Allergitråden
Blir så less :( känns som om det aldrig kommer bli bra! Skulle kanske vara bättre med dagmamma å andra sidan trivs barnen och stora grabben har bara 1,5 år kvar, trist att byta.
M
Blir så less :( känns som om det aldrig kommer bli bra! Skulle kanske vara bättre med dagmamma å andra sidan trivs barnen och stora grabben har bara 1,5 år kvar, trist att byta.
M
Hmm råkade skicka iväg (iphone haha)
Måste prata med dietisten i morgon och sedan höra med dagis hur vi ska lösa detta...de måste ju på nåt sätt göra om rutinerna.
De tror nog inte han är så känslig. I morgon lämnar jag. Då ska jag prata med dem.
Idéer för sonens dagis?
Bort med lekleran iaf. Recept på annan?
Städa efter maten?
Ingen ska sitta bredvid honom vid maten?
Tvätta händerna mellan de hjälper honom och andra?
Assiett till hans macka?
Mer?
Trållmor: nä vi vill inte byta till dagmamma, var bara en fundering.
Mamsie: tack!
Som det är nu sitter han på hörnet och har en fröken bredvid honom men det sitter en 3 åring på andra långsidan "bredvid" E.
Ska klura lite och prata med dem. En bricka är ju smart. Han har ett eget skåp där han har sina bröd och så som INTE är i köket för att minska risken.
De har 3-4 "fröknar" på 20 barn så han kan ju inte ha en "egen".
De är duktiga men en del lite mer engagerade än andra. För 1 v sedan tog han ju i pepparkakshuset men då sprang de och tvättade hans händer direkt.
Min man tror det är en slump men då skulle det slumpa sig så att när han fick tag i en bit ballerinakex så var han vaken på natten och tjurig och nu när han hade ätit deg också :( tror inte på slumpen längre...
Vore konstigt om han sovit hela nätter och varit på strålande humör de veckor han inte fått i sig nåt. Varit ruskigt mammig också. Inte slump va?????
Min mamma är också helt underbar (min pappa lagar aldrig mat
). Hon tipsar också om recept hon läst eller testar nya recept när E ska komma på besök eller de kommer hit. Hon har aldrig gjort nåt misstag, hon är hur noga som helst! Vi bor dock 45 mil från varandra så vi träffas kanske 1 gång varannan månad eller så. Är inte det minsta orolig att ha dem som barnvakt även om det bara blir en kväll här eller en kväll där.
Sambons mamma däremot...hon bryr sig inte ett skit! Eller hon FATTAR inte rättare sagt. Hon kommenterade min kommentar om hur jobbigt det är när han aldrig blir helt bra med "ja men jag har också orolig mage, kan inte heller äta laktos eller bullar" va?!??! har du fattat nåt överhuvudtaget??
Jag gillar inte när hon är barnvakt för hon lyssnar inte på vad jag säger överhuvudtaget. Blir galen!!
Som "tur är" så bor vi 70 mil från varandra så vi ses max 1 gång per år!
Många som har IBS mår ju mkt bättr av att äta mat som inte är fet.
Gallproblem brukar ju generellt hålla i sig längre med smärtan.
Jag tror mer på IBS...
I natt sov sonen hela natten igen och magen är mindre och på bättre humör (hittills
) så jag "hoppas" det var lekleran för isf kommer han ju sova bra igen om vi bara är noga.
Pratade med dem på dagis om leran och de skulle hålla honom i från den till att börja med. Pratade med dem om att göra egen lera men inget vi bestämde, funderar på att ge dem receptet så får vi se.
föresten, måste fråga. såna där vårgårda rostade rispuffar utan salt eller socker är väl helt naturligt?? är väl ingen risk för kontaminering eller nåt annat?? Jag hittade de "flingorna" och det accepterar sonen och då tänkte jag att det vore bra om vi kan fortsätta använda dem.
Det står "rundkornigt ris rostat och puffat"
Hade ett samtal med sambon nu på morgonen. Han har alltid blivit väldigt dålig i magen av t ex bröd och pasta, han kan inte äta mer än typ 1 macka annars får han uppblåst mage och jättegasig.
Han börjar själv fundera på nu om han inte heller tål vete??!
Stora sonen har ju varit förstoppad sedan han var bebis och sist vi var titll läkaren med lilla sonen (han som är allergisk mot vete och mjölk) så trodde han att även stora sonen kunde vara allergisk eller i alla fall överkänslig mot vete...kanske är så att det kommer från deras pappa då???
Han vill dock inte testa sonens glutenfria pasta och bröd för han gillar inte det, men jag måste hitta ett bra vetefritt brödrecept för då kanske alla kan äta det?
Stora sonen försöker jag byta ut till lilla sonens pasta mm men bröd o så gillar han inte heller.
Funderar på om stora sonen är som lilla. Han tål inte vete men magen blir sämre av att han också dricker mjölk eftesom han totalt ratar mjölk! Han dricker knappt mjölk när han får o'boy i och det har blivit sämre och sämre med den saken.
Vad tror ni?
En annan sak, visst är det mjölkprotein i mjölksocker??? fick totalt hjärnsläpp!!
Kavat: mannen tycker det smakar illa. Vi köper sempers pasta till sonen nu när han äter soja. Han tycker den är så hård...
Stora sonen har vi tagit celakiprover på 2 eller 3 ggr men negativt men kan ju vara vete som lilla sonen ?!
Lite konfunderad varför han ratar mjölk. Han har aldrig druckit massor men han har ändå gillat det ok. Yoghurt o fil har han aldrig ätit i stort sätt inte heller ost...lite märkligt! Dock äter han ju glass och så. Dock inte mkt för t ex tårta. Dock märkte vi inte någon skillnad alls när vi tagit bort mjölk i två omgångar. Märkligt...