• ELI 79

Allergitråden

Sammanfattning: en liten bit play-do leta i munnen gav två dåliga nätter och två dagar med dåligt humör, röda kinder som fortfarande sitter i och hård mage som fortfarande sitter i.

Nätterna har dock blivit bra, liksom humöret...

• ELI 79

Älsklingen: de säger omogna tarmar om sonen också - han är 4.5 år...

• ELI 79
    t0va skrev 2011-01-23 13:20:19 följande:
    oj, hur länge kan de ha sånt? 
    De sa så till oss också men sonen är ju bara 5månader men 4.5år låter väldigt länge.  
    ja du, jag har också börjat fråga mig. Läkaren börjar vackla nu och säga att han ev kan vara veteallergisk som lillebror. Det de sagt innan är dock att han har omogna tarmar och att eftersom han haft det så vet han inte riktigt hur han ska reglera sin tarm utan han måste lära sig det. Så jag vet inte...

en fråga. Vi har Felix tomatketchup och har alltid haft. Det står "stärkelse" i den, vad kan det tänkas vara för stärkelse???
    Vi har nämligen upptäckt attt sonen inte tål ketchup. Eller tål och tål, hans kinder blir illröda av den!!!
    Han blir inte röd av något annat "rött" så därför funderar jag på om det är stärkelsen eller om det är att det är mer "konstgjort" rött?!?! ingen aning...någon idé?
  • ELI 79
    Kavat skrev 2011-01-23 17:47:38 följande:
    Tillägger... När de har stärkelse, guarkärnmjöl och sånt i så är det för att de ska kunna ha mindre dyra råvaror och så ersätter de råvaran med vatten och stärkelse/guar för det är mycket billigare. Men kontentan är att man får i sig en massa annat som i fallet med ketschup inte är tomat. Kokosmjölk brukar ju också innehålla vatten och guar eller annat förtjockningsmedel.

Men det är den med mindre socker som innehåller stärkelse väl? Den vanliga Felix innehåller däremot kanel som min dotter inte tål.
    La in en bild i galleriet. Svårt att ta kort på en vild 2 åring

Ja det är den med reducerat salt och socker. Mailade och frågade men det lär väl ta ett tag innan man får svar antar jag.
    Vi får byta till Heinz ketchup och se om det blir bättre. Han har alltid reagerat efter maten när han ätit det men vi har inte kopplat det till ketchupen eftersom han inte blir röd av annat "rött" men då får vi avvakta och se...
  • ELI 79
    Tibell skrev 2011-01-23 17:58:33 följande:
    Eli : har han testat annan sort typ borta eller på dagis och reagerat likadant? Håller tummarna att stärkelsen inte är gjord på vete så att sömnen inte rubbas nu!
    Alltså han har ju ätit denna ketchup förut men vi vet ju inte om det haft samband med sömnen, tror dock inte det. Däremot så blir hans kinder så ilsket röda (svårt att få på bild) så det finns ingen chans att det INTE gör ont eller svider! Försöker smörja och så men det hjälper inte så mycket. OM det är vete så brukar det inte ge sig på sömnen direkt men det brukar bli efter ett tag. Så blir det misstag med andra saker OCH ketchup så blir det inte bra

Vet inte vilken ketchup de har på dagis. Skulle gissa på den vanliga eller ekologisk....men ska fråga dem.
  • ELI 79
    Tibell skrev 2011-01-23 18:39:15 följande:
    ELI : Säg gärna till när du fått svar från Felix vad stärkelsen var gjort på. Så man vet =) Nu har vi bara den vanliga hemma men om man är borta eller liknande och den bara finns.
    Är kinderna eksemiga eller "bara" röda. Tänkte att han kanske reagerar för att det är starkt ?

Nu har lilla dottern reagerat på något..Igen. Suck. Känns som om det blir misstag stup i kvarten trots att vi är noga.
    Det finns två olika möjliga anledningar till reaktionen. Antingen är det pizzan vi åt igår. Jag hade ost på min halva och utan på hennes. Men det kanske har "vandrat" över ostspår på hennes del med trots att jag synade biten noga ?
    Sen åt vi på Ikea idag. Hon fick några strips som legat på min tallrik att äta. På andra sidan tallriken låg en sås gjord på ägg. Men det borde väl inte kunna sprida sig om stripsen inte ens vidrört såsen ??
    Det var dock ingen allvarlig reaktion. Eksem på armar/nacke/mage och massa prickar runt munnen. Sen lite diarré på det.  Men eksemen ska nog vara lätta att smörka bort för det är inte överallt det är ilsket rött utan mer knottrigt och rosa/rött. Inga fula eksem med andra ord =)
    han får ju väldigt sällan eksemiga kinder. oftast är de "bara" ilsket röda. Någon gång blir de lite knottriga och mer eksemiga. Dock mestadels bara RÖDA! som ser ut att bränna rejält.

Som någon smart i denna tråd sa så bör man väl inte ge allegiska barn pommes då de ofta friterar andra saker i samma frityrolja som t ex panerade saker med ströbrödspanering...
  • ELI 79
    Tibell skrev 2011-01-23 18:50:15 följande:
    Eli : Nej jag vet =/ Tänkte inte riktigt mig för och vågade inte köpa något annat till henne. Men prickarna runt munnen hade hon redan idag på morgonen så jag tror ju de hänger ihop med övriga eksem och att det är en reaktion från gårdagen. Men vi lär väl aldrig få reda på svaret...

ELI : Ja de ser ju ut att svida. Hur länge sitter det i ?? Har han dem fortfarande ? Tycker det ser ut som de utslag jag får. Har lagt upp en bild i galleriet. Blir precis illrött, varmt och det både svider och kliar. Sen mattas det av efter ett tag och än har jag inte luskat ut vad det beror på.
    Han åt kl. 16:30 och han är fortfarande röd men det mest ilskna har mattats nu. Det sitter i några timmar oftast, ibland längre...minns inte riktigt eftersom vi inte dirket kopplat det till ketchup. När han får vete i sig sitter det ju i i några dagar (om han bara fått vete i sig EN gång vill säga)
  • ELI 79

Måste fråga. Ni som har barn som reagerar med eksem eller utslag pga t ex "röda frukter/grönsaker", är det någon här som gör det?Hur länge sitter det röda i? Fått för mig att om det bara är en reaktion pga det röda i en grönsak/frukt så sitter det bara i en liten stund?

Ingen annan som vet något om felix tomatketchup? har ju som sagt mailat men man vill ju gärna veta direkt

• ELI 79

miralicia: är precis inne på din blogg och hittat ett teffbröd. Kan man göra det utan solrosfrön eller blir det inte bra?? har nämligen alla ingredienser utom det hemma

Om någon har något favoritrecept på naturligt glutenfritt och mjölkfritt bröd är jag tacksam för recept för jag MÅSTE hitta något bröd som familjen tycker om för jag tror att både mannen och stora sonen skulle behöva lite vetefri kost...

• ELI 79
    Miralicia skrev 2011-01-23 19:38:25 följande:
    det ska knappast vara några problem att utesluta.
    testar att ha i linfrön i stället, bra för barnens magar...vinna eller försvinna  får se hur det blir
Svar på tråden Allergitråden