningen så får han nog vara hemma. Han verkar inte reagera på luftburet men är ju så snabb på att stoppa saker i munnen.

Nu ska vi iväg till affären och bunkra lite, jag har tänkt prova lussekatter och pepparkakor från utan allt-bloggen, vi ska på julfest imorgon så det vore bra att ha något som ser ut som lussekatt åt Theo fast jag tvivlar på att han kommer äta. Han gillar ju inte mjukt bröd.
  • 2små2stora
    t0va skrev 2011-12-03 09:34:55 följande:
    Så kanon, på Theos så gör de bra mat åt honom men bakar vanligt. Såg i veckobrevet nu att de ska baka pepparkakor, men det stod något om att barnen skulle bjudas in att göra det. Ska kolla vad de menar på tisdag, för Theo får inte baka pepparkakor där och ska de göra på avdelningen så får han nog vara hemma. Han verkar inte reagera på luftburet men är ju så snabb på att stoppa saker i munnen.

Nu ska vi iväg till affären och bunkra lite, jag har tänkt prova lussekatter och pepparkakor från utan allt-bloggen, vi ska på julfest imorgon så det vore bra att ha något som ser ut som lussekatt åt Theo fast jag tvivlar på att han kommer äta. Han gillar ju inte mjukt bröd.
    Lite handlar det nog om att de inte vill baka flera olika sorter

Anledningen till pannkaks bytet är att W trots hysteriskt noggrann hygien ändå blir dålig när de ätit pannkaka. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~