• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Miralicia
    Molina skrev 2012-01-02 20:15:38 följande:
    Har skickat ett PM till dig.
    Hjälper dig gärna, har som sagt legat inne med min tjej vid några tillfällen.
    och jag har både PM:at & mailat
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • jennsans
    Miralicia skrev 2012-01-02 16:43:09 följande:
    Lägger ett inlägg här med och inte bara i "hemliga tråden" ifall det är några som skulle kunna vara aktuella men som inte kommit med där.

(och vänder mig till er som jag inte redan har varit och "puffat" på på annat sätt ).

Jag skulle behöva några till som kan ställa upp som respondenter till mitt examensarbete på sjuksköterskeprogrammet.

Är det någon som har födoämnesallergiska barn som har varit inlagda på sjukhus under de senaste 5 åren (2006-2011) och där barnet var mellan 1-5 år vid inläggningstillfället?
    Om ni i så fall skulle kunna hjälpa till med att svara på ett par korta frågor samt att skriftligen berätta om hur ni upplevde att det fungerade med kosten till ert allergiska barn i samband med sjukhusvistelsen.

Skicka ett meddelande till mig med en mailadress till er så kan jag ge lite mera info via mail.
    tack och lov sluppit sjukhusinläggningar hade gärna hjälpt till annars!
  • Allrona

Har iof legat inne med min dotter men det var innan de flesta av hennes allergier uppdagades, tror bara vi undvek mjölk då. Kommer inte riktigt ihåg allt runt eftersom det var ganska länge sen men om du ändå behöver min hjälp så säg till så får jag försöka gräva fram mer info ur hjärnan

• Miralicia
    Allrona skrev 2012-01-02 20:47:55 följande:
    Har iof legat inne med min dotter men det var innan de flesta av hennes allergier uppdagades, tror bara vi undvek mjölk då. Kommer inte riktigt ihåg allt runt eftersom det var ganska länge sen men om du ändå behöver min hjälp så säg till så får jag försöka gräva fram mer info ur hjärnan
    Det är fullt tillräckligt med "bara" en allergi vid tillfället
    Du får väldigt gärna försöka gräva lite i hjärnan. Skicka ett pm med mailadress så får du mail med info om vad du ska gräva i hjärnan efter för något
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • 2tomtaro4troll

Kommit upp en del underingar sedan jag var hon dietisten och allergologen sist.

HUR kan jag veta om min son har gluten eller sädesslags allergi?
    När han introducerades för gluten så hade han jätteont i magen, fick problem med avföringen, och fick även prickar.

Jag vet att han inte tål vetestärkelse, havre,soya,ägg,mjölk,inga baljväxter alls, torsk

Han går på lågallergi kost och har gjort det sedan 6 mån ca.

om det är sädesslag, hur vanligt är det att det växer bort? pga min sons kraftiga rekationer så är det INTE aktuellt att provocera han i 3 mån för att göra en biopsi (läkaren säger samma)

André-0502, Leon-0709, Bella-0903, Bebis-1008
  • Tibell

Hmm, nu är det ca 5 gången Bella får röda kinder på bara någon vecka..varför ?
    Hon är över två år och har ALDRIG fått röda kinder innan, inte ens vid feber eller att vara ute i flera minus.
    Hon är istället ett barn som alltid går omkring och ser ut som ett spöke med sin vita hud ( hon är rödlätt ).
    Till och med så blek att våran gamla läkare tog flera blodprover på henne som liten för att hon trodde Bella led av blodbrist eller liknande..
    Men nu som sagt har det kommit flera gånger. Bara inomhus och försvinner på några timmar..
    Har hon helt plötsligt blivit känslig för värme ? Kan det vara allergi ??

Slänger med en bild. Vi har alltså inte varit ute någonting, men passade på att ta bilden ute när vi gick till bilen. Bilden är lite suddig, svårt att ta kort på en liten höna som inte alls har lust att stå still.
    Denna gången kom det bara på ena kinden märkligt nog =0

• LokesMammi
    Tibell skrev 2012-01-03 20:40:41 följande:

Hon är över två år och har ALDRIG fått röda kinder innan, inte ens vid feber eller att vara ute i flera minus.
    Hon är istället ett barn som alltid går omkring och ser ut som ett spöke med sin vita hud ( hon är rödlätt ).
    Till och med så blek att våran gamla läkare tog flera blodprover på henne som liten för att hon trodde Bella led av blodbrist eller liknande..
    Men nu som sagt har det kommit flera gånger. Bara inomhus och försvinner på några timmar..

Slänger med en bild. Vi har alltså inte varit ute någonting, men passade på att ta bilden ute när vi gick till bilen. Bilden är lite suddig, svårt att ta kort på en liten höna som inte alls har lust att stå still.

Loke har också röda kinder o haka då o då! Häromdan var kinderna jätte röda! O den dan var vi bara inomhus. Vet inte heller vad det beror på. Säkert ngt han inte tål! :/
    11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! <3
  • t0va
    Tibell skrev 2012-01-03 20:40:41 följande:

ser du något samband att det kommer tex. vid mat eller direkt efter? Theo har alltid varit sån och det tog ett tag innan vi hittade sambandet äta/stoppa leksak i munnen och röda kinder.

Idag fick han det tex. när vi varit på mcdonalds, åkte hem från julledigheten idag så det fick bli donken, han åt bara pommes men fick ändå det så jag antar att det antingen kommer från mig att jag tog i en hamburgare och i något han åt eller personalen som slarvade.

Hans kommer ibland bara på ena kinden, är oftare på vänstra än högra.
  • Kavat

2tomtar. Fick han reaktion genom amning? Eller direkt när ni började med smaksatt?

• Kavat

Älsklingen, en kind - kontakt. Ser precis ut som mina killar vid kontakt.