• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Prince or Princess

Alrro: okej! Vad skönt att höra! Då ska jag inte känna mig så orolig om vi blir tvungna att ge henne relativt ofta då. Alltid bra att få höra om andras erfarenheter

• Bobbosmamma

Såna bra tankar om aerius.. har ju själv ingen erfarenhet men tycker det ni skriver låter mkt klokt. JAg har heller inte alltid gjort eller tyckt helt 100 % lika som vår barnläkare, som ändå är väldigt bra. Men jag tror ändå han fattar innerst inne, att jag ifrågasätter o vänder o vrider på allt för att vara så säker jag kan på att jag gör det bästa för mitt barn. Hoppas det iaf :) Om det är en vettig människa.. som själv kanske har barn.. då tror jag ändå att dom respekterar o kan förstå en som förälder. 

• Prince or Princess

Kom på att det kanske var ngn som kunde ta illa vid sig när jag skrev att min man "litar blint på sjukvården" vi jobbar ju själva inom sjuk- /hälsovård båda två, så det var ju inget illa ment. Hoppas ingen tog det så!

• Prince or Princess

Bobbosmamma: ja man kan ju hoppas att de man träffar förstår att man vill sitt barns bästa! Med våra erfarenheter, jag som alltid fått tomat fast jag blivit röd om kinderna, och sen haft enorma problem med eksem som ingen gjort något år mer än smörjt mig med stark kortisonsalva, och än idag tål jag inte tomat (detta har jag konstaterat nu under hösten!!!) och vår stora dotter som ALDRIG fick nåt hon inte tålde och idag är helt eksemfri och tål allt utom soja (ev nötter, ej testat), så vill man ju inte ge lillasyster medicin som tar bort symptomen på det hon inte tål...

• Smileycat

Ni som är vana vid allergi, proffs eller vad ska man säga?!
    Kanske ni vet om någon kan vi tecken på allergi genom utslag typ "blåsor" i rumpan runt anus?
    Min son har haft så typ ett halvår de har inte besvärat han så mkt förut, men nu sista tiden har de kliat och gjort mer ont fa på kvällen.. de har blivit lite fler nu också.. (på sista tiden har även fått utslag lite grann runt munnen, men de försvinner väldigt snabbt igen?)
    Han ska på tre års koll om två veckor ungefär, så tar upp det då om det inte blir mer "akut"..
    Han dricker laktosfri mjölk då han vaknade och pep på nätterna för han hade ont i magen, det försvann då vi tog bort den "uppenbara laktosen", men äter behandlade mjölkprodukter, tex yoghurt, ost osv.. så han är lite känslig för det åtminstone..
    Han har astmatiskt liknande symptom vid förkylning osv. men det beror mest på att han har nyss opererats för ASD "ett hål i hjärtat" som upptäcktes för ca 1år sen men operades vid påskas, han hade "astma" innan och låg inne för RSliknande virus vid 2mån, men nu i efterhand så har hans andningsbesvär mest berott på hjärtat, hålet satt nämligen så att blodet till lungorna syresattes dåligt..
    men det här i rumpan har funnits läänge men blivit värre och nu har det påverkat honom.. 

(¯`°?.¸ ღ♥ Älskade barn ♥ღ ¸.?°´¯)
  • 2små2stora
    Smileycat skrev 2011-12-29 20:24:25 följande:
    Ni som är vana vid allergi, proffs eller vad ska man säga?!
    Kanske ni vet om någon kan vi tecken på allergi genom utslag typ "blåsor" i rumpan runt anus?
    Min son har haft så typ ett halvår de har inte besvärat han så mkt förut, men nu sista tiden har de kliat och gjort mer ont fa på kvällen.. de har blivit lite fler nu också.. (på sista tiden har även fått utslag lite grann runt munnen, men de försvinner väldigt snabbt igen?)
    Han ska på tre års koll om två veckor ungefär, så tar upp det då om det inte blir mer "akut"..
    Han dricker laktosfri mjölk då han vaknade och pep på nätterna för han hade ont i magen, det försvann då vi tog bort den "uppenbara laktosen", men äter behandlade mjölkprodukter, tex yoghurt, ost osv.. så han är lite känslig för det åtminstone..
    Han har astmatiskt liknande symptom vid förkylning osv. men det beror mest på att han har nyss opererats för ASD "ett hål i hjärtat" som upptäcktes för ca 1år sen men operades vid påskas, han hade "astma" innan och låg inne för RSliknande virus vid 2mån, men nu i efterhand så har hans andningsbesvär mest berott på hjärtat, hålet satt nämligen så att blodet till lungorna syresattes dåligt..
    men det här i rumpan har funnits läänge men blivit värre och nu har det påverkat honom.. 
    Det är precis det samma som W har, han blir röd och får blåsor i ett område runt anus. När han reagerar på ägg blir det dessutom lite tjockare hud på det röda området. 

Han fick vara med och baka chokladbollar idag med resultatet att ha blev knallröd på kinderna och nu på kvällen bajsade han löst och trots att vi bytte direkt blev han röd där bajset nuddat huden. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Smileycat
    2små2stora skrev 2011-12-29 20:36:33 följande:
    Det är precis det samma som W har, han blir röd och får blåsor i ett område runt anus. När han reagerar på ägg blir det dessutom lite tjockare hud på det röda området. 

Han fick vara med och baka chokladbollar idag med resultatet att ha blev knallröd på kinderna och nu på kvällen bajsade han löst och trots att vi bytte direkt blev han röd där bajset nuddat huden. 
    Ok.. så han är allergisk mot ägg som ni vet? vad tror ni att det kan vara mer eller så.. eftersom han reagerade?
    (¯`°?.¸ ღ♥ Älskade barn ♥ღ ¸.?°´¯)
  • 2små2stora
    Smileycat skrev 2011-12-29 20:46:01 följande:
    Ok.. så han är allergisk mot ägg som ni vet? vad tror ni att det kan vara mer eller så.. eftersom han reagerade?
    Vi vet att han är allergisk mot ägg och mjölk men misstänker även havre. Han reagerar när vi gör välling på skrädmjöl.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-12-29 19:23:04 följande:
    Någon som vet om allergier kan förvärras av en graviditet ??
    Ska du ha bebis? :)
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23