• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • 2små2stora
    Tibell skrev 2012-01-10 21:01:34 följande:
    3bus : fast hon klarade ju en del iallafall :) kanske på väg att växa bort, håller tummarna !!
    Stackars liten :/ får han sädesslagsfritt där med ? Kan tänka mig att kylan knappast hjälper till heller när kan redan har röda kinder ..
    Hjälper det inte att smörja med något innan natten ?
    De röda kinderna var borta efter några timmar. Han har fått äta som vanligt på dagis idag. Ska prata med dem i morgon och skicka med bröd åt honom. 

Vi får hoppas på det, tidigare när hon fått i sig sojaprodukter så har hon bajsat slemmigt.  Det konstiga är att bajset inte blir hårt utan det verkar som att tarmarna bara stannar upp, på röntgen när hon inte hade bajsat på 2 dagar så står det långt upp i tarmen och inte som man skulle kunna tro långt ned och redo att komma ut. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Trasan0606

Vad har ni tillsatt som extra fett i smakportionerna om de små inte klarar rapsolja? Min kille verkar kräkas av det - också... Funkar olivolja? Komjölk och soja går inte heller.

• Allrona

Trasan - nu klarar iof min dotter raps men vi använder ändå ofta kokosfett för att fetta till gröt och annan varm mat. Bra, smaklöst kokosfett finns att köpa på hälsokosten. Vi använder märket Cocosa.

• Trasan0606
    Allrona skrev 2012-01-12 15:50:08 följande:
    Trasan - nu klarar iof min dotter raps men vi använder ändå ofta kokosfett för att fetta till gröt och annan varm mat. Bra, smaklöst kokosfett finns att köpa på hälsokosten. Vi använder märket Cocosa.
    Tack för tipset - smakar säkert bättre än oliv för en bebis!
  • LokesMammi

Vi använder flytande smör i allt sonen äter när maten ligger på tallriken!
    Har smör o matolja i vällingen.

11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! <3
  • Miralicia
    Trasan0606 skrev 2012-01-12 13:27:45 följande:
    Vad har ni tillsatt som extra fett i smakportionerna om de små inte klarar rapsolja? Min kille verkar kräkas av det - också... Funkar olivolja? Komjölk och soja går inte heller.
    Med tanke på hur ovanligt det är att reagera på rena oljor så blir min första fundering snarast vad det är för något som han får som smakportioner?
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • 2små2stora

Har nu en son som ser hemsk ut i rumpan och är knallröd med enstaka upphöljda röda prickar på kinderna. Det var pannkaka till lunch lunch och de hade inte fått äggfria pannkakor till hela avdelningen trots att de beställt det Sedan åt vi kyckling till middag med tomat då kom de röda kinderna som ett brev på posten

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Allrona

Trasans - det smakar absolut ingenting! Har det själv i mitt te om jag är småhungrig

• Trasan0606
    Miralicia skrev 2012-01-12 19:51:46 följande:
    Med tanke på hur ovanligt det är att reagera på rena oljor så blir min första fundering snarast vad det är för något som han får som smakportioner?
    Han har fått potatis, palsternacka och ekologisk majs. Majsen tog jag bort efter ett par få dagar då han blev jättetrög i magen och kämpade som tusan för att ens få ut en prutt.

Vill inte "samla" på mig fler allergier än de han redan har, det liksom räcker nu... Potatis och palsternacka fick han enbart utspätt med bröstmjölk tills portionerna blev lite större (två iskuber) och då tillsatte jag rapsen och han började kräkas mer.
  • barefoot
    Trasan0606 skrev 2012-01-12 13:27:45 följande:
    Här kan man läsa om fler som kräks av rapsolja http://www.cantola.com/