• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mithrandil

Detta är kostchefens beslut. Jag skulle lämna intyg trots att det inte finns krav på det här senast 1 dec. Har bett om intyg men har inte fått något och nu kan man inte komma åt Allergimott före 13 dec.

Mina barn får inte gå till förskolan innan det är fixat med specialkost. Jag får försöka ta ledigt eller stanna hemma för vård av barn eller något. De är ju inte sjuka men går de till dagis kommer de ju bli det. jag har god lust att anmäla detta någonstans. Det är helt sjukt. :(

• Kavat
    mithrandil skrev 2011-12-02 14:51:38 följande:
    Kavat. Jag har lyckats slarva bort ditt nr. Vad har dietisten för nr? Fick mail från förskolan, de kommer börja servera ägg och normalkost till mina barn från måndag. Det är helt sjukt och jag behöver ett intyg så fort det bara går
    Kavat. Jag har lyckats slarva bort ditt nr. Vad har dietisten för nr? Fick mail från förskolan, de kommer börja servera ägg och normalkost till mina barn från måndag. Det är helt sjukt och jag behöver ett intyg så fort det bara går
    Ring läkaren först! Dietisten tar ju år på sig...
  • mammatilljames
    Är dina barn allergiska men förskolan kommer servera ägg och normalkost ändå?
    ♥James 110510♥
  • Miralicia
    mithrandil skrev 2011-12-02 15:24:38 följande:
    Detta är kostchefens beslut. Jag skulle lämna intyg trots att det inte finns krav på det här senast 1 dec. Har bett om intyg men har inte fått något och nu kan man inte komma åt Allergimott före 13 dec.

Mina barn får inte gå till förskolan innan det är fixat med specialkost. Jag får försöka ta ledigt eller stanna hemma för vård av barn eller något. De är ju inte sjuka men går de till dagis kommer de ju bli det. jag har god lust att anmäla detta någonstans. Det är helt sjukt. :(
    För *piiiip* rent ut sagt.

Om det inte finns något allmänt krav på läkarintyg, (vilket inte egentligen inte ska behöva finnas) så får de faktiskt nöja sig med att det är på gång, men att du kan knappast lyckas jaga fatt på alla relevanta individer i form av läkare eller dietister sent en fredag em och att de sen serverar normalkost from måndag morgon.

Du kan inte göra mera än det du har gjort att ringa och tjata. Be kostchefen att ringa och tjata på dem i så fall också om den nu ska ha fram det innan måndag. De får faktiskt nöja sig med att du har bett om att få ett intyg och att de lämnar det så snart du får det.

Du ska inte behöva vara hemma bara för de fått för sig det här nu, de ska fixa det som behövs. Hänvisa till nya skollagen (som numera också omfattar förskolan som i större utsträckning än tidigare) och det här med lika behandling, och utifrån varje barns individuella behov etc etc. (lite ont om tid just nu för att hinna leta länkar och paragrafer - på väg till dagishämtning).

Den där lilla elaka hornprydda saken som sitter uppkrupen på axeln viskar lite i örat på mig att om det var jag, och att om det inte handlar om livshotande anafylaktiska reaktioner som de får så skulle jag nog tagit måndagen ledigt och varit med på dagis laddad med alllergimediciner och telefon med 112 på snabbuppringning i högsta hugg och sen skulle de få servera den där normalkosten som de hävdar att barnen kan äta bara för att det inte finns ett papper underskrivet av läkare som säger motsatsen - trots att ni tydligt har talat om att barnen inte tål det, så kan de själva få se vad de faktiskt får för reaktioner. Och sen skulle jag tydligt dokumentera reaktionerna och dessutom åka raka vägen från ev sjukvårdsbesök och göra en polisanmälan för misshandel eftersom de gjort det med fullt uppsåt och full medvetenhet om att barnen kan/kommer bli dålig av det. Misshandel är inte bara tex slag eller kroppsskada utan även vållande av sjukdom. Med tanke på mailet är det ju svårt för dem att bortse från ev uppsåt, genom att de klart kan misstänka att så skulle kunna bli fallet. Alternativt vållande av kroppsskada om man snaraste ser det som en underlåtenhet att ta hänsyn till det.

Vet att trållmor fick gå till det läget med polisanmälan innan hon fick det att fungera bra/hyfsat med maten på förskolan.

Det är ju synd om barnen (och föräldrarna också som) om man behöver gå till såna extrema åtgärder och utsätta dem för det, men ibland behövs det tyvärr för att visa på att det faktiskt är allvar och inget som man hittar på bara för skojs skull vilket alldeles för många kökspersonal i skolor och förskolor verkar tro.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Allrona

Mithrandil - har du pratat med rektorn? Kanske kan hon/han hjälpa till och stötta i detta? Rektorn är ju ändå ytterst ansvarig för barnens mående på dagis! Kanske kan du i alla fall få dispens till ert planerade läkarbesök? Kostchefen måste ju ändå förstå att en sån här utredning tar tid!

• t0va

på tal om korkat folk, har skrivit endel i denna tråd www.familjeliv.se/Forum-3-318/m62128998.html
    en 9.5månaders med massa symtom och läkarna fjantar runt. Nu har det tagits blodprov och läkaren sa att det är 100%-igt. "Vi fick idag svar på proverna, allt såg bra ut.. Jag önskar att man bara kunde känna lättnad men känner mig ändå väldigt kluven.... Doktorn säger att vi ska börja med att utesluta kaktus (" 

Kaktus, är det så jätteallergent att man ska plocka bort först, barnet ammas inte och jag vet inte om det äter något som innehåller kaktus. Låter helt absurt att inte ta mjölken först när det är ett barn som mått dåligt läääänge.

• Prince or Princess

Mithrandil: tycker miralicias förslag låter toppen.. Vad är det för förskola?!? Låter helt sjukt!

• Prince or Princess

Har ju som sagt en jobbig dietist. Hon har skrivit ut neocate advance och neocate lcp så att vi ska ge båda för att advance är så dyr. Och vi fick inte ge henne "ett halvår" som hon uttryckte sig. Gissa hur mycket hon skrivit ut?! EN förpackning med 10 påsar i!! En påse räcker till 2 flaskor. Hon dricker 3-4 flaskor per dag och om vi nu ger neocate lcp 1-2 ggr och alltså 2 flaskor advance så räcker förpackningen i 10 dgr.. (Hon äter ris kött och quinoa förutom neocaten) Känns som om det inte är nån ide ens att börja med advance. Hur tänker hon? Det är väl just nu hon behöver advance om någonsin?!? Vad hade ni andra gjort?

• Kavat
    t0va skrev 2011-12-02 17:56:40 följande:
    på tal om korkat folk, har skrivit endel i denna tråd www.familjeliv.se/Forum-3-318/m62128998.html
    en 9.5månaders med massa symtom och läkarna fjantar runt. Nu har det tagits blodprov och läkaren sa att det är 100%-igt. "Vi fick idag svar på proverna, allt såg bra ut.. Jag önskar att man bara kunde känna lättnad men känner mig ändå väldigt kluven.... Doktorn säger att vi ska börja med att utesluta kaktus (" 

Kaktus, är det så jätteallergent att man ska plocka bort först, barnet ammas inte och jag vet inte om det äter något som innehåller kaktus. Låter helt absurt att inte ta mjölken först när det är ett barn som mått dåligt läääänge.
    Oooops! Cool
  • Kavat
    Prince or Princess skrev 2011-12-02 18:32:17 följande:
    Har ju som sagt en jobbig dietist. Hon har skrivit ut neocate advance och neocate lcp så att vi ska ge båda för att advance är så dyr. Och vi fick inte ge henne "ett halvår" som hon uttryckte sig. Gissa hur mycket hon skrivit ut?! EN förpackning med 10 påsar i!! En påse räcker till 2 flaskor. Hon dricker 3-4 flaskor per dag och om vi nu ger neocate lcp 1-2 ggr och alltså 2 flaskor advance så räcker förpackningen i 10 dgr.. (Hon äter ris kött och quinoa förutom neocaten) Känns som om det inte är nån ide ens att börja med advance. Hur tänker hon? Det är väl just nu hon behöver advance om någonsin?!? Vad hade ni andra gjort?
    Sjukt säger jag. Vem ska ha rätt till advance om inte ni har det. Stå på dig! Ring  dietistens chef och prata med honom?