• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mammatilljames

Hejsan här inne! Ni kanske minns att jag talade om att min son inte längre reagerar på komjölksprotein?

Några tvivlade på att allergin var bortvuxen (eller aldrig funnits) redan.. Men jag var ganska säker, och nu är sonen 8månader och tål fortfarande mjölk, han dricker Semper's vanliga välling, äter all mat (han är kräsen, men han äter mjölkinnehållande mat), vanlig gröt, och yoghurt.  

• FenomenaA
    Nu behöver jag er hjälp med min tidigare ickeallergiska dotter. Hon är fem år och och har alltid haft känslig hud. När hon var 1-3 år hade hon klåda vid blöjkanten, men inga synbara eksem. Testade neg på pricktestpanel. Hon har reagerat allergiskt på flera solcremer, men tål denna www.lovelula.com/pd-badger-unscented-sun.cfm

Vi smörjer hennes relativt torra ben och höfter med MIniderm varje dag. Dottern har tidigare haft problem med förstoppning av och till, men under senaste året har det varit under kontroll. I somras hade hon ljusröda fläckar på bröstkorgen, som försvann med Mildison, Nu under jullovet så har fläckarna blossat upp mer, och hon har haft ont i magen vid något tillfälle varje dag senaste veckan (men bajsat varannan dag som vanligt). Fläckarna är inte torra eller sträva, och är ljust ljust aprikosfärgade. De sitter på bröstet och runt armhålorna, och är en eller några cm i diameter. Hon har inte klåda.

Hon äter allt, fast mkt sällan nötter, mandel och jordnötter (har inte det hemma pga sonen och förskola serverar inte detta). Hemma äter vi inte ägg, förutom köpepannkaka nån enstaka gång till dottern och maken. På förskolan äter hon allt. Nu på jullovet har hon ätit äggfritt, utom pannkakor en gång (och det var iofs efter det som utslagen blev värre, men å andra sidan äter hon ägg i mat på förskolan). Det enda som jag kan komma på att vi har gjort annorlunda är att hon oftare har ätit yoghurt med müsli, och därmed fördubblat sitt mjölkintag, och börjat med psylliumfrön för magen.

Det var svårt att fånga dessa ljusa fläckar på bild, de syns mycket tydligare i verkligheten. Men det känns inte normalt att hon har dem.

Tacksam för tankar!
  • barefoot

Fru Fenomena: Vår dotter hade ljusa fläckar runt armhålorna när hon var drygt 1 som ej besvärade och en läkare som tittade på dem misstänkte att det var svamp. Vi gjorde dock inget annat än att sluta bada varje kväll och de försvann så småningom... 

• FruK

Hej!! Min son fyller snart 1 år och jag vill ju att han skall kunna äta "tårta" eller tårta-liknande-bakelse.
    Han är allergisk mot: Ägg, mjölk, soja, blåbär, vete, havre, råg, ris, majs (nötkött,baljväxter)
    Finns det någon som har något recept?? Eller känner någon i Göteborgsområdet som bakar allergitårtor (han tål hirsh och bovete)
    Tacksam för alla tips. 

• Törnrosa
    FruK skrev 2012-01-08 16:07:03 följande:
    Hej!! Min son fyller snart 1 år och jag vill ju att han skall kunna äta "tårta" eller tårta-liknande-bakelse.
    Han är allergisk mot: Ägg, mjölk, soja, blåbär, vete, havre, råg, ris, majs (nötkött,baljväxter)
    Finns det någon som har något recept?? Eller känner någon i Göteborgsområdet som bakar allergitårtor (han tål hirsh och bovete)
    Tacksam för alla tips. 
    Mjölkfri.com har en hallon- och ananastårta på gelatin som är utan  mjölk, soja, ägg och gluten. Det är i och för sig rismjölk i men det kanske går att byta till kokosmjölk? Jag gjorde den till vår dotters namngivning.
  • LokesMammi
    Tacksam för alla tips. 
    Denna sida fick jag tips om. hem.passagen.se/aski2358/
    Även Miralacia har mkt bra på sin blogg. =)
    11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! <3
  • Miralicia
    Tacksam för alla tips. 
    Det är ju lite knöligt att baka kakor & tårtor när man inte kan använda de "vanliga" mjölerna (som majs, majsstärkelse och ris) som normalt används när man inte kan använda vanligt vetemjöl mfl. Funderar på om jag kanske ev skulle kunna ha något experiment liggandes på nån lapp i receptlådorna här hemma.
    Har tenta på tisdag så efter det skulle jag kunna leta lite om det inte är jättepanik innan dess.

Tål han NoEgg (är bla tapiokastärkelse i den, men inget av det du räknat upp) s finns tex skumrutor som jag har recept på i bloggen - innehåller i princip bara No Egg, socker, vatten och gelatin. Och sen vänder man dem i en blandning av kakao & riven kokos (eller något annat som tåls).

Har hört om några som gjort vanlig tårta (dvs ej allergianpassad) med chokladbollssmet men som i stället för att rulla till bollar har tryckt ut smeten till en "tårtbotten" i en form med löstagbar kant och sen när tårtbotten har stelnat till så dekorerat den. De jag känner har väl sen täckt med vispad grädde och frukt och/eller bär.
    Chokladbollar går ju utmärkt att göra med boveteflingor eller riven kokos som bas, så det borde ju funka att kunna göra något liknande som tårtbotten men kanske hålla igen en aning på sockret jämfört med när man gör vanliga chkladbollar och istället för grädde koka någon kolakräm (kokosmjölk, socker, sirap + ev ngt att reda med för att inte behöva koka så länge) som man täcker chokladbollsbotten med och toppar med någon frukt eller bär.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • lo g

Hejsan!

Jag har en fråga om just förstoppning hos barn!

Vår dotter på 1.5 har varit förstoppad sedan hon var ca 3 månader. Vi fick börja att ge lactulos trots att hon helammade. När hon blev lite äldre så fick vi gå över till movicol junior eftersom hon då fick vuxen dos av lactulos som inte hjälpte!

Jag fick rådet att själv äta mjölkfritt i 2v för att se om det var mjölk hon reagerade på men ingen förbättring sågs. Men efter att vår yngsta dotter nu visats vara mjölkallergiker så har jag förstått att man minst ska hålla upp med mjölk i 4veckor för att vara helt säker när man ammar!

Eftersom vi inte såg någon förbättring då så fick vi bara svaaret att hon helt enkelt bara är kroniskt förstoppad! Men nu sedan vår 2 månaders bara äter mjölkfritt och blivit fri från sin förstoppning så kom tanken upp att vår äldsta kanske inte heller tål mjölk!

Hur kollar man det? Eller om det är någon annan allergi! Vi håller nu på att kolla om hon är glutenintollerant eftrsom jag har det och även många i min familj. Vi misstänker även att hon inte tål ägg. Vi ska nu ta ett blodprov här i början på feb för båda och undrar om man kan kolla även andra allergier vid samma blodprov eller om man måste provocera på något sätt.

Vår barnläkare på BVC har mest kunskap om barnhjärtan så han har redan sagt att han inte kan så mkt om allergier så jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig! Han verkar inte heller villig att skriva en remiss till barn mottagningen.  

Hon har både nässelutslag och förstoppning så något borde det ju va hon inte tål! Utslagen och eksemen har blivit värre sedan vi börjat provocera med gluten men hon har alltid varit röd om kinderna och så förstoppningen då!

Så min fråga är finns det något test man kan ta som kollar allt ex mjölk,sädesslag,ägg,soja osv? Eller måsta man testa var för sig?

Nu kan det ju vara så att hon kanske är förstoppad utan anledning men jag tycker att det vore ganska konstigt. Hellst när hon blev det trots helammning!

• 2små2stora
    lo g skrev 2012-01-08 20:47:51 följande:
    Hejsan!

Jag har en fråga om just förstoppning hos barn!

Vår dotter på 1.5 har varit förstoppad sedan hon var ca 3 månader. Vi fick börja att ge lactulos trots att hon helammade. När hon blev lite äldre så fick vi gå över till movicol junior eftersom hon då fick vuxen dos av lactulos som inte hjälpte!

Jag fick rådet att själv äta mjölkfritt i 2v för att se om det var mjölk hon reagerade på men ingen förbättring sågs. Men efter att vår yngsta dotter nu visats vara mjölkallergiker så har jag förstått att man minst ska hålla upp med mjölk i 4veckor för att vara helt säker när man ammar!

Eftersom vi inte såg någon förbättring då så fick vi bara svaaret att hon helt enkelt bara är kroniskt förstoppad! Men nu sedan vår 2 månaders bara äter mjölkfritt och blivit fri från sin förstoppning så kom tanken upp att vår äldsta kanske inte heller tål mjölk!

Hur kollar man det? Eller om det är någon annan allergi! Vi håller nu på att kolla om hon är glutenintollerant eftrsom jag har det och även många i min familj. Vi misstänker även att hon inte tål ägg. Vi ska nu ta ett blodprov här i början på feb för båda och undrar om man kan kolla även andra allergier vid samma blodprov eller om man måste provocera på något sätt.

Vår barnläkare på BVC har mest kunskap om barnhjärtan så han har redan sagt att han inte kan så mkt om allergier så jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig! Han verkar inte heller villig att skriva en remiss till barn mottagningen.  

Hon har både nässelutslag och förstoppning så något borde det ju va hon inte tål! Utslagen och eksemen har blivit värre sedan vi börjat provocera med gluten men hon har alltid varit röd om kinderna och så förstoppningen då!

Så min fråga är finns det något test man kan ta som kollar allt ex mjölk,sädesslag,ägg,soja osv? Eller måsta man testa var för sig?

Nu kan det ju vara så att hon kanske är förstoppad utan anledning men jag tycker att det vore ganska konstigt. Hellst när hon blev det trots helammning!
    Mjölk kan man kolla både genom pricktest och med blodprov. Men det är ofta som det inte visar någonting. Det säkraste sättet är att ta bort mjölken helt ur kosten under en tid och sedan provocera med mjölk. 
    Min dotter blir förstoppad av mjölk. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • mithrandil
    Tacksam för alla tips. 

Någon form av glasstårta kanske?
    Mina barns pappa har börjat baka en hel del i det senaste och när han fyllde år gjorde han tårta till barnen på marräng (gjord på noegg) hade jordgubbsglass i mellan och vispad kokosgrädde över sen jorgubbar ovanpå det.

Glassen gjorde han i glassmaskinen med risdryck och jordgubbar och någon sockerlag, men man borde ju kunna byta ut risdrycken mot kokosmjölk?

Om det verkar intressant kan jag fråga precis hur han gjorde.
    Barnen tyckte om den, men själv tyckte jag nog den smakade ganska mycket kokos. :)    
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23