Allergitråden
Tror ni jag kan gr laktulos utan att äventyra något med hans mage? Ska väl inte vara når problem med laktos i medicin va?
Tror ni jag kan gr laktulos utan att äventyra något med hans mage? Ska väl inte vara når problem med laktos i medicin va?
Han hade ju illröda kinder i 2 dagar och nu är han ju förstoppad så han somnar sent och vaknar 04:30 varje morgon och ger sig inte förrän han fått ut några hårda kluttar. :(
älsklingen: skönt att ni fått en läkare som lyssnar på er!
E har ju visat negativt på alla tester vi tagit. Alla sädesslagen, mjölk, soja, ägg...hmm tror de tagit nåt mer också men inte som jag kommer ihåg nu.
Han är ju allergisk mot mjölk och vete som vi vet, men jag vet ju inte om han är allergisk mot de andra sädesslagen också eller om han "bara" är väldigt känslig mot vete och det är kontaminationen av vete han reagera på.

Vifrånlandet: tack! Ja jag måste försöka få ner lite regler till dem! Jag tycker bara inte om att tjata, ibland känns det som om de måste kunna tänka själva för en del saker känns så självklara men det är väl bara för att vi är så inne i det så det blir mer självklart.
får fundera lite mer på hur vi ska lösa allt på dagis.
ibland funderar jag på att gå ner i tid eller vad som helst för jag orkar inte med allt skit som är hela tiden!!
Nu är det kanske stor skillnad ändå. Men jag är ju hemma med liten, barnen går 15 h i veckan och vi har haft dem där ungefär halva tiden. Då har vi dessutom haft hemma dem lite extra pga magsjuka som gick runt på dagis ett flertal tillfällen.Jaha...undrar hur länge han fick leka med leken innan hon upptäckte det? Undrar om han hann stoppa något i munnen? Han vaknade vid 02:30 och var vaken till kl 04:15 :( nice när man ska upp kl 05 och jobba!!!
Om det inte var play-do leken så vet jag inte? Han har varit vaken på natten 4 ggr sedan årsskiftet då vi började med mjölkfritt igen; alla gångerna har vete varit inkopplat; två ggr play-do deg, en gång macka (liten minibit han hittade på golvet), pommes frites på MAX.
Det KAN väl inte vara nåt annat? Eller han har vaknat två ggr till men då somnat om inom 10 min och det kan ju hända alla barn. När han får i sig vete är det ju timmar!!!
Måste prata med dem på dagis!
Nu har jag pratat lite med dagis. Det var ju bara några få kvar när jag kom dit vid 17 och hämtade dem, men det var en (den bästa) från hans avdelninng och sedan en annan från en annan avdelning (de slås i hop efter kl. 16).
Fröken själv tog upp att han var så röd om kinderna igen, då sa jag att han hade ju lekt med lekleran i går igen och att han hade varit vaken flera timmar i natt.
Hon sa att sånt får ju inte hända. Jag FÖRSTÅR verkligen att de inte är mer än mänskliga! Det blir fler och fler barn på samma tjänster förskollärare. Jag sa det till dem också. Hon sa att det får ju inte hända och jag sa att det ska det ju eg inte göra men jag fösrtår om det gör det. Jag sa att vi gör ju också misstag.
Den andra från den andra avdelningen sa att hon ville ha en ordentlig lapp även hos dem för de har ju ingen aning om hur känslig han är. De har tydligen bara fått reda på att han inte tål vete och mjölk typ...
Jag sa att jag ville att de ska sätta sig ner i personalgruppen och diskutera hur de vill att vi ska lösa detta. Jag sa att det är ju synd om honom att behöva må dåligt om man kan undvika det. De förstod mig och tyckte likadant. De skulle prata om hur de ville ha det. Jag sa att jag skulle skriva lite lappar så de kan sätta en på varje avdelning (finns 3 avdelningar) och det tyckte de var bra.
Ska skriva vad han inte tål och vad jag vill att de ska göra rent hygienmässigt.
låter det ok?
Marknadsgodis! Supergott och lite annat att välja på för E t ex som jag bara hittat 2 olika sorter till.
60 g kokosfett
3 dl strösocker
knappt 1 dl vatten
4 dl glutenfri/naturligt glutenfri mix (använt lailas gula)
2 dl florsocker
0.5 dl kakao
Smält kokosfett tillsammans med strösocker och vatten. Häll det över det hopblandade torra ingrediensernna och rör snabbt om. Häll i en liten långpanna och låt det stelna. Skär i bitar.
FÄRDIGT!
Min mamma testade även att byta ut kakaon mot apelsinsaft OCH lite rivet apelsinskal så blev det med apelsinsmak!