• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Molina
    2tomtaro4troll skrev 2012-01-06 19:16:02 följande:
    fast så verkar det inte vara på skandia iaf, kollar jag deras finfo där dom gör beräkningen på 1,2miljoner i grundebelopp vid medicinsk ivaliditet, så är deras belopp:

helt vb= 81´000 i ersättning per år
    halvt vb= 40´500  etc

så då borde det vara 20´250kr/år för min del då =) sen ska man ju inte ropa hej än...

Förresten, ni som har fått ut pengar från barnförsäkringar etc, hur har ni gjort?
    VB går väll för alla in automatiskt i hushållsekonomin, men tex för celliaki etc där man får engångsbelopp? eller för er som har den här extra utebtalningen utöver VB?

jag tänker att engångsbeloppen han får går in på hans konto- och alla övriga ersättningar går till familjen.

Har ju 4 barn så kan ju inte ge 3 av dom en summa när dom blir stora, och den 4:e flera hundra tusen mer!
    Vi har Folksam och vi fick ut försäkringspengar pga av astma/allergi och 2övriga saker och pengarna är låsta tills dess att barnet blivit 18år du kan få lägga 10-20% av summan på ett annat konto som du lättare kan komma åt men även där överförmyndarspärr dvs du måste ansöka att få ta ut pengar och dom är strikta att det är enbart i syfte till ditt barn som har fått försäkringspengarna.
    Tror att dom flesta försäkringsbolag har ett låst system just för att det är till det drabbade barnet som får lida massor.
    Har dina övriga 3barn också problem med allergier?
  • 2tomtaro4troll
    Molina skrev 2012-01-06 20:40:02 följande:
    Vi har Folksam och vi fick ut försäkringspengar pga av astma/allergi och 2övriga saker och pengarna är låsta tills dess att barnet blivit 18år du kan få lägga 10-20% av summan på ett annat konto som du lättare kan komma åt men även där överförmyndarspärr dvs du måste ansöka att få ta ut pengar och dom är strikta att det är enbart i syfte till ditt barn som har fått försäkringspengarna.
    Tror att dom flesta försäkringsbolag har ett låst system just för att det är till det drabbade barnet som får lida massor.
    Har dina övriga 3barn också problem med allergier?
    ja alla engångsbelopp som är större hamnar väll med överförmyndarspärr (vet dock ej vad gränsen ligger på?)
    Men månadsutbetalningar måste väll åndå gå in på förälderns konto? Det är ju VI som har alla extrakostander, läkarbesök, inköp av special kost,salvor, husgeråd, för at inte nämna tiden det tar med allt runtomkring maten/extra uppsynen.

1:an har ADHD/DCD
    2: an hade mjölk när han var liten ,men försvann runt 2 års ålder...
    3:an vet jag inte, men har börjat misstänka att hon har det, har till o från väldigt röda kinder, och har i ett par månader nu gnällt om ont i magen flera ggr/dag, extra mycket om det är i samband med måltid. nu är det ju så långa glapp mellan bvc besöken, hon var där när hon var 18 mån, då låg hon ett över på viktkurvan, nu vid 2 år och 10 min så ligger hon 1 kurva under medel. =/ så ska nog prata med allergologen/dietisten när jag ska dit nästa gång...det skulle förklara en hel del i så fall då hon var den mest extrema gnälliga ungen under sina 2 första år typ!

och 4:an har ju nu då: agg, soja,torsk,gluten,vetestärkelse,mjölk.,baljväxter...
    Och då går han på lågallergikost så han har inte testat så många ämnen direkt.. han får äta potatis,ris, glutis pasta, kött,kyckling, äpple,banan,pärom, morot,majs,gurka,tomat o broccoli.
    André-0502, Leon-0709, Bella-0903, Alvin-1008
  • 2små2stora

månadsutbetlningen går till föräldrarna. som extra stöd för de merkostnader man har. vb måste i alla fall på trygghansa vara beviljat för minst 6 månader

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • 2tomtaro4troll
    2tomtaro4troll skrev 2012-01-06 21:13:17 följande:
    ja alla engångsbelopp som är större hamnar väll med överförmyndarspärr (vet dock ej vad gränsen ligger på?)
    Men månadsutbetalningar måste väll åndå gå in på förälderns konto? Det är ju VI som har alla extrakostander, läkarbesök, inköp av special kost,salvor, husgeråd, för at inte nämna tiden det tar med allt runtomkring maten/extra uppsynen.

1:an har ADHD/DCD
    2: an hade mjölk när han var liten ,men försvann runt 2 års ålder...
    3:an vet jag inte, men har börjat misstänka att hon har det, har till o från väldigt röda kinder, och har i ett par månader nu gnällt om ont i magen flera ggr/dag, extra mycket om det är i samband med måltid. nu är det ju så långa glapp mellan bvc besöken, hon var där när hon var 18 mån, då låg hon ett över på viktkurvan, nu vid 2 år och 10 min så ligger hon 1 kurva under medel. =/ så ska nog prata med allergologen/dietisten när jag ska dit nästa gång...det skulle förklara en hel del i så fall då hon var den mest extrema gnälliga ungen under sina 2 första år typ!

och 4:an har ju nu då: agg, soja,torsk,gluten,vetestärkelse,mjölk.,baljväxter. ..
    Och då går han på lågallergikost så han har inte testat så många ämnen direkt.. han får äta potatis,ris, glutis pasta, kött,kyckling, äpple,banan,pärom, morot,majs,gurka,tomat o broccoli.
    havre har han också...
  • 2tomtaro4troll
    2små2stora skrev 2012-01-06 21:29:41 följande:
    månadsutbetlningen går till föräldrarna. som extra stöd för de merkostnader man har. vb måste i alla fall på trygghansa vara beviljat för minst 6 månader
    ja vi har beviljat i 2 år framöver till att börja med, så det är ju skönt!

Kom på att jag även har trygg hansa till grabben =) och detta är ju en ersätning som man kan få av flera försäkringsbolag!

(trygg hansa är dock avslutat nu, men den var ju aktiv när alla allergier framkom+ 3 mån efter att han fått sitt första VB, så den ska ju gälla)
  • Törnrosa

Hjälp mig snälla ni som kan det här med allergi om ni orkar läsa vår historia.

Vår dotter föddes i somras, i samband med att bröstmjölken rann till började hon kräkas mycket och häftigt och det kom upp blod också. Sen upptäckte vi att hon hade blod i avföringen också. Efter ett par veckor slutade hon kräkas blod men det har fortsatt komma blod i avföringen. Bara några dagar gammal fick hon eksem och jag förstod att de berodde på allergi, det syntes att det var "allergieksem" inte vanliga plitor ( vad de nu kallas..) som nyfödda kan få. Vänster arm blev vid flera tillfällen blå, hon blev blå runt läpparna en gång och ibland såg lite uppsvälld ut. Men hon har alltid gått upp i vikt som hon ska och växer fint även om hon inte är någon jättebebis så är hon helt normal i sin kurva i alla fall. Hon bajsade ofta grönt och ofta flera gånger efter varandra. De har aldrig gjort något test på henne.

När hon var några veckor gammal fick vi komma till barnmottagningen som sa att vi skulle prova mjölkfritt. Bara några dagar efter jag slutat äta mjölk försvann eksemen och hon blev aldrig mera blå igen.  Hon bajsar nu väldigt sällan grönt, men det har fortsatt komma blod i avföringen ibland. Vi har inte provat att provocera med mjölk, eftersom vi inte får det eftersom hon reagerade så kraftigt. Idag är hon fem månader, vi har varit hos en dietist och fått hjälp med vad vi ska undvika. Men barnläkaren säger att det är pga mjölken det fortfarande kommer blod ibland. Och jag säger att jag har varit VÄLDIGT noggrann med att jag inte har fått i mig mjölk. Jag hade inte ätit något som det på innehållsförteckningen fanns något som innebar att det kunde innehålla mjölk, jag läser på allt, även kryddor, buljong och bröd osv. Men barnläkaren säger att det räcker med att det finns mjölk i miljön! Då känns det ju helt hopplöst....

Kan det verkligen vara så? KAN MAN VARA SÅ KÄNSLIG? Jag har provat att hälla lite mjölk på armen på henne och det fick hon inga eksem av. Kan hon verkligen börja blöda i tarmen av att det finns mjölk i miljön, måste hon inte få i sig det på något sätt först? Eller kan det vara så att jag måste använda endast sär-när produkter och rena råvaror? Kan det vara så att vi inte kan använda produkter, fast det inte står att de innehåller mjölk? Mitt i alltihop så tänker jag att det känns som att det är något mer än mjölk hon reagerar på eftersom inte blir helt bra i tarmen, eller kan hon verkligen vara så känslig? Vi delar självklart inte slevar etc med annan mat och har egen mjölkfri stekpanna.

• 2tomtaro4troll
    Törnrosa skrev 2012-01-06 22:50:33 följande:
    Hjälp mig snälla ni som kan det här med allergi om ni orkar läsa vår historia.

Vår dotter föddes i somras, i samband med att bröstmjölken rann till började hon kräkas mycket och häftigt och det kom upp blod också. Sen upptäckte vi att hon hade blod i avföringen också. Efter ett par veckor slutade hon kräkas blod men det har fortsatt komma blod i avföringen. Bara några dagar gammal fick hon eksem och jag förstod att de berodde på allergi, det syntes att det var "allergieksem" inte vanliga plitor ( vad de nu kallas..) som nyfödda kan få. Vänster arm blev vid flera tillfällen blå, hon blev blå runt läpparna en gång och ibland såg lite uppsvälld ut. Men hon har alltid gått upp i vikt som hon ska och växer fint även om hon inte är någon jättebebis så är hon helt normal i sin kurva i alla fall. Hon bajsade ofta grönt och ofta flera gånger efter varandra. De har aldrig gjort något test på henne.

När hon var några veckor gammal fick vi komma till barnmottagningen som sa att vi skulle prova mjölkfritt. Bara några dagar efter jag slutat äta mjölk försvann eksemen och hon blev aldrig mera blå igen.  Hon bajsar nu väldigt sällan grönt, men det har fortsatt komma blod i avföringen ibland. Vi har inte provat att provocera med mjölk, eftersom vi inte får det eftersom hon reagerade så kraftigt. Idag är hon fem månader, vi har varit hos en dietist och fått hjälp med vad vi ska undvika. Men barnläkaren säger att det är pga mjölken det fortfarande kommer blod ibland. Och jag säger att jag har varit VÄLDIGT noggrann med att jag inte har fått i mig mjölk. Jag hade inte ätit något som det på innehållsförteckningen fanns något som innebar att det kunde innehålla mjölk, jag läser på allt, även kryddor, buljong och bröd osv. Men barnläkaren säger att det räcker med att det finns mjölk i miljön! Då känns det ju helt hopplöst....

Kan det verkligen vara så? KAN MAN VARA SÅ KÄNSLIG? Jag har provat att hälla lite mjölk på armen på henne och det fick hon inga eksem av. Kan hon verkligen börja blöda i tarmen av att det finns mjölk i miljön, måste hon inte få i sig det på något sätt först? Eller kan det vara så att jag måste använda endast sär-när produkter och rena råvaror? Kan det vara så att vi inte kan använda produkter, fast det inte står att de innehåller mjölk? Mitt i alltihop så tänker jag att det känns som att det är något mer än mjölk hon reagerar på eftersom inte blir helt bra i tarmen, eller kan hon verkligen vara så känslig? Vi delar självklart inte slevar etc med annan mat och har egen mjölkfri stekpanna.
    är ni på öppen förskola, hemma och leker hos andra familjer? ibland räcker det med att dom tuggar på samma leksaker! sen ytterligare n fråga: har du verkligen koll på ALLA olika namn på sånt som kan innehålla mjölk/spår av mjölk? det har inte jag trots att jag har haft ett barn tidigare med mjölkallergi!

Jag lagar allt från grunden (förutom några få saker som jag med 100% säkerhet inte innehålle något han inte tål)), separata kokkärl,bestick- handdiskar istället för att köra med allt annat i diskmaskinen...
  • Törnrosa

Ja beteckningarna för mjölk har vi fått en lista från dietist på så de vet jag;) Jag kan skriva upp den om du vill.

Men hon leker ju på öppna förskolan, det gör hon. Och vi diskar faktiskt tallrik, bestick och glas tillsammans i diskmaskinen. Kan det bli mjölk kvar då alltså?

• 2tomtaro4troll
    Törnrosa skrev 2012-01-06 23:18:53 följande:
    Ja beteckningarna för mjölk har vi fått en lista från dietist på så de vet jag;) Jag kan skriva upp den om du vill.

Men hon leker ju på öppna förskolan, det gör hon. Och vi diskar faktiskt tallrik, bestick och glas tillsammans i diskmaskinen. Kan det bli mjölk kvar då alltså?
    nu vet ju inte jag hur det är i eran diskmaskin, med vi har tex plastmuggar,dl mått etc som hamnar åt fel håll så dom är fulla i mjölkvatten etc, när jag lyfter ur dom, eller vänder på dom i maskinen så åker ju allt ner på övriga saker!

tänk dig om hon ligger i en sån där lekpöl, bebisen bredvid som tidigare druckit välling/ammar ligger o tuggar för fullt o fregglar öven en leksak som sen dit barn når och stoppar i munnen....

min son reagerade tom när jag åt något liiiitet som kan finnas spår av mjölk i... så minimalt in mig mig-och sen ännu mindre som går över i bröstmjölken!

MIna barn har heller inte tåld profylac eller nutrmaigen (som dom flesta med mjölkproteinallergi tål)  trots att dom innehåler såååååååååå lite mjölk
  • 2små2stora

Törnrosa: jag tror att det är öppnaförskolan som är boven om hon inte är allegisk mot något mer. Barnen äter välling eller något annat med mjölk i och leker och tuggar där efter på leksakerna. Håll er borta från den miljön några veckor och se om det blir bättre

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~