• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Nä semper fin mix heter den , tror den innehåller sojasläktingar :/

Lailas använder vi med ibland, men tycker inte det blir något vidare med den , får se hur jag gör. Får väl blanda lite olika sorters mjöl :)

• t0va
    Tibell skrev 2011-12-04 10:53:11 följande:
    Nä semper fin mix heter den , tror den innehåller sojasläktingar :/

Lailas använder vi med ibland, men tycker inte det blir något vidare med den , får se hur jag gör. Får väl blanda lite olika sorters mjöl :)
    aha, den har jag aldrig använt är nog för att det är guarkärnmjöl, vi är osäkra på om Theo reagerar på det eller inte.
  • mammatilljames

Idag hade vi i 15 ml Hipps ersättning i sonens gröt ( testat ren mjölk i 5 dagar innan), ingen reaktion som vanliigt. Han har inte ont, lika glad och busig som vanligt och inga utslag. Han har dock bajsat lite lösare (som mousse) men det gör han ibland, och det är brunt. Normalbrunt.

Kan det bli så när man introducera mjölk igen efter bortvuxen mjölkallergi? För inte kan det vara en reaktion? Han har fixat det alla andra 5 dagar, även idag då.. och under tiden som allergisk (om han nu var det) så kunde han ta i mjölkprodukter, och förmodligen få i munnen ( vi torkade bara av händerna med torrt papper).. Vad tror ni som vet hur reaktioner brukar vara? :) 

♥James 110510♥
  • 2små2stora
    mammatilljames skrev 2011-12-04 10:59:42 följande:
    Idag hade vi i 15 ml Hipps ersättning i sonens gröt ( testat ren mjölk i 5 dagar innan), ingen reaktion som vanliigt. Han har inte ont, lika glad och busig som vanligt och inga utslag. Han har dock bajsat lite lösare (som mousse) men det gör han ibland, och det är brunt. Normalbrunt.

Kan det bli så när man introducera mjölk igen efter bortvuxen mjölkallergi? För inte kan det vara en reaktion? Han har fixat det alla andra 5 dagar, även idag då.. och under tiden som allergisk (om han nu var det) så kunde han ta i mjölkprodukter, och förmodligen få i munnen ( vi torkade bara av händerna med torrt papper).. Vad tror ni som vet hur reaktioner brukar vara? :) 
    Jag skulle nog fortsätta med ren mjölk för det finns en massa andra saker i ersättningarna. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • mammatilljames
    2små2stora skrev 2011-12-04 11:24:02 följande:
    Jag skulle nog fortsätta med ren mjölk för det finns en massa andra saker i ersättningarna. 
    Okej.. Är det inte lika bra att ge ersättning eller? Han är bara 7 månader!
    ♥James 110510♥
  • 2små2stora
    mammatilljames skrev 2011-12-04 11:50:51 följande:
    Okej.. Är det inte lika bra att ge ersättning eller? Han är bara 7 månader!
    Jag skulle nog försöka komma upp i lite större mängd mjölk innan kanske 50ml och sedan testa med ersättning.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Miralicia

Det är guar i Sempers finmix

Vad gäller den där bismaken som Lailas har och som kan slå igenom ibland så är den totalt kamouflerad när man använder den i pepparkakosdeg pga alla de starka kryddorna. Men till utbakning & kavling brukar jag använda mig av ren majsstärkelse.
    Fördelen som jag tycker med Lailas (eller om man nu vill ha och tål annan finmix istället) så är det att den innehåller Xantangummi (eller guar i andra finmixer), dvs att det blir betydligt enklare att få en hanterings- och kavlingsbar deg och att de håller formen under gräddning inte bara flyter ut till en sammanhängande massa på plåten (jag har gjort ett par försök att baka pepparkakor utan någon färdig mjölmix (dvs ingen form av förtjockningsmedel) alls, men det har hittills gått åt skogen när man ska grädda - skulle vara betydligt enklare om man kunde ha med ägg, men med äggersättning blir det ändå inte riktigt samma effekt).

Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • t0va
    Miralicia skrev 2011-12-04 13:37:12 följande:
    Det är guar i Sempers finmix

Vad gäller den där bismaken som Lailas har och som kan slå igenom ibland så är den totalt kamouflerad när man använder den i pepparkakosdeg pga alla de starka kryddorna. Men till utbakning & kavling brukar jag använda mig av ren majsstärkelse.
    Fördelen som jag tycker med Lailas (eller om man nu vill ha och tål annan finmix istället) så är det att den innehåller Xantangummi (eller guar i andra finmixer), dvs att det blir betydligt enklare att få en hanterings- och kavlingsbar deg och att de håller formen under gräddning inte bara flyter ut till en sammanhängande massa på plåten (jag har gjort ett par försök att baka pepparkakor utan någon färdig mjölmix (dvs ingen form av förtjockningsmedel) alls, men det har hittills gått åt skogen när man ska grädda - skulle vara betydligt enklare om man kunde ha med ägg, men med äggersättning blir det ändå inte riktigt samma effekt).
    tackar, att jag körde med majsmjöl var mest för jag inte orkade gå ner till bilen och hämta pakete med lailas som jag glömde igår när jag handlade.

Känner mig verkligen som allergimamma just nu, jag och sonen ska följa med svärmor på julfest med scouterna, jag har ingen aning om vad det ska bjudas på om det "bara" är fika eller om det är annat också. Gissar att det är godispåse till barnen, så jag har laddat upp med en påse med russin åt sonen, och sen lite kakor, frukt, Mer och vi stannar påvägen och köper ett paket korv så han också har något att tugga på.

Andra fattar nog inte hur svårt det ändå är att åka iväg såhär när man inte vet vad det blir eller har koll alls. Än går han att muta ordentligt men det blir ju svårare och svårare att få honom att inte skrika över att han ska ha min smörgås tex.
  • mammatilljames
    2små2stora skrev 2011-12-04 13:30:00 följande:
    Jag skulle nog försöka komma upp i lite större mängd mjölk innan kanske 50ml och sedan testa med ersättning.
    Okej.. Men vad ska jag ha 50ml mjölk i? Det är ju inte så bra att dricka det ( och han kommer förmodligen inte dricka så mycket, ur mugg/flaska) bara.. Det rekomenderas ju inte att dricka mjölk innan 1år.
    Han dricker ut nappflaska en enda gång per dag, till natten.

Enligt allergisjuksköterskan skulle vi ge ren mjölk i några dagar bara, för att se att han inte reagera.. Så det gjorde vi.. Men vi är ju fortfarande på "mini"nivå.  
    ♥James 110510♥
  • mammatilljames

Vill tillägga att på pricktestet som gjordes första ¨gången (3mån ungefär) så var det en svag reaktion.

♥James 110510♥