• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Prince or Princess

Nån expert: Hmm.. Kan det va luftburet från vetemjöl? (syftar på min tidigare fråga om röda kinder) quinoa verkar funka :) även om hon inte är särskilt förtjust i det så går iaf några korn ner.. För de röda kinderna kan väl inte va från quinoan?! Den får hon oftast till lunch, och sen kommer o går det röda under em/kväll

• Miralicia
    Blå Flygare skrev 2011-12-01 21:24:08 följande:
    Blä, vad mycket skräp i dem! Kan de inte göra goda bra tabletter? Nalle-tabletten är ju suverän på det sättet, barnen älskar dem. Men ingen D i då ...
    Finns ju nallar som multivitamin också. Här kör vi kalciumnallar + multivitamin skogsbärsnallar - upp till 4 från den gröna burken & 1-2 från den blå burken utifrån hur hon ätit och druckit i övrigt under dagen.

Finns ju med lite andra smaker också multivitaminnallarna

Är ju inte jättemycket D-vitamin i, men bra mkt bättre än inget. Även B-vitaminer och sen en gnutta andra mineraler (kalcium, magnesium, jod, koppar, selen, zink, kalium), men inga stora mängder utan just "en gnutta"
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • mammatilljames
    Prince or Princess skrev 2011-12-01 21:49:14 följande:
    Mamierica: här verkar det inte alls hänga ihop med utevistelse. Och dreglar gör hon inte just nu heller. Knepigt detta..
    Jaha nej okej!  Ja då är det knepigt.. Det är så jobbigt att inte veta :(
    ♥James 110510♥
  • t0va
    Prince or Princess skrev 2011-12-01 21:53:16 följande:
    Nån expert: Hmm.. Kan det va luftburet från vetemjöl? (syftar på min tidigare fråga om röda kinder) quinoa verkar funka :) även om hon inte är särskilt förtjust i det så går iaf några korn ner.. För de röda kinderna kan väl inte va från quinoan?! Den får hon oftast till lunch, och sen kommer o går det röda under em/kväll
    Kan vara, Theo får röda kinder då och då. Jag tror han får det på öppna förskolan och förut i mammagruppen för att han stoppade leksaker i munnen eller tog i leksaker och sen stoppade händerna i munnen. Att de andra barnen hade ätit havre och vete och då fört över till leksakerna.

Hemma blir det också så ibland, vi bakar med vetemjöl men än har jag inte sett samband med röda kinder, men han kryper runt på golvet där också kaninerna skuttar ibland och drar med sig vete och havre. Det går jättefort på någon/några minuter när de röda kinderna kommer.
  • miracle maker

Måste bara rådfråga er nu! Dottern har precis tillfrisknat från en 6 veckor lång förkylning. Häromdagen blev hon plötsligt kass i magen, lös, slemmig och illröd i underlivet. Inne på dag 3 nu. Min första instinkt är att hon fått i sig något på förskolan men de slår bara ifrån sig och tror snarare att det beror på förkylning.

Reagerar era barn så vid förkylning? Min dotter har inte gjort det tidigare och nu har hon ju precis blivit fri från sin förkylning... 

• tes 75

hej på er
    nu har jag äntligen fått en indikation på vad mina allergier/intoleranser mot typ ALLT kan bero på. histaminintolerans! eller snarare, känslighet mot biogena aminer & histaminfrisättande livsmedel.

jag har via Akademiska sjukhuset i Uppsala tagit ett blodprov som skickades till ett sjukhus i Göteborgsområdet för analys av enzymet diaminoxidas, vilket visade att jag har låg aktivitet av det enzymet. Efter googling hittade jag bl a dessa artiklar: http://www.matnyttig.se/artiklar/20-kunskap/297-manga-reagerar-pa-histamin-men-det-aer-oklart-varfoer , http://www.matnyttig.se/artiklar/17-allergi/27-biogenaaminer , samt listor på födoämnen som innehåller höga halter histamin samt histaminfrisättande livsmedel, & min aha-upplevelse var stor. både symptom & listorna på livsmedel som kan orsaka problem stämde precis! kanske har vi här förklaringen till både min & barnens överkänsligheter mot typ all mat vi äter! det är dessutom så att spannmål, potatis etc innehåller histaminfrisättande lektiner, som också är en biogen amin, vilket kan förklara att vi mår dåligt även av det.

Fler länkar:
    http://www.lio.se/pages/106736/BTF%C3%B6do%C3%A4mnesallergi%20hos%20vuxna.pdf (s 40 & framåt)
    www.fffa.se/artiklar/Biogenaaminer_fffa.se.ppt

OCH, det bästa av allt. det finns kapslar med detta enzym som man tar innan måltid, så tarmen kan bryta ned histamin! Camucin såldes förut i hälsokostaffärer i Sverige, men pga för små volymer slutade Abigo importera det. Dess efterföljare heter Daosin & kan beställas här & här.

håll tummarna för att detta hjälper nu!

• mithrandil

Kavat. Jag har lyckats slarva bort ditt nr. Vad har dietisten för nr? Fick mail från förskolan, de kommer börja servera ägg och normalkost till mina barn från måndag. Det är helt sjukt och jag behöver ett intyg så fort det bara går

• t0va
    mithrandil skrev 2011-12-02 14:51:38 följande:
    Kavat. Jag har lyckats slarva bort ditt nr. Vad har dietisten för nr? Fick mail från förskolan, de kommer börja servera ägg och normalkost till mina barn från måndag. Det är helt sjukt och jag behöver ett intyg så fort det bara går
    Men hur tänker de då? Lite mer förvarning borde du ju få.
  • t0va
    mithrandil skrev 2011-12-02 14:51:38 följande:
    Jag har inboxat dig
  • Allrona

Mithrandil - men vad f-n håller de på med???? Så kan de ju inte göra! Kan du hålla barnen hemma i värsta fall? Hur tänker de egentligen? Borde inte förskolan se till barnens bästa? Har du pratat med rektorn? Eller kostchefen i kommunen? De kan verkligen inte göra så! Shit vad arg man blir?