• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • 2tomtaro4troll
    Kavat skrev 2012-01-03 21:31:00 följande:
    2tomtar. Fick han reaktion genom amning? Eller direkt när ni började med smaksatt?
    han hade vid amning redan, men kom som inte på vad det berodde på innan jag började med smakisar, det jag visste at han inte tålde när jag ammade var mjölk ägg och soya,och sen hade han ju problem fortfarande! då slutade jag amma och så fick han prova nutramigen och profylac som han heller inte tålde, fick därefter nutramigen.
    När jag började med gröt och bröd så märkte jag direkt nästan att han inte klarade av det, blev värre och värre tills han skrek som att han hade kolik, han blev jätteknas i magen, fick utslag etc.
    3 dagar stod jag ut, sen ringde jag och sa att dom fick lägga in han om han skulle provoceras 3 mån för jag pallade inte!
    André-0502, Leon-0709, Bella-0903, Alvin-1008
  • Tibell

Hmm :(
    Jag tror i allafall inte hon får i sig något , så tror också mer på kontakt.
    Har aldrig kommit här hemma utan bara när vi är borta..
    Får försöka luska lite.
    Hon har iofs inte ont av det vad jag lagt märke till, men hon sover som en kratta ibland och blir sjukt gasig. Har inte tänk på om det hänger ihop med kinderna..

• Tibell

Hemkomna från BVC ...
    Bellas längd och viktkurva ser inte alls rolig ut och läkaren som var med ville skicka remiss till barnmottagningen? Tackade för förslaget men sa att jag hellre ringer hennes egna läkare på allergi och astmamottagningen.
    Även Tildes viktkurva står still och har gjort sedan i början på sommaren..
    Så imorgon får jag nog ringa och boka en tid för tjejerna..
    Men jag förstår inte varför de inte växer något alls ?? Har vi förkrympningsmedel i vattnet här hemma ??

• Allrona

Tråkigt att tjejerna inte växt!

Hur har det gått med Tilde? Testade ni att ta bort sädesslag?

• Kavat

Har någon sett att Burger King bytt ut sina hamburgerbröd till bröd med vetestärkelse i? När gjordes det? I somras var de utan, nu var de inte det.

• Kavat
    2tomtaro4troll skrev 2012-01-03 21:53:35 följande:
    han hade vid amning redan, men kom som inte på vad det berodde på innan jag började med smakisar, det jag visste at han inte tålde när jag ammade var mjölk ägg och soya,och sen hade han ju problem fortfarande! då slutade jag amma och så fick han prova nutramigen och profylac som han heller inte tålde, fick därefter nutramigen.
    När jag började med gröt och bröd så märkte jag direkt nästan att han inte klarade av det, blev värre och värre tills han skrek som att han hade kolik, han blev jätteknas i magen, fick utslag etc.
    3 dagar stod jag ut, sen ringde jag och sa att dom fick lägga in han om han skulle provoceras 3 mån för jag pallade inte!
    Låter som veteallergi i mina öron... Låter väldigt likt min son..
    De kan inte få glutentintolerans av att enbart ammas, utan måste få det i sig själva för att utveckla glutenintolerans. Däremot kan en som har glutenintolerans påverkas av gluten i bröstmjölken sägs det.

Men i och med att du som mig märkte reaktionerna redan vid amningen gissar jag på allergi. Sen kan de ju ha både ock. Alltså det ena utesluter inte det andra.
    Sen är det nog mycket vanligare med eksem av allergi, även om man kan få det av gluten också.
    Min kille reagerar på kontakt med vete och havre och får nässelutslag.
  • 2tomtaro4troll
    Kavat skrev 2012-01-04 21:34:22 följande:
    De kan inte få glutentintolerans av att enbart ammas, utan måste få det i sig själva för att utveckla glutenintolerans. Däremot kan en som har glutenintolerans påverkas av gluten i bröstmjölken sägs det.

Men i och med att du som mig märkte reaktionerna redan vid amningen gissar jag på allergi. Sen kan de ju ha både ock. Alltså det ena utesluter inte det andra.
    Sen är det nog mycket vanligare med eksem av allergi, även om man kan få det av gluten också.
    Men hur ska man veta? tycker det är skitjobbigt rent ut sagt då jag inte ens kan köpa dom glutenfria sakerna som finns =(  antingen innehåller det ägg,mjölk,soya eller vetestärkelse

Och om man tänker på deras försäkring...då får man ersättning vid gluten, men inte vid sädesslag?
    iom att grabben dessutom har vetestärkelse så blir det ju BETYDLIGT svårare än han "enbart" haft gluten etc
  • 2tomtaro4troll

Har precis suttit och läst igenom sonen försäkringspapper, och jag förstår inte riktigt hur dom menar?

Periodiskt kostnadsbidrag:

för sjukdom eller skada som medör att den försäkrades vårdnadshavare blir berättigad till VB från allmän försäkring, lämnas ersättning för löpande merkostnade för särskild tillsyn och vård.
    Vidare måste VB ha beviljats med anledning av försämring av hälsotillståndet som uppkommit under tid då försäkringen var gälland

ersättningen uppgår till:

25% av försäkringsbeloppet vid en fjärdedels VB.

Ersättningen utebetals månadsvis i efterskott.
    Ersättningen lämnas under den tid vårdnadshavaren är berättigad till VB (längst till 18års ålder)

jag hade 1/4 VB tidigare för min son med ADHD, och när andra sonens multiallergi framkom så fick jag höjt till ett halvt VB från att han var 1 år.

Vad innebär det här? måste säga att jag inte förstår mycket såhär på kvällen :P

vad är 25% av försäkringsbelopet? jag har en mellanförsäkring på skandia så runt 1,2 miljoner typ, är det det? eller är det 25% av något grundbelopp?
    Innebär detta att jag skall få pengar utav dom varje månad nu pga hans multiallergi som jag har 1/4VB för?

• LokesMammi
    Kavat skrev 2012-01-04 21:34:22 följande:

Min son fick all sin allergi (ungefär) via amningen.
    Eller kan den ha legat "på lur" i kroppen o sen utvecklades den via amningen. Kanske inte skulle ha ammat alls????? =)
    11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! <3
  • kottens mamma

2tomtaro4troll :

Vi har inte samma försäkringsbolag (vi har if ) men eftersom  våra barn är fullt försäkrade och får 3/4 vårdbidrag får vi 75% ersättning av basbeloppet varje månad så länge vi har rätt till vårdbidrag.  75och 50 % "ger" lika mycket pengar hos vårat bolag. 4500 i månaden.

Man får det från det datum men blev beviljad vårdbidrag så pengarna kommer retroaktivt.

För att du ska få konkreta svar ring handläggaren på skandia. Det är en svår djungel med alla basbelopp och % hit och dit.

Toppen bra att ni har försäkring som ni kan nyttja men trist att det behövs.