• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mithrandil

3busfrön: Vad kom de röda kinderna av? Tomaten eller kycklingen?

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • 2små2stora
    mithrandil skrev 2012-01-12 21:38:13 följande:
    3busfrön: Vad kom de röda kinderna av? Tomaten eller kycklingen?
    Det vet jag inte riktigt. Vi måste komma ihåg att inte servera de samtidigt nästa gång. Han var lite röd redan innan.

Har hittat en massa roliga allergivänliga matvaror på en engelsk sida synd bara att frakten blev dyrare än maten.  
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • mithrandil
    2små2stora skrev 2012-01-12 21:41:25 följande:
    Det vet jag inte riktigt. Vi måste komma ihåg att inte servera de samtidigt nästa gång. Han var lite röd redan innan.

Har hittat en massa roliga allergivänliga matvaror på en engelsk sida synd bara att frakten blev dyrare än maten.  

Hur var det? Reagerade han luftburet på ägg?

Jag är inte helt övertygad ännu, men jag tror inte alexander klarar kyckling. De senaste 4 gångerna har han iaf haft världens grönaste diarre efteråt. Vet inte riktigt, men kanske det kan gå lite hand i hand med om de är väldigt känsliga för ägg?   
  • mithrandil
    2små2stora skrev 2012-01-12 21:41:25 följande:

Ska ni inte träffa någon dietist för livsmedelshänvisning? Eller hur var det?
  • Tibell

Mithrandil : kom på idag när jag handlade att jag glömt meddela dig om bovetemjölet.
    Jag kollade men även våran affär hade satt upp varning om spår av soja :/ i alla mjöler dessutom. Vad i hela fridens namn ska vi använda nu istället för rismjöl?

Förlåt att jag glömt :( har varit lite mycket nu med graviditet och mamma som är sjuk..

Har du fresten provat med spår av soja på barnen så att du vet att det inte funkar ?

• Bobbosmamma
    barefoot skrev 2012-01-12 20:36:07 följande:
    Här kan man läsa om fler som kräks av rapsolja www.cantola.com/
    Mm, min flicka klarar rapsolja som stekfett osv. Men har försökt tillsätta det i Neocaten, med katastrofresultat. Hon spydde som attan.
  • Tibell

Fast är det inte väldigt väldigt ovanligt för allergi mot kycklig trots kraftig äggallergi ?
    Har för mig att kavats son som har väldigt kraftig äggallergi ( även luftburet och kraftigt på rast ) tål kyckling ?
    Fast det är kanske varierar också.
    Hoppas inte det är kyckling för någon utan Alexander eller W. Så tråkigt med fler allergier :(

• mithrandil
    Tibell skrev 2012-01-12 21:44:56 följande:
    Mithrandil : kom på idag när jag handlade att jag glömt meddela dig om bovetemjölet.
    Jag kollade men även våran affär hade satt upp varning om spår av soja :/ i alla mjöler dessutom. Vad i hela fridens namn ska vi använda nu istället för rismjöl?

Förlåt att jag glömt :( har varit lite mycket nu med graviditet och mamma som är sjuk..

Har du fresten provat med spår av soja på barnen så att du vet att det inte funkar ?

Ja. Nu vet jag att Amanda reagerade på spår av soja.
    Hon blev ju dålig av bovetevällingen jag gjorde till henne på den första påsen jag köpte som innehöll spår av.
    trodde det var bovetemjölet hon reagerade på men nu åter hon bovetevälling gjord på saltåkvarns hur bra som helst. Samma med alexander. Han såg jag inga jättetydliga reaktioner på egentligen, men magen svullnade alltid efter vällingen och tillslut började han vägra äta den och han sa att han fick ont i magen men nu äter han också saltåkvarns utan problem. inte ens svullen mage.

Vi började försöka ge Amanda bovetevälling bara för att vårt rismjöl börjar ta slut. Känns hopplöst. Vi som använder rismjöl så mycket.

Ingen orsak vännen! Har glömt att jag frågat. :) 
    Grattis till din graviditet också föresten. Har glömt att gratulera dig. Förlåt. :)      
  • LokesMammi

JAg tål kyckling (nu) men klarar inte av o äta rent ägg. Bara i typ pannkaka o sockerkaka! Sonen tål inte ägg o vi ska göra kyckling provcering denna månad. Visade en liten reaktion på blodprovet.....

11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! <3