• ELI 79

Allergitråden

Nu är jag lite konfunderad. Kanske är det så att E är mer känslig mot mjölk än vete som vi trott?? Han fick ju i sig en bit play-do lera igår. Ingen reaktion på kinderna i går iaf och sovit klockrent i natt!

Kan det vara så att mjölken gjort honom mer känslig mot vete och nu när vi är strikta med mjölken så reagerar han inte lika kraftigt på vete?

Den gången flera veckan han fick i sig en bit kaka var det ju ett ballerina kex. Där är ju mjölk i också!
    Kinderna har inte varit ett jättebra mått på vete för det verkar vara som E mår i övrigt som har betydelse. De röda kinderna blev ju bättre i våras med när vi tog bort vete OCH mjölk. Kan det vara kombinationen som gör honom dålig???

• ELI 79

Miralicia: ja jag förstår vad du menar. Ja då är det säkert så att så länge vi håller strikt på båda så kanske det inte blir lika starka reaktioner de gånger det mot förmodan blir ett misstag.

Älsklingen: tror inte de kopplar matallergi till lek med lera :(

• ELI 79

Han kanske reagerar ändå men att sömnen mest påverkas av mjölkintag?
    I dag är magen GIGANTISK! Den är stenhård och uppblåst Han har i och för sig ätit mycket till middag men så HÅRD brukar den ju inte vara normalt sätt även om han är rund.

Kanske reagerade med uppblåst mage? Kinderna är lite röda i dag också...
    Får se hur sömnen blir i natt då...

• ELI 79
    Tibell skrev 2011-01-18 19:16:11 följande:
    ELI : Håller tummarna att sömnen blir bra trots allt!

Vi har testat att ge stora dottern liiite liiite mjölk varje dag för att se hur det funkar. I somras gick det inte ens med ett pyttebett på ett chips men nu trodde vi att det faktiskt funkade..men gud så fel vi hade =/
    Efter lite skrik och gråt ( och klyx ) lyckades hon äntligen att bajsa. Sist var i Lördags, och innan dess onsdag. Så nä, tillbaka till nolltolerans. Antagligen pga av mjölken hon pruttat värre än någon annan karl jag stött på den senaste veckan

Men annars skulle jag vilja puffa lite för min fråga i inlägget en bit upp.
    Hur är era 3.5 åringar ? Är det mycket gnäll på dem med ? Är ljus kletig avföring normalt ? Vi ska till läkaren den 31:a med lilla hönan och funderar på om man ska försöka klämma in stora för lite provtagning med. Jag har antagligen gluten/sädesslaallergi och lilla hönan med. Kan ju vara så att även stora är drabbad ? För sambon hävdar att hon visst klagar på magont titt som tätt...
    När Eli var 3.5 var han HEMSK! Han gnällde för ALLT. Inget var bra, väldigt lätt till gråten och allmänt grinig. Han hade väldigt svårt att ta motgångar.

Hur ljus är avföringen`?
  • ELI 79
    Tibell skrev 2011-01-18 19:44:25 följande:

Äsch då, jag som hade hoppats på att gnället hade en förklaring ;) Hon kan som sagt aldrig prata i normal samtalston utan det är bara gnäll gnäll och så lite tårar på det. Knappt hon kan be om ett glas vatten utan att det låter gnälligt =) Men det går väl över skulle jag tro!
    Dessutom är hon så himla trött och blek hela tiden. Somnar gärna mitt på dagen om hon får. Men just blekheten har många kommenterat..och att hon är mörk under ögonen. Och går man efter våran våg har hon stått still sen förra våren. Kanske en ökning på max några hundra gram. Hon gick upp nästan 1 kg direkt efter hon blev mjölkfri, men efter det har det  nog inte hänt något alls

ELI : Den är mer åt det gula än bruna hållet i allafall!

svårt att säga...det kan ju ha olika färg utan att det är något konstigt, likaså konsistensen. hur menar du med kletigt??

ang humöret är det svårt på små barn för de genomgår ju olika perioder och så. så likaväl som det kan vara helt normalt så kan det även vara symtom på något. Ser på E...när jag berättade om honom så sa "alla" ..."sån är mitt barn också" men jag förstod aldrig hur de i såfall stod ut för E var verkligen GALEN!! Men nu i efterhand så förstår jag ju att det inte var normalt utan att de inte riktigt förstod mig och att E var 100 ggr värre än "alla andras barn".
  • ELI 79

Älsklingen: ja det gick väl ok. han vaknade redan kl 05 o är tokspeedad, som han var förut så jag tror ändå att han har reagerat på något sätt fast det var så liten mängd så det inte blev så farligt..

• ELI 79

Jag funderar på en sak ang mina grabbar.
    Stora grabben FÅR ju dricka mjölk/fil/yoghurt etc men han tycker inte om det. Om det är bra dricker han 1-2 dl per dag.
    lilla grabben FÅR ju inte. Han har ju soja eller rismjölk som är berikad och han äter sojayoghurt men han kanske får ihop sisådär 3 dl per dag.

Då borde ju båda ha tillskott eller hur???
    Vad köper in för något?

• ELI 79
    trållmor skrev 2011-01-19 13:42:20 följande:
    Det där tycker jag absolut att du ska ta upp med dietisten, för det kan hon hjälpa dig att räkna ut. Då kan läkaren skriva ut tillskott som passar. Jag vet inte om ni fick remiss till dietisten, eller hur det nu var? Ring isf till denne och begär att få prata om näringsbehovet!
    vi har kontakt med dietisten men hon har aldrig räknat på det eftersom han inte åt sädesslagsfritt OCH mjölkfritt mer än på test några månader i våras.
    2små2stora skrev 2011-01-19 13:01:11 följande:
    Äter den stora grabben ost? Då får han i sig tillräckligt på 4 ostskivor tror jag det är. 

Har du berikad dryck i maten? Det är inte bara det som de dricker rent som gäller utan allt annat också. 
    Nä han äter ingen ost heller
    Jo jag försöker ha i maten men det är ju bara om det är typ köttfärssås eller korvstroganoff eller nåt sånt, men han äter minimala  mängder mat också .-(
    Lite smör på mackan äter han ju men det är nästan allt
  • ELI 79
    Kavat skrev 2011-01-19 15:41:56 följande:
    Tycker han inte om det, eller tål han det inte? Flört
    vi har ju kört mjölkfritt strikt 2 ggr med stora grabben, 6 mån varje gång utan någon skillnad på hans magproblem eller övrigt så jag tror han tål det...en gång vid 15 mån ålder o en gång vid 3 år
    sen testade vi igen i höstas med mjölkfritt men då bara 2 v
  • ELI 79
    tes 75 skrev 2011-01-19 21:38:04 följande:
    vägrar han all sorts välling? vi får ihop ca 5-6 dl rismjölk/dag till sonen på 2 år genom att göra välling på rismjölk, rismjöl, pofiber & rapsolja. han vägrar mjölkfri ersättning.
    stora pojken är ju 4.5 år så han har slutat äta välling  för snart 2 år sen,
    den lille har aldrig ätit någon välling. har är dessutom väldigt rund så vi har försökt undvika det därför...

sonen måste reagerat på play-do leran fast det tar nåt dygn för honom. i går vaknade han ju 05 o var speedad o surare än vanligt (som förut...) och i natt vaknade han 03:30 o är fortfarande vaken är som en jojo i sängen
Svar på tråden Allergitråden