• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • kottens mamma

Glömde ju skriva att det är ett grundbelopp dom räknar på inte på försäkringens max. Och ja, du får pengar av dom så länge du är berättigad vårdbidrag från fk :)

• 2tomtaro4troll
    kottens mamma skrev 2012-01-05 22:57:28 följande:
    2tomtaro4troll :

Vi har inte samma försäkringsbolag (vi har if ) men eftersom  våra barn är fullt försäkrade och får 3/4 vårdbidrag får vi 75% ersättning av basbeloppet varje månad så länge vi har rätt till vårdbidrag.  75och 50 % "ger" lika mycket pengar hos vårat bolag. 4500 i månaden.

Man får det från det datum men blev beviljad vårdbidrag så pengarna kommer retroaktivt.

För att du ska få konkreta svar ring handläggaren på skandia. Det är en svår djungel med alla basbelopp och % hit och dit.

Toppen bra att ni har försäkring som ni kan nyttja men trist att det behövs.
    ja givetvis hade jag MYCKET hellre velat ha en pojk som kan äta vad dom helst, men nu är det ju som det är, och betalar man för en barnförsäkring så får man ju nyttja den när det infaller något!
    (han är dessutom enda barnet jag kunnat ta en sjuk/olycksfalls försäkring från start)
    André-0502, Leon-0709, Bella-0903, Alvin-1008
  • Prince or Princess

Tänkte höra vad ni tror om vårdbidrag för oss? Vår dotter tål ju "inget" som vi testar typ. Hon äter ju bara kött och ris och neocate just nu. Känns inte egentligen som jag kan söka för något mer än köttet som är väldigt dyrt och bara finns i särskilda affärer. Vet ju inte ens om vanligt funkar heller. Vi har ju ingen extra tvätt, eller bakning eller något just nu. Koka ris är ju inte jättetidskrävande direkt.. Vi smörjer inget o ger ingen medicin. Allergologen frågade sist om vi sökt, men sa i nästa mening att det bara är astmatiker som får (det kan väl ändå inte stämma? Ville inte ifrågasätta henne just då)

• Miralicia

Försäkringsbolagsersättningen i anslutning till VB brukar vara kopplad till det prisbasbelopp som fastställs varje år (44000:- är beloppet som fastställts för 2012) och sen att ersättningen är i % av prisbasbeloppet.

Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • FenomenaA

Prince or princess: det stämmer inte att de måste ha astma. Vår son, som har multiallergi med kontaktallergi och har fått 1/2 vårdbidrag beviljat. Men visst behövs det att man har påtagligt merarbete, med läkarintyg på detta. Man måste ha ett visst antal timmar merarbete i veckan beskrivet detaljerat i ansökan. Minns inte just nu hur många.

• Prince or Princess

Fru fenomena: okej! Misstänkte väl det. Får se senare om vi får extraarbete pga hennes allergier då. Tack för info!

• 2tomtaro4troll

nu vet inte jag om det är samma för er andra här inne som lyckats få VB för era barn, men jag sökte ju VB runt 8 mån ¨ålder, då han redan hade fått allt på papper.. när jag väl fick bekskeder så fick jag ju reda på att jag fick 1/4VB för han, men först från 1 års ålder då dom ändå räknar med att ett spädbarn tar så mycket tid!

(tycker att det är en JÄKLA skillnad, att kunna stå och laga mat till hela famlijen och sen bara finfördela till lillen, än att behöva stå och laga i separata kokkärl,andra ingridienser, stå och lusläsa innehållsföretckningarna i affären varje gång man köper något, smörjningar etc etc..)

• 2tomtaro4troll
    Miralicia skrev 2012-01-06 11:15:21 följande:
    Försäkringsbolagsersättningen i anslutning till VB brukar vara kopplad till det prisbasbelopp som fastställs varje år (44000:- är beloppet som fastställts för 2012) och sen att ersättningen är i % av prisbasbeloppet.
    fast så verkar det inte vara på skandia iaf, kollar jag deras finfo där dom gör beräkningen på 1,2miljoner i grundebelopp vid medicinsk ivaliditet, så är deras belopp:

helt vb= 81´000 i ersättning per år
    halvt vb= 40´500  etc

så då borde det vara 20´250kr/år för min del då =) sen ska man ju inte ropa hej än...

Förresten, ni som har fått ut pengar från barnförsäkringar etc, hur har ni gjort?
    VB går väll för alla in automatiskt i hushållsekonomin, men tex för celliaki etc där man får engångsbelopp? eller för er som har den här extra utebtalningen utöver VB?

jag tänker att engångsbeloppen han får går in på hans konto- och alla övriga ersättningar går till familjen.

Har ju 4 barn så kan ju inte ge 3 av dom en summa när dom blir stora, och den 4:e flera hundra tusen mer!
  • Kavat
    LokesMammi skrev 2012-01-04 22:26:36 följande:
    Min son fick all sin allergi (ungefär) via amningen.
    Eller kan den ha legat "på lur" i kroppen o sen utvecklades den via amningen. Kanske inte skulle ha ammat alls????? =)
    Du, jag har faktiskt ingen aning. Jag tog ju bort sädesslag och ägg direkt. (sädesslag äter jag ju inte själv) men åt fisk och mjölk. Liten blev allergisk mot fisk och mjölk. Sen i och med syskonens allergier är jag väldigt övertygad om att det var ägg han reagerade också på och tycker han har reagerat luftburet på det också med eksem. Men det är så svårt att säga bu eller bä där. Vi har det inte hemma (han fick det via bröstmjölken de första veckorna) så det får vara så här nu så får vi se sen framöver.
    Sädesslag har jag inte så stora förhoppningar om i och med att alla andra i familjen har celiaki eller sädesslagsallergi..

Soja har han också reagerat på, eller ja, de sojasläktingar som vi testat, så ja, barnen har ju ungefär samma allergier och det är en fördel på ett sätt.

Jag har gjort olika med alla tre. Alla har helammats, dottern dock bara till 5 månader, mellan till 6 mån och liten till 6,5. Dottern åt allt till närmare två år. När hon var 3 åt hon inte mjölk, ägg och soja men sädesslag. Sädesslag rök när hon var 5 år. Jag tror hon har celiaki, men har en allergidiagnos för det visar inte på tester.

Mellan tog vi bort mjölk, ägg, soja vid 7 månader och sädesslag vid 10 månader. Det var ju ingen som trodde att han var allergisk på bvc när jag frågade varje gång jag var där. Tillslut gick jag till allergimottagningen själv.

Liten verkar reagera på det han knappt fått genom amningen. Han reagerar alltid när vi är på bortaplan så jag misstänker även sädesslag ligger på lur på honom för det är ju det enda som egentligen sprids så t.ex på öppna förskolan, eller så är det mjölken då.. Vi får se. Han reagerar på kyckling och en massa annat som de andra aldrig reagerat på. Jag upplever honom mycket känsligare än mellankillen tyvärr.

Känner likadant på ett sätt angående amning och på ett annat sätt så vet jag ju att amning är faktiskt det som rekommenderas för att minska framtida besvär med risk för astma (vet inte vad de kom fram till vad som gällde med allergier om det var samma där. Men minskad risk för astma konstaterades har jag för mig). När jag var gravid med tredje valde jag att helamma honom 6,5 månad och sen slutade vi tyvärr vid 13 mån, tror jag det var pga att min hälsa blev lidande. Annars så är ju rekomendationerna att delamma fram till minst 2 år.

Jag vet inte om det inverkat, men peppar peppar, ingen av barnen har astma, trots massa allergier. Jag ångrar absolut inte att jag ammat. Däremot ångrar jag att jag inte litade mer på min känsla att något var fel med dottern och mellansonen. Men jag blev övertalad av bvc gång på gång att allt var normalt.

Man gör ju bara vad man tror är rätt och man kan ju inte göra mer än sitt bästa och det man tror på.
  • kottens mamma
    2tomtaro4troll skrev 2012-01-06 18:55:09 följande:
    nu vet inte jag om det är samma för er andra här inne som lyckats få VB för era barn, men jag sökte ju VB runt 8 mån ¨ålder, då han redan hade fått allt på papper.. när jag väl fick bekskeder så fick jag ju reda på att jag fick 1/4VB för han, men först från 1 års ålder då dom ändå räknar med att ett spädbarn tar så mycket tid!

(tycker att det är en JÄKLA skillnad, att kunna stå och laga mat till hela famlijen och sen bara finfördela till lillen, än att behöva stå och laga i separata kokkärl,andra ingridienser, stå och lusläsa innehållsföretckningarna i affären varje gång man köper något, smörjningar etc etc..)
    Konstigt, vi sökte med när våran kille var 8 månader fick beslut när han var över året och vi fick 3/4 från och med ansökningsdatumet. Handläggaren nämde dock att alla så små barn kräver tid och mycket omvårdnad.
    Överklaga om du inte känner dig nöjd.?

Pengarna som vi fick retroaktivt från försäkringen har vi på ett konto. Vet inte riktigt vad vi ska göra med pengarna än.
    Är fortfarande föräldraledig, men har bestämt att både jag och maken ska jobba deltid när vi väl börjar jobba igen för en del pengarna och försöker vara hemma så länge som möjligt. Dels är det svårt att få dagis och assisten sen är han sjuk hela! tiden.

Har inga planer dock på att öronmärka pengarna till det "sjuka" barnet. På ett eller annat vis är det ju hela familjen och alla barnen som drabbats.