• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Blå Flygare
    Miralicia skrev 2011-12-01 18:39:03 följande:
    Celiakitråden: www.familjeliv.se/Forum-11-309/m51332556.html

Man brukar alltid analysera IgA & gluten samtidigt för att se så att det finns tillräckligt med IgA.
    Har man IgA-brist så går det att analysera för gluten med hjälp av IgG-antikroppar mot transglutaminas
    Det låter ju bra. Han har ju inte noll av IgA. Undrar om de redan testat med IgG eller om IgA kanske rent av var högre då för ett år sen.
    Tack för tråden! 
  • Miralicia
    Blå Flygare skrev 2011-12-01 18:12:05 följande:
    En fråga till, vi vill ha calcichew till dottern för att slippa ge både kalcitugg och D-droppar. Men man måste ha det på recept?? Är det svårt att få? Eller finns det någon annan kombinerad kalcium-D-tablett som är god (inte mint) och tuggbar/smält-tablett. tycker pulver är omständigt, för S vill inte blanda i maten. Nu häller jag probiotika-pulver rätt i munnen på henne Jag ger också multi-vitamin-mineral-tablett, så vet ni någon bland-jox-tablett med mycket kalcium, D-vitamin, magnesium och så lite annat bös för allmänt lågt grönsaksintag så tipsa mig gärna Hon äter iaf .... pasta och ris med god aptit. Och söta saker Kaffe
    Det finns både receptbelagd och receptfri Calcichew.
    Den som heter Calcichew Mite är receptfri. 500 mg kalcium + 200 IE D-vitamin, men det blir ju lite lite d-vitamin om man jämför med separat kalcium + d-droppar (80 IE/droppe * 5 droppar = 400 IE) såvida man inte "överdoserar" på kalcium.

De som heter bara Calcichew citron eller spearminsmak) är receptbelagd. 500 mg kalcium + 400 IE D-vitamin
    Sen finns även Calcichew Forte som också är receptbelagd. 500 mg kalcium + 800 IE D-vitamin.

Så det hänger på mängden D-vitamin om det är receptbelagt eller ej.

Övriga kombinerade kalcium/D-vitamin som inte är mint är:
    Cal-D-vita - brustablett med apelsinsmak, 600 mg kalcium/400 IE d-vit. Receptbelagd

Jag har svårt att se att det ska vara svårt att få det utskrivet som kombinerat preparat om det nu bevisligen finns ett behov av extra kalcium pga mjölkfri kost samtidigt som det finns behov av D-vitamin.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Blå Flygare
    Miralicia skrev 2011-12-01 18:56:04 följande:
    Det finns både receptbelagd och receptfri Calcichew.
    Den som heter Calcichew Mite är receptfri. 500 mg kalcium + 200 IE D-vitamin, men det blir ju lite lite d-vitamin om man jämför med separat kalcium + d-droppar (80 IE/droppe * 5 droppar = 400 IE) såvida man inte "överdoserar" på kalcium.

De som heter bara Calcichew citron eller spearminsmak) är receptbelagd. 500 mg kalcium + 400 IE D-vitamin
    Sen finns även Calcichew Forte som också är receptbelagd. 500 mg kalcium + 800 IE D-vitamin.

Så det hänger på mängden D-vitamin om det är receptbelagt eller ej.

Övriga kombinerade kalcium/D-vitamin som inte är mint är:
    Cal-D-vita - brustablett med apelsinsmak, 600 mg kalcium/400 IE d-vit. Receptbelagd

Jag har svårt att se att det ska vara svårt att få det utskrivet som kombinerat preparat om det nu bevisligen finns ett behov av extra kalcium pga mjölkfri kost samtidigt som det finns behov av D-vitamin.
    Tack O Kunskapens källa ;)
    Får väl ta kraft att ringa om det med imorgon. Vill ha forte, men antar att man inte får det utskrivet bara för att man "tror" på det.
  • Kavat
    Blå Flygare skrev 2011-12-01 20:23:28 följande:
    Tack O Kunskapens källa ;)
    Får väl ta kraft att ringa om det med imorgon. Vill ha forte, men antar att man inte får det utskrivet bara för att man "tror" på det.
    Tål en sojaallergiker dem tro?

Innehållsdeklaration

De aktiva substanserna i en tablett är:

kalciumkarbonat 1250 mg (motsvarar 500 mg kalcium)

kolekalciferol (vitamin D3) 800 IE (20 mikrogram)

Övriga innehållsämnen är:

sorbitol (E420), povidon, isomalt (E953), smakämne (Citron), magnesiumstearat, aspartam (E951), mono- och diglycerider av fettsyror, tokoferol, hydrerad sojaolja, sackaros, gelatin och majsstärkelse.

• Kavat
    Blå Flygare skrev 2011-12-01 17:58:10 följande:
    Om någon har celiakitråden lättåtkomlig så tipsa mig gärna, kommer inte ihåg kategori den låg under.

A har testats för det innan och det var negativt. Men han har ffa samma problem och läk har inte hittat något (utom astman och kruppen som är rätt uppenbar ) utom lågt IgA-värde. Eftersom celiakiblodprovet bygger på IgA-antikropparnas reaktion kan man få falskt negativt svar då 8men det brukar stå i svaret då vilket det inte gjorde) Remiss till gastro (?) är skriven för ställningstagande till biopsi.

Någon som hört om detta innan? Varit med om det?

Vill      inte      ha       specialkost        hemma       igen     !!!!  

Räcker med mjölkfritt, nu när man känt av hur bekvämt livet är då. 

Vänliga hälsningar
    Bortskämd 
    Oj, då. Men vad är hans problem då? Skulle det kunna vara glutenintolerans? Sen faller ju inte äpplet långt från trädet. Det hade ju inte varit jätte konstigt om han också skulle vara allergisk. *gömmer mig under en stor sten*

Kram!
  • Prince or Princess

En liten fråga... Ett par gånger om dan får lilla fröken röda kinder helt plötsligt?! Inga andra symptom på något sätt. Funderar på om det kan va tex pussar osv. Storasyster älskar att ha leksaker i munnen och sen delar hon med sig till lillasyster :/ borde jag försöka göra nåt åt det tro? Hon verkar inte ha ont av det alls. Eksemet är helt borta och hon blir inte röd i blöjområdet. Sover FANTASTISKT bra!

• mammatilljames
    Prince or Princess skrev 2011-12-01 20:30:14 följande:
    En liten fråga... Ett par gånger om dan får lilla fröken röda kinder helt plötsligt?! Inga andra symptom på något sätt. Funderar på om det kan va tex pussar osv. Storasyster älskar att ha leksaker i munnen och sen delar hon med sig till lillasyster :/ borde jag försöka göra nåt åt det tro? Hon verkar inte ha ont av det alls. Eksemet är helt borta och hon blir inte röd i blöjområdet. Sover FANTASTISKT bra!
    Så får min son med! Men vi har insett att det är när vi är ute. Han är lite torr om kinderna, och hakan. Förmodligen av allt saliv som blir när han geggar med alla leksaker och dreglar. Det frågade vi på sjukhuset om, och det kunde absolut stämma..
    ♥James 110510♥
  • Blå Flygare
    Kavat skrev 2011-12-01 20:27:30 följande:
    Oj, då. Men vad är hans problem då? Skulle det kunna vara glutenintolerans? Sen faller ju inte äpplet långt från trädet. Det hade ju inte varit jätte konstigt om han också skulle vara allergisk. *gömmer mig under en stor sten*

Kram!
    Han stod still i vikten runt 1 års ålder som en lite överdriven amningspuckel först, vilket ju var ok, men sen kom längden efter det och då togs glutenprov runt 1½ års ålder. Sen hämtade sig vikten och det hela släpptes för då skulle ju längden komma efter. Men vid 2½-årskontrollen upptäcktes att den kom inte alls. Så nu väger han bra för längden, lite lätt rulltig men inte överviktig. Men har tappat från -1 på längden till -2½ (vikt -1 till -2). 

Sen har han sin astma som mer gått åt krupp-hållet. Han medicinerar ju rätt bra för den men den är också rätt bra nu om de lyssnar på lungorna när han är frisk. Han får anfall varje vecka men de är lätta att häva. Kruppen lite jobbigare, men vi börjar få styr på den vareftersom. Snuvig hela tiden. Bokstavligt talat. Drar på sig förkylningar (ofta bara lätt feber, men så astma och krupp, ibland kräkningar), hemma ett par dagar ungefär varannan vecka. Öroninflammationer har varit hans specialitet, så i september fick han rör i öronen äntligen (halvdöv under ett år innan) 

Så vi sökte dels för vikten, dels för förkylningarna. Ingen immunbrist och tillväxt-hormonerna är bra. Astman bra behandlad så han BORDE inte tappa i längd för det. Och kortisonet BORDE inte ge så stor påverkan på längden. Och vad gör att han är sjuk jämt?

Allergi, tjoho. Tänk om han är täppt i näsan av allergi och inte förkylningar Men så snorig blir man väl inte av allergi? Jag blir i alla fall mer täppt än snorig, och definitivt inget segt snor. Längd, tja ... 

Sen har jag inte släppt det andra äpplet än. Hon har magont igen. Dags att ta nytt glutenprov känns det som. Men föst ska vi ta bort grazax under en vecka och se att inte det ger magont. Fast det började ju innan dess, bara att nu har det blivit värre. Och är i samband med mjölk. Och det tålde hon LÄNGE innan. Men nu flera månader efter glutenintroduktion ... Ja, du vet var jag är på väg.

• Blå Flygare
    Kavat skrev 2011-12-01 20:25:33 följande:
    Tål en sojaallergiker dem tro?

Innehållsdeklaration

De aktiva substanserna i en tablett är:

kalciumkarbonat 1250 mg (motsvarar 500 mg kalcium)

kolekalciferol (vitamin D3) 800 IE (20 mikrogram)

Övriga innehållsämnen är:

sorbitol (E420), povidon, isomalt (E953), smakämne (Citron), magnesiumstearat, aspartam (E951), mono- och diglycerider av fettsyror, tokoferol, hydrerad sojaolja, sackaros, gelatin och majsstärkelse.

Blä, vad mycket skräp i dem! Kan de inte göra goda bra tabletter? Nalle-tabletten är ju suverän på det sättet, barnen älskar dem. Men ingen D i då ...
  • Prince or Princess

Mamierica: här verkar det inte alls hänga ihop med utevistelse. Och dreglar gör hon inte just nu heller. Knepigt detta..