• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Molina
    Allrona skrev 2012-01-13 09:40:38 följande:
    Troll - mjölk, ägg, soja, balkväxter, vete. Håller tummarna för att vi har kunnat lägga till mjölk till dess men det är ju långt ifrån säkert!
    En positiv sak med utlandet är att dom har inte så ofta mjölk,ägg, soja i sina maträtter så den biten är nog ganska lugn men vete har jag ingen aning om.
  • Allrona

Suzzy - alla släktingar också. Men det ger "bara" eksem och den veckan behöver vi kanske inte vara så noga med det!?

• mithrandil
    LokesMammi skrev 2012-01-13 08:16:41 följande:
    Hur många kanaler ligger hon under?

Här är lokes kurva på ett år!

Senaste tiden ser väl kurvan ganska okej ut eller vad säger dom?
    Längden är ju egentligen det man ser till mest, vikten har inte lika stor betydelse bara de går upp i vikt. Ifall det stämmer som alla läkare sagt till oss.  På längdkurvan ligger han ju mellan de 2 streck (kurvorna) som är tillåtna att pendla mellan?

Ser inget jätteoroväckande. Sådär ser Amandas kurvor också ut, men de säger att eftersom hon ligger mellan de två är det inget problem. 
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil

suzzy: men man undrar ju lite. Har ni fått bort allt? Med tanke på hur kurvorna ser ut och att hans eksem inte ger med sig.

vad äter han? 

• mithrandil

älsklingen: Vart låg hon när ni började? Alltså vart på kurvan hon låg vid födseln. :)

• Tibell

Hon låg på +1
    Vikten är jag inte jätte orolig för nu har hon följt ett sträck i ett par månader faktiskt ( blev stabilt sedan vi fick byta till neocate )
    Det är längden som bara dalar och dalar..

• mithrandil
    Tibell skrev 2012-01-13 14:07:41 följande:
    Hon låg på +1
    Vikten är jag inte jätte orolig för nu har hon följt ett sträck i ett par månader faktiskt ( blev stabilt sedan vi fick byta till neocate )
    Det är längden som bara dalar och dalar..
    det tog mycket längre tid för Amandas längd att stabilisera sig än vikten.
    De sa att det brukar vara så. När de väl kan börja tillgodogöra sig igen så går det mesta till vikten, sen när vikten är stabiliserad så kommer längden att stabilisera sig efter hand.

Vet inte om det stämmer, men på amanda gjorde det det. När vikten varit stabil kanske 3mån så började längden hitta sig en kurva också. 
  • 2små2stora

Nu när vi tror att vi fått bort allt som W inte tål hoppas jag att han börjar gå upp i vikt han har inte gått upp mer än 200g sedan i juli. Ni kan ju tänka er hur hans kurva ser ut han har gått från +1 till -1 längden har inte dalat lika mycket. 

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Tibell

Ja jag får väl hoppas det stämmer :) Bella fick ju neocaten i somras och strax därefter började vikten äntligen stabilisera sig.
    Men nu på sista kontrollen ( förra veckan ) så hade längdkurvan dalat ytterligare, det var då barnläkaren ville boka tid till barnmottagningen.
    Men jag har kontaktat hennes astma och allergiläkare istället så i februari ska vi dit :)

3bus : Bella har hoppat från +1 till -2/3 på vikten och från normal till snart -3 på längden :/

• t0va

Så nu har jag ägnat dagen åt att jaga vården, pratade med BVC och barnmottagningen, sket i att gå vägen via allergimottagningen och nu har vi fått läkartid åt Theo också, sköterskan tyckte det lät lite konstigt att han aldrig fått träffa någon läkare så det fixade hon direkt. Hoppas det leder till något vettigt, jag sa att vi ska söka vårdbidrag men så kanske det går att lägga upp en plan också så något händer. Fick veta att de inte planerat något för honom förrens i april, tydligen räckte det med pricktest i september och sen inte något alls förrens oktober då de vill göra nytt pricktest. Helt sjukt ju.