• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mithrandil
    t0va skrev 2011-12-03 09:09:26 följande:
    Var det jag misstänkte, förstår dig helt. Även om vi inte har mer än 3km till allergiförskolan så blir det ju inte hans kompisar på gården som går där.

Så synd att förskolorna inte tar till sig infon om allergier, även om det innebär lite mer "jobb" så behöver ju ofta föräldrarna och även barnen gå på en förskola nära, just för att träffa andra kompisar som bor i samma område, inte behöva köras fram och tillbaka. Det är fruktansvärt så de behandlar er. Håller alla tummar jag kan för att det ska bli ordning, vi får väl komma allihopa i tråden och skälla lite.
    Tack! :) Jag tror att jag varit för snäll och tillmötesgående. Har liksom bara sagt ja tack och amen för att inte vara mer besvärlig än de redan tycker att jag är. Har flera gånger sett (som ett tex) ärtor på alex tallrik och ost på hans riskaka men ändå har jag bara lett och sagt att det inte är någon fara. Men nu jävlar orkar jag inte larva mer. Nu får jag sätta hårt mot hårt. Ska skrapa ihop världens möte och sen blir det sista mötet jag går på. Kan inte hålla på att sitta på möten flera gånger i månaden när allting ändå ser exakt likadant ut. Det sägs aldrig något nytt på dessa möten heller så de känns som så fruktansvärt slöseri med tid.

Jag svarar gärna på frågor, jag har erbjudit mig att åka och handla deras mat själv men massa möten kan jag slippa i framtiden.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil

Kavat: Tack! :) Många, många kramar till dig med! Hoppas du och barnen kan få det lite enklare framöver.
    Snart är det ett nytt år, med nya möjligheter. :) Förhoppningsvis blir 2012 ett bättre år än 2011, året som gud glömde. Hehe. :D

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • t0va

Nu har vi bakat lussekatter, Theo tyckte det var jättekul och kladdade massor. Han älskar att baka. :)
    De blev rätt platta gissar att det bla. har att göra med att det bara fanns torrgäst i affären. Jag gjorde dem i ministorlek och han mumsade i sig en hel när de var färdiggräddade. Så skönt att ha ännu en "kaka" som han gillar.

Pepparkakorna vet jag inte hur de blir, degen ser knasig ut men får se imorgon.

• Sephyria
    Kavat skrev 2011-12-03 09:55:09 följande:
    HjärtaKramar till Prince, älsklingen, April, Mithrandil och 3busfrön. Hjärta  Och alla ni andra! Hjärta

April, det är ju nu ni absolut borde få dietisthjälp. Visar det på proverna så behövs ju ingen hjälp typ....

Kavat skrev 2011-12-03 09:55:09 följande:
    HjärtaKramar till Prince, älsklingen, April, Mithrandil och 3busfrön. Hjärta  Och alla ni andra! Hjärta

April, det är ju nu ni absolut borde få dietisthjälp. Visar det på proverna så behövs ju ingen hjälp typ....
    Tackar

Ja jag känner också att vi borde få hjälp nu! Vore skönt att någon annan talade om vilka födoämnen som vi ska introducera och när. Finns ju så mycket som man vill ge men är svårt att veta vad man bör prioritera. Blir så lätt att man skyndar för fort fram!  

Just nu känns det som om jag vill hinna pröva en massa nya livsmedel innan nästa läkarbesök så att jag kan säga att "det här och det här klarar han inte. Ge oss hjälp!". 
  • Prince or Princess

ÄNTLIGEN har jag hittat teff! Och quinoabröd, fast kom på att jag redan sett det innan och att det innehåller så många saker att jag inte vågar prova det än. Fick ett litet bakslag idag med. Puh! Liten fick jätteont o blev röd efter hon bajsat. Kliade massor på kinden också, fast det syntes inget. Alldeles röda kinder hade hon igen förut också så jag känner mig lätt matt nu minst sagt.. Invänjningen av neocate advance har gått utan problem iaf smakmässigt! hoppas verkligen inte det är den hon reagerar på. Är safflor-olja i som inte finns i lcp? Kanske är quinoan? Får väl avvakta lite med det om det fortsätter så här.

• t0va

Dagens nöjdaste lilla kille som fick baka själv. Så synd att det är svårt att baka mer med honom han älskade verkligen varje sekund. Stod och rörde i bunken och fick ha en egen bunke tillsist för han skulle ha decilitermåttet och stoppa i allt jag mätte upp.

Sen måste man smaka på ALLT också, sirapen var roligast. Insåg när jag skulle göra ordning att det blev lättast att sanera diskbänken och ha degen på den så han kunde nå och kladda själv. På skärbrädan under brukar sambon stå när han bakar vårat bröd och pizzor så den är nog full med både det ena och andra och vi har inget köksbord i köket heller.

• Tibell

Underbar bild t0va :)
    Vill du dela med sig av receptet ? Tänkte vi skulle baka vi med idag :)

• Tibell

Aha .. Vi bakade från det receptet förra året och fick slänga alla eftersom Bella inte gillade dem :(
    Men har nu hittat ett par recept på småkakor, får bli sådana istället :)
    Vilket mjöl tror ni funkar bäst istället för fin mixen, för den innehåller väl soja släktingar ?

• t0va
    Tibell skrev 2011-12-04 10:17:52 följande:
    Aha .. Vi bakade från det receptet förra året och fick slänga alla eftersom Bella inte gillade dem :(
    Men har nu hittat ett par recept på småkakor, får bli sådana istället :)
    Vilket mjöl tror ni funkar bäst istället för fin mixen, för den innehåller väl soja släktingar ?
    nah, inte lätt det där. är det denna mix du menar? Har den sojasläktingar? http://www.specialkost.se/Lailas-Mjoelmix-naturligt-glutenfri-%28gul%29.htm

Vi bakade några pepparkakor nu från degen vi gjorde igår, fast jag tog majsmjöl och fyllde ut med istället för mer lailas och sen bakade ut dem i bovete. Sonen är inte så förtjust i smaken av lailas så jag tror detta funkade bättre. Han åt en bit i alla fall. Bovete älskar han.