• ELI 79

Allergitråden

Trållmor: om det bara handlar om gluten då kan man tydligen få glutenfritt på MAX iaf enl deras allergisida på nätet.

Gaahh nu hade mannen köpt hem flingor med havre i (han kollade bara efter vete). Hur stor risk för kontamination i havre???

Så hade han gett glutenfria choclatesticks till sonen. Han menar väl men det blir fel :( är ju mjölkchoklad i dem! Han hade "bara" fått en men detta blir nog en kul vecka för sonen :(

• ELI 79

Trållmor: aha då är jag med. Nä det verkar svårt att få utan vetestärkelse i :( vi brukar ge utan bröd, bara köttet men om det är mjölk i så fallerar ju det också!
    Nä får prata med mannen om flingorna :) E sov dock hela natten i natt så vi får se hur allt artar sig...

• ELI 79

Är det möjligt att bli såhär eksemig pga ev kontamination av vete i havret eller kan han vara så allergisk mot havre också? Eller är det nåt annat??
    Dålig bild men det var den enda jag fick fram hur röd han verkligen är.
  • ELI 79
    Tibell skrev 2011-01-27 18:27:57 följande:
    Fick han flingorna ändå?? Skulle nog gissa på havren isåfall .
     Men var det ingen vetestärkelse i kexen ??
    Alltså sambon hade ju redan hunnit ge när jag kom hem från jobbet!
    Tyckte lite synd om honom för han har blivit så duktig på att läsa och han ringer och frågar och grejar men han hade missat att han inte ska ha havre heller så han fick lite dåligt samvete!

I kexen var det "bara" mjölkchoklad...inget med sädesslag i alls.
  • ELI 79
    Tibell skrev 2011-01-27 18:45:40 följande:
    Oj så dumt :( inte lätt alla gånger!
    T ser likadan ut just nu .. Men för hennes del beror det på kylan ute..
    Ja men det beror inte detta på för han har aldrig reagerat på kylan utan dessa kinder har alltid varit "matbaserade".
    Han kan vara ute i -20 grader och blåst utan atat bli mer än lite rosig om kinderna som försvinner när han kommer in om han inte fått i sig nåt han inte tål.
  • ELI 79
    Tibell skrev 2011-01-27 18:56:25 följande:
    Ja hans kinder ser definitivt allergibaserade ut... Stackars plutt :( hur reagerade hans mage på mjölken ?
    Här har lillan bajsat diarré 5 ggr idag pga av farmors miss . En bullbit stor som en lillfingernagel räckte för en reaktion ( den innehöll mjölk )
    Har gått runt hela dagen idag och varit vrålförbannad på svärmor..
    nä han verkar ju inte vara så känslig mot mjölk. Han fick en liten bit av ett kex och än så länge har han inte reagerat å andra sidan så tar hans reaktioner alltid 2-3 dagar innan man märker något (förutom eksemen i ansiktet då) så det blir väl lagom tills mormor ska vara barnvakt i helgen
  • ELI 79
    ViFrånLandet skrev 2011-01-27 20:51:45 följande:

Crap! Han reagerar nog på ägg trots allt, eller vad tror ni?

Nog för att han inte är någon spinkis i vanliga fall men så här stor (och spänd!) mage brukar han inte ha. Svårt att få med på bild men ni kanske ser utslagen också? Finns några stycken fördelade på armar, ben och rygg också.

Och så har han röda kinder igen, så där "fnasiga" men inte torra...

Och så gjorde han en riktigt lös, jättegul blöja ca 1,5-2 timmar efter dagens äggdos samt är lite röd i rumpan.

Allt sammantagen känns som om det beror på ägg, hur stor är sannolikheten för allt detta att bara råka dyka upp annars liksom? DOCK verkar han inte lida - kliar sig ingenting, verkar inte ha ont i magen och somnade på två röda.
    Har telefontid med dietisten imorgon så jag tänkte rådgöra med henne om vi ska fortsätta eller hur vi ska, vad tycker ni?
    ja det verkar ju konstigt att det helt plötsligt skulle dyka upp ser inte skoj ut med den där magen!!!
    Jag är ju som jag är så jag hade nog testat en gång till för att se...men jag är ju lite skeptisk av mig som ni vet så jag kanske inte är nån att lita på
  • ELI 79

Sonens kinder är lite bättre i dag men fortfarande röda. Han sov inte så många timmar i natt. Somnade först kl 21 och sov bara till strax innan 05...Så det kunde ju varit värre men det är ju inte bra. Jag och sambon har kommit på varför han är vaken nattetid när han fått i sig nåt och att det tar 2-4 dagar innan det märks. Det vi tror är han blir hård i magen/förstoppad av mjölk/vete och då har han svårt att sova då det trycker på och han får lite ont i magen. Han vill väldigt gärna gå upp på pottan på natten och ska kissa säger han men det kommer aldrig något.

I morse ville han bajsa och när han väl satte sig på pottan så var han jättehård i magen

• ELI 79

älsklingen: usch stackars liten!! den är ju jättestor Ja då måste hon vara hemskt känslig!!! skäll ut din svärmor ordentligt och visa henne dessa bilder!! o se till att hon aldrig får vara barnvakt igen!

• ELI 79

Måste ge sonen mer laxermedel. Han sover hela nätter men vaknar 04:30-05 varenda morgon nu och kan inte somna om. En timme senare bajsar han och är jättehård i magen. Varit för många misstag på slutet...

Svar på tråden Allergitråden