• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Sephyria

Hallå! Är det någon som vet om man kan bli förstoppad om man inte tål ägg?

Har testad att ge min son ägg nu i 2 omgångar och båda gångerna har han blivit förstoppad. Han hade mycket problem med förstoppning från det att han började med smakisar (5,5 månader) fram tills han var 8 månader. Då slutade jag amma och efter det har han inte varit förstoppad (är nu 11 månader). Vet inte om jag kanske fick i mig något som han inte tålde då. Åt mjölkfritt men inte soja- eller äggfritt, och nu vet vi att han åtminstone inte tål soja.

Förutom förstoppning så har han bara haft lite diffusa symtom i samband med att han fått ägg. Första omgången fick han mer eksem, men inte omgång nummer 2. Därför tror jag kanske att eksemen berodde på något annat. Han har även haft några nätter med orolig sömn men även det kan ju ha varit en tillfällighet. Vore ju skönt om det kunde funka med ägg! 

• Smileycat
    The Luckiest skrev 2012-01-01 12:50:11 följande:
    Grattis Älsklingen!! =))

Sm ileycat:

Min dotter har fått blåsor av frukt o av mjölk!!  
    I rumpan (runt "hålet"?
    Detta sitter alltså kvar i fleeera månader nu, tänkt gå till läkaren men det är bara sista tiden han verkar besvärad av det..
    Ser typ ut som finnar/ bölder/ blåsor typ.. svårt att förklara men..
     Men det är som små utväxter som innan varit hudfärgade typ, men nu är det mer rött, både analhålet och "blåsorna" och runt om.. stackarn..
    (känns sååå dåligt att vi inte tagit itu med detta innan, men jag trott det berott på typ streptokockerbakterier då han varit så mkt sjuk... MÅSTE kolla upp detta i veckan, svårt bara att veta vart man ska vända sig.. :-S dumt att man väntat, även vad det nu än är..)
    (¯`°?.¸ ღ♥ Älskade barn ♥ღ ¸.?°´¯)
  • t0va

Jag är så jävla trött på det här nu, jul och nyår har vi firat hos mina föräldrar som vanligt, Theo har varit dålig många nätter. Misstänkte först luftburet ägg, sen att stekpannan inte var diskad osv. Så jag köpte en ny diskborste och han fick bara mat jag ordnade.

Igår hade vi kalas eftersom jag fyllde år och jag gjorde pannkaka, glass och fruktsallad åt Theo, sen var det sallad och min morsa ordnade det, hackade grönsaker osv.

Såg att hon stod och skar ost och sen  hackade tomater så jag frågade om hon använde samma kniv och skärbräda men hon hävdade att hon diskat kniven emellan och inte hade samma skärbräda mm. Jag sa att jag vill veta om det är så att något kan ha blivit kontaminerat, men det var lungt sa hon. Jag sa på skämt att om Theo blir dålig får hon sitta uppe med honom och hon sa att det var lungt inget var kontaminerat, han kunde äta.

Så igår kväll åkte de iväg en stund så jag var själv med Theo, försökte lägga honom men det gick inte han var jättehyper och övertrött och orolig. Höll på 2 timmar sen testade morsan men det gick inte. Så 22 satte jag honom i vagnen och gick promenad mitt ute i skogen...

Han somnade i alla fall, men vaknade 2:30 och var ledsen, gav alvedon eftersom han krälade runt och pruttade massor. Han kom till ro men somnade inte utan vaknade om och om igen. Var hemskt för jag var skittrött och ville inte väcka alla andra.

Tyvärr hade jag plockat ur bilstolen från morsans bil och inte monterat i min, skulle gjort det igår kväll men eftersom Theo inte somnade så hann jag inte, annars hade jag tagit en biltur.

Så 5 tröttnade jag helt och tog på mig och satte honom i vagnen igen, han somnade efter 20min promenad i regnet...

Jag orkade inte ens försöka få av honom tjocktröjan så jag öppnade fönstret istället och bäddade ner mig under filtar ;)

Tror ni inte sambon ringer också vid 8:30 och hade problem som han behövde få hjälp med, så jag fick inte sova speciellt länge. Imorgon ska vi åka hem igen, OM jag får sova, idag får INGEN ge honom mat.

Blir extra arg för att morsan jobbar på allergiförskola så hon borde fatta bättre och kunna tänka till men hon verkar tycka att det inte är något att ta på allvar. Min pappa är hemma och sjuk idag och borde få sova, att theo väckte min morsa är nästan inte mer än rätt men att vi andra ska må dåligt känns skit.

Hon vet ju att han är allergisk och då jobbar med barn, så är pedagogerna på allergiförskolan så dåligt pålästa så vill jag inte ha Theo på en sådan. Är rätt övertygad om att det är mjölk eller soja, mest mjölk som är orsaken nu för han pruttar så äckligt. Igår hade han en jättebra dag och natt så jag tror inte det är något som släpar efter.

Ghaaaaa!!!!! Jag vill bara hem nu där jag har koll, är så tacksam över att förskolan funkar så bra när det inte funkar här. Så synd om Theo som inte får må bra och får skit "vet du inte att du ska sova på natten" osv. Klart som fn att han inte sover när de inte är noggranna med maten och han reagerar inte på luftburet så det handlar om att diska ordentligt och inte ha samma skärbräda/kniv/sked till annan mat och hans. Precis som det är på förskolan där hon jobbar.

Hade jag itne varit så trött skulle jag åkte hem nu. Nästa gång tar vi med egna grytor och slevar åt honom så kanske det blir färre problem.

• Tibell

Tova : Fy vad jobbigt :( stackars liten. Hoppas det går över fort .
    Han har inte problem med öronen eller tänder som kanske förvärrar ?

Här har vi haft en skitnatt vi med, knappt sovit alls :/
    Bella har pruttat som en hel karl idag och det luktar verkligen dött .. :/

• Bobbosmamma

Tova; Fy... det det är så provocerande när någon inte respekterar vad man säger. Hoppas din mamma är nöjd med att Theo (och du) fick lida i natt. Grr...

• t0va
    Tibell skrev 2012-01-02 11:11:46 följande:
    Tova : Fy vad jobbigt :( stackars liten. Hoppas det går över fort .
    Han har inte problem med öronen eller tänder som kanske förvärrar ?

Här har vi haft en skitnatt vi med, knappt sovit alls :/
    Bella har pruttat som en hel karl idag och det luktar verkligen dött .. :/
    jag tror inte det är öron, han har tagit sig lite mot örat men inte visat att det skulle göra ont, tror mer det kliar lite.

Nu fick jag en suck och kommentarer om "är han såhär hemma också" förklarade att han väldigt sällan är det men atthan troligen fått i sig något och då mjölk, och att jag misstänker att det är morsans sallad, då suckade farsan bara. Men han ÄR så känslig så man inte kan ha samma skärbräda utan att diska ordentligt eller tvätta händerna.

Jag hoppas natten blir bra så vi kommer hem, bröt ihop förut för allt går fel idag. Skulle montera sonens nya bilbarnstol och då är den sönder men efter att ha pratat med tillverkaren så kan vi åka med den ändå, skulle vara underbart om han inte skulle ha en stol att åka i.

Vill hem så fort som möjligt, där kan vi ändå sitta uppe och titta på tv på natten så jag slipper gå promenad mitt i natten.

Nu har han somnat så jag ska passa på att sova jag med.
  • Allrona

Tovq - usch vad jobbigt när det inte funkar med maten borta! Förstår att du blir sur över sånna "misstag".

Skitnatt här också! Vet inte vad skruttan har fått i sig men nått är det. Hon har knölat hela natten, har ont i magen och eksem runt munnen!

• t0va
    Allrona skrev 2012-01-02 13:18:44 följande:
    Tovq - usch vad jobbigt när det inte funkar med maten borta! Förstår att du blir sur över sånna "misstag".

Skitnatt här också! Vet inte vad skruttan har fått i sig men nått är det. Hon har knölat hela natten, har ont i magen och eksem runt munnen!
    preics, känns nästan värre när man inte vet vad de fått i sig men ändå käner igen symtomen så klart. Hade han inte pruttat rutten grävling skulle jag trott på för mycket intryck, han sov tidigt igår och var trött redan när gästerna kom, sen då 2 hundar och 12 människor är mycket för honom men pruttarna och även att eksemet syns mer är ju tydliga tecken på allergi. Sen att han kryper runt och knölar på natten.

Men det är så lätt att undvika om jag bara får göra allt åt honom själv, men när hon ska ha kunskap om det och säger att hon fixat då tror man ju. Lixom hacka sallad... vad kan gå fel? Tydligen mycket...

Hoppas alla era blir bra fort, här blir nog natten bättre brukar vara en natt som är värst när han inte fått i sig massor.
  • Miralicia

Lägger ett inlägg här med och inte bara i "hemliga tråden" ifall det är några som skulle kunna vara aktuella men som inte kommit med där.

(och vänder mig till er som jag inte redan har varit och "puffat" på på annat sätt ).

Jag skulle behöva några till som kan ställa upp som respondenter till mitt examensarbete på sjuksköterskeprogrammet.

Är det någon som har födoämnesallergiska barn som har varit inlagda på sjukhus under de senaste 5 åren (2006-2011) och där barnet var mellan 1-5 år vid inläggningstillfället?
    Om ni i så fall skulle kunna hjälpa till med att svara på ett par korta frågor samt att skriftligen berätta om hur ni upplevde att det fungerade med kosten till ert allergiska barn i samband med sjukhusvistelsen.

Skicka ett meddelande till mig med en mailadress till er så kan jag ge lite mera info via mail.

Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Molina
    Miralicia skrev 2012-01-02 16:43:09 följande:
    Lägger ett inlägg här med och inte bara i "hemliga tråden" ifall det är några som skulle kunna vara aktuella men som inte kommit med där.

(och vänder mig till er som jag inte redan har varit och "puffat" på på annat sätt ).

Jag skulle behöva några till som kan ställa upp som respondenter till mitt examensarbete på sjuksköterskeprogrammet.

Är det någon som har födoämnesallergiska barn som har varit inlagda på sjukhus under de senaste 5 åren (2006-2011) och där barnet var mellan 1-5 år vid inläggningstillfället?
    Om ni i så fall skulle kunna hjälpa till med att svara på ett par korta frågor samt att skriftligen berätta om hur ni upplevde att det fungerade med kosten till ert allergiska barn i samband med sjukhusvistelsen.

Skicka ett meddelande till mig med en mailadress till er så kan jag ge lite mera info via mail.
    Har skickat ett PM till dig.
    Hjälper dig gärna, har som sagt legat inne med min tjej vid några tillfällen.