• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • 2tomtaro4troll
    IdaVi skrev 2012-01-10 11:15:08 följande:
    Måste smita in med en liten fråga. Har en 1-årig son som pga eksem fått remiss för pricktest. Pricktestet visade inget så de gjorde ett lapptest. Lapptestet visade lite svagt på havre och vete (om jag minns rätt). Men sjuksköterskan sa att det var sån liten reaktion så vi skulle köra på som vanligt med maten.
    Nu har han fått utslag i ansiktet. Ser nästan ut som hormonprickar. Funderar på om det kan bero på någon sorts allergi/överkänslighet. Nån av era barn som fått utslag pga allergi, eller reagerar de bara med dålig mage osv?  
    min får utslag över hela kroppen!
    André-0502, Leon-0709, Bella-0903, Alvin-1008
  • IdaVi
    2tomtar: Ser de ut som små finnar/hormonutslag också? På kroppen har han ju "bara" eksem
    ~ Ida 21/10-08 & Ville 28/10-10 ~
  • Bobbosmamma
    barefoot skrev 2012-01-09 21:41:05 följande:
    Prince: Vet bara att Aerius stillar klåda, nässelutslag och svullnad men ngn annan här kan säkert svara vad det mer kan hjälpa mot. Ville bara berätta hur det var för oss med lax. Provade första ggn när han var knappt 1 år - en pyttebit som gjorde att han fick nässelutslag på  mage och rygg. Efter detta märkte vi att han blev rödflammig i hyn av att komma i kontakt (hud mot hud) med ngns händer efter de att de ätit lax. Nu är han snart 3 och äter vild lax (finns på ICA där vi bor) några ggr/v. Små portioner men ändå - helt utan symtom. Skulle dock inte prova odlad lax i första taget. Majs har vi aldrig provat efter att han reagerat via amning men kanske är det dags snart.  
    Måste fråga - vild lax, jag har letat som en galning. Men hittar det ingenstans. Är den fryst? Märke?
  • barefoot
    Bobbosmamma skrev 2012-01-10 13:28:21 följande:
    Måste fråga - vild lax, jag har letat som en galning. Men hittar det ingenstans. Är den fryst? Märke?
    Märket är "Kapten Royal". Fryst vildfångad pinklaxfile med 3 porstionsbitar. Miljömärkt :)
  • Bobbosmamma
    barefoot skrev 2012-01-10 16:39:31 följande:
    Märket är "Kapten Royal". Fryst vildfångad pinklaxfile med 3 porstionsbitar. Miljömärkt :)
    Tack!
  • Sephyria

3Busfrön: tack för ditt svar. Han har inte fått ägg på över en vecka så får hoppas att det ger sig snart. Annars vet jag inte vad det kan vara, har inte ändrat nåt annat i kosten.

• 2små2stora

Vi har testat soja på Johanna ett tag nu och nu verkar magen strejka igen Trots 1-2 påsar movicol har  hon gått 3 dagar utan att bajsa.

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Tibell

3bus : åh nej vad trist :( hur länge hann ni testa ?
    Hoppas magen kommer igång snart..

Här är vi nu hundra på att Bella fick i sig vete på Leos lekland :/ Natten var HEMSK, hon vaknade var 20:e minut och grät. Krälande runt som en ål och kunde inte komma till ro..
    Dessutom har hon massa prickar/eksem runt munnen och bajset stenhårt :(
    Maten hon åt ska ha varit okej men kanske kommit i kontakt med något som innehöll vete ?
    Hur som helst så är hon fortfarande väldigt väldigt känslig :(
    Blev lite orolig när hon blev sådär röd både i och runtom ögonen, blev rädd att hon skulle börja svullna..
    Nu hoppas jag verkligen natten blir bättre..

• 2små2stora
    Tibell skrev 2012-01-10 20:54:48 följande:
    3bus : åh nej vad trist :( hur länge hann ni testa ?
    Hoppas magen kommer igång snart..

Här är vi nu hundra på att Bella fick i sig vete på Leos lekland :/ Natten var HEMSK, hon vaknade var 20:e minut och grät. Krälande runt som en ål och kunde inte komma till ro..
    Dessutom har hon massa prickar/eksem runt munnen och bajset stenhårt :(
    Maten hon åt ska ha varit okej men kanske kommit i kontakt med något som innehöll vete ?
    Hur som helst så är hon fortfarande väldigt väldigt känslig :(
    Blev lite orolig när hon blev sådär röd både i och runtom ögonen, blev rädd att hon skulle börja svullna..
    Nu hoppas jag verkligen natten blir bättre..
    Vi har kört ett tag, hon har senaste veckan ätit en portion på ca 1/2 dl tofuglass. Hade ju varit enklare om hon klarat av soja produkterna nu när W inte klarar havregrädden. 

Han var rejält röd i dag och tydligare eksem under hakan efter att ha varit på dagis. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Tibell

3bus : fast hon klarade ju en del iallafall :) kanske på väg att växa bort, håller tummarna !!
    Stackars liten :/ får han sädesslagsfritt där med ? Kan tänka mig att kylan knappast hjälper till heller när kan redan har röda kinder ..
    Hjälper det inte att smörja med något innan natten ?