• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Allrona

Törnrosa - har ni testat ta bort ägg? Kombinationen mjölk och äggallergi är väldigt vanlig!

• Kavat

Törnrosa och jag undrar vilken ersättning hon äter. Är det inte neocate så be att få testa att byta.
    Nutramigen, althera och alla andra är gjorda på mjölk. Även om de flesta tål dem för de är "omgjorda".
    Nutramigen AA är det inte gjord på mjölk men innehåller sojaolja. Så neocate är den som gäller om man har ett så känsligt barn som du har.

Vi diskar allt i diskmaskin, men är noga. Men märker ofta på eksem när våra varit hemmifrån.

• Törnrosa

Vi har provat Nutramigen men den kräktes hon upp och fick ont i magen av. Nu har vi fått hem en provburk med Althera som vi ska prova över helgen. Det verkar gå bra än så länge, men vi har fått hem recept på både Althera och Neocate om det är så att Altheran inte fungerar. Dietisten ville helst att hon skulle prova Althera först.

Jag har också märkt att hon har reagerat om jag har fått i mig spår av mjölk och sen ammat henne.

Ägg tål inte jag så jag äter redan äggfritt. Soja äter jag lite grand av, kanske ska prova utan den också.

Jag får helt enkelt fundera på detta med diskmaskin och öppna förskolan, hur vi ska lösa det. Men hur gör man då när de börjar på dagis?

• 2tomtaro4troll
    Törnrosa skrev 2012-01-07 10:13:20 följande:
    Vi har provat Nutramigen men den kräktes hon upp och fick ont i magen av. Nu har vi fått hem en provburk med Althera som vi ska prova över helgen. Det verkar gå bra än så länge, men vi har fått hem recept på både Althera och Neocate om det är så att Altheran inte fungerar. Dietisten ville helst att hon skulle prova Althera först.

Jag har också märkt att hon har reagerat om jag har fått i mig spår av mjölk och sen ammat henne.

Ägg tål inte jag så jag äter redan äggfritt. Soja äter jag lite grand av, kanske ska prova utan den också.

Jag får helt enkelt fundera på detta med diskmaskin och öppna förskolan, hur vi ska lösa det. Men hur gör man då när de börjar på dagis?
    på vårat dagis så diskar dom och lagar maten för hand
    Sedan frågade fröknarna om dom är tvugna att tvätta leksakerna varje dag...  Sen finns ju på vissa platser allergidagis, finns det i närheten av er?
    André-0502, Leon-0709, Bella-0903, Alvin-1008
  • LillSkruttet

Gjorde bort mig idag... Skar upp en färsk ananas i bitar och ställde fram tallriken med bitarna på bordet och lillkillen blev nyfiken och ville smaka. Tänkte att det kan väl inte var någon fara även om det kan upplevas lite syrligt.

Han mumsade en stund och jag hjälpte dottern med ytterkläderna för hon skulle ut och leka. Sonen börjar gasta i köket och när jag kommer in så sitter han och kliar sig på tungan med naglarna och tjuter. :-O

Nu har det lugnat sig och han är inte svullen om läpparna el så. Han hade en liten röd fläck ovanför överläppen men det är också borta nu. Men jag blev lite rädd när det hände för han hade lätt panik när han rev på tungan.....

Är det vanligt att vara allergisk mot ananas?

Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • Miralicia
    LillSkruttet skrev 2012-01-07 15:58:17 följande:
    Gjorde bort mig idag... Skar upp en färsk ananas i bitar och ställde fram tallriken med bitarna på bordet och lillkillen blev nyfiken och ville smaka. Tänkte att det kan väl inte var någon fara även om det kan upplevas lite syrligt.
    Han mumsade en stund och jag hjälpte dottern med ytterkläderna för hon skulle ut och leka. Sonen börjar gasta i köket och när jag kommer in så sitter han och kliar sig på tungan med naglarna och tjuter. :-O
    Nu har det lugnat sig och han är inte svullen om läpparna el så. Han hade en liten röd fläck ovanför överläppen men det är också borta nu. Men jag blev lite rädd när det hände för han hade lätt panik när han rev på tungan.....

Är det vanligt att vara allergisk mot ananas?
    Färsk ananas är ju rätt fullspäckat med div enzymer etc. Det är ju tex därför som det inte går att lägga färsk ananas på en frukttårta och sen täcka frukten med gelé eftersom enzymerna i ananasen löser upp gelén så att det inte kan stelna.

Dessa enzymer etc påverkar ju rimligtvis också i munnen. Jag klarar själv inte av att äta mer än 2-3 bitar färsk ananas innan det börjar göra ont på tungan och i munnen rent allmänt pga syror och enzymer så att det nästan känns som att munnen var som ett enda stort sår.
    Så det behöver inte ha med någon allergi att göra, utan hans reaktion kan ju lika gärna bero på att det gjorde ont i munnen och på tungan och att han ville få bort det som gjorde ont. Jag tror nog nästan mer på det än att det skulle vara någon allergi. Vet inte hur vanligt det är med allergi mot ananas men är väl inte så vanligt, finns bra mkt mera som är vanligare att reagera på i fruktväg i varje fall.

(Jag klarar betydligt mera ananas om det är riktigt solmogen, dvs ananas odlad och skördad perfekt solmogen och som äts på en gång tex när man är utomlands. Den ananasen känns "snällare" än ananas som skördats omogen och sen transporterats långväga och fortfarande är omogen när den kommer fram hit och sen får ligga i mörka lådor och eftermogna. Rimligtvis borde det ju hända en del i de "kemiska processerna" inuti ananasen under mognadsfasen som bör kunna påverka enzym & syror. - Min egna teori i varje fall)

Testa med att ge lite ananas från konservburk och sen om det blir samma reaktion av det. Om inte berodde nog dagens reaktion snarast på just det faktum att ananasen var färsk.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • LillSkruttet
    Miralicia skrev 2012-01-07 16:40:25 följande:
    Färsk ananas är ju rätt fullspäckat med div enzymer etc. Det är ju tex därför som det inte går att lägga färsk ananas på en frukttårta och sen täcka frukten med gelé eftersom enzymerna i ananasen löser upp gelén så att det inte kan stelna.

Dessa enzymer etc påverkar ju rimligtvis också i munnen. Jag klarar själv inte av att äta mer än 2-3 bitar färsk ananas innan det börjar göra ont på tungan och i munnen rent allmänt pga syror och enzymer så att det nästan känns som att munnen var som ett enda stort sår.

Så det behöver inte ha med någon allergi att göra, utan hans reaktion kan ju lika gärna bero på att det gjorde ont i munnen och på tungan och att han ville få bort det som gjorde ont. Jag tror nog nästan mer på det än att det skulle vara någon allergi. Vet inte hur vanligt det är med allergi mot ananas men är väl inte så vanligt, finns bra mkt mera som är vanligare att reagera på i fruktväg i varje fall.

(Jag klarar betydligt mera ananas om det är riktigt solmogen, dvs ananas odlad och skördad perfekt solmogen och som äts på en gång tex när man är utomlands. Den ananasen känns "snällare" än ananas som skördats omogen och sen transporterats långväga och fortfarande är omogen när den kommer fram hit och sen får ligga i mörka lådor och eftermogna. Rimligtvis borde det ju hända en del i de "kemiska processerna" inuti ananasen under mognadsfasen som bör kunna påverka enzym & syror. - Min egna teori i varje fall)

Testa med att ge lite ananas från konservburk och sen om det blir samma reaktion av det. Om inte berodde nog dagens reaktion snarast på just det faktum att ananasen var färsk.

Tack för bra och uttömmande svar. Du har nog rätt, det kanske gjorde ont. Han var ju jätteledsen och drog på tungan med fingrarna. Böir inte färsk ananas på ett tag igen iaf. Men det kan ju vara en bra ide' att testa konserverad, får göra det vid tillfälle.
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • Trasan0606

Alla ni som har allergiska bebisar - har ni träffat dietist för att få till en bra kost? Jag undviker komjölk, soja, fisk och ägg då han reagerat med magont, kaskadkräkningar och nässelutslag. Har inte träffat läkare utan bara pratat med Bvc.

Måste man i så fall gå via läkare? Vi bor i Stockholm.

• Trasan0606

Kanske ska tillägga att jag ammar och precis börjat med smakportioner till skrutten, han är 5,5 mån.