• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • 2små2stora
    Prince or Princess skrev 2012-01-09 21:17:39 följande:
    Nu undrar jag lite om aerius igen.. Vad hjälper den mot egentligen? Bara utslag? Och hur? Så tex eksemet blir lindrigare? Eller kommer inte eksemet fram alls? Hjälper den mot andra reaktioner, tex röd om kinderna, röd i underlivet/baken, ont i magen/dålig sömn? Och hur mycket? Helt och hållet? Vi har nu testat majs och lax, hon blir illröd av båda, och får eksem som sprider sig fort, kan inte sova, jättegnällig (=antagligen ont i magen?)
    Den hjälper mot alla reaktioner som beror på histaminfrisläppning. Hur mycket den hjälper är nog från fall till fall.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • barefoot

Prince: Vet bara att Aerius stillar klåda, nässelutslag och svullnad men ngn annan här kan säkert svara vad det mer kan hjälpa mot. Ville bara berätta hur det var för oss med lax. Provade första ggn när han var knappt 1 år - en pyttebit som gjorde att han fick nässelutslag på  mage och rygg. Efter detta märkte vi att han blev rödflammig i hyn av att komma i kontakt (hud mot hud) med ngns händer efter de att de ätit lax. Nu är han snart 3 och äter vild lax (finns på ICA där vi bor) några ggr/v. Små portioner men ändå - helt utan symtom. Skulle dock inte prova odlad lax i första taget. Majs har vi aldrig provat efter att han reagerat via amning men kanske är det dags snart.  

• Sephyria

Puffar lite för min fråga om ägg och förstoppning igen. Lillkillen har varit så förstoppad sen vi testa att ge honom ägg. Han skriker som en stucken gris när han ska bajsa och ut kommer megastora, hårda klumpar. Rumpan har dessutom blivit röd och sårig så det blir även massa skrik och gråt när det ska göras rent. Inte alls kul

Men vad tror ni: kan detta vara en reaktion för att han inte tål ägg? Jag har försökt att läst men inte hittat något om att förstoppning kan vara ett symtom om man inte tål ägg..

• 2små2stora
    Sephyria skrev 2012-01-09 22:04:46 följande:
    Puffar lite för min fråga om ägg och förstoppning igen. Lillkillen har varit så förstoppad sen vi testa att ge honom ägg. Han skriker som en stucken gris när han ska bajsa och ut kommer megastora, hårda klumpar. Rumpan har dessutom blivit röd och sårig så det blir även massa skrik och gråt när det ska göras rent. Inte alls kul

Men vad tror ni: kan detta vara en reaktion för att han inte tål ägg? Jag har försökt att läst men inte hittat något om att förstoppning kan vara ett symtom om man inte tål ägg..
    Ta bort allt med ägg tills magen fungerar som den ska är mitt råd. 
  • Prince or Princess

3busfrön: innefattar det även ont i magen och röd i underlivet/baken? Hon har väldigt ont när hon blir röd

• Prince or Princess

Myntha: det låter lite som vår stora tjej, hon fick massa prickar på kinden av lax när hon var knappt ett år, (bland mycket mycket annat som hon inte tålde, fick nässelutslag, kräkning, diarré, eksem mm) och innan hon var två hade allt (utom soja, som hon fortfarande inte tål mer än sojalecitin) försvunnit, hon äter obegränsat av allt hon förut absolut inte tålde, oavsett form. tex funkar flera dl yoghurt/vanlig välling varje dag osv, lös gula på ägget och sådant. och vi var jättenoga med att inte ge henne, däremot fick hon ju pyttespår i sig på öf osv. Och själv har jag alltid fått tomat fast jag inte tål det (ingen tog reda på det, har haft jättejobbiga eksem hela livet som jag kanske kunde sluppit om de inte proppat i mig tomat o smörjt m starka kortisonsalvor.....) Så det är precis därför jag inte vill ge lillasyster aerius o livsmedel hon inte tål. Kan läkaren säga att jag skadar mitt barn eller nåt? Vägra ge oss neocate? Är jätteorolig för att hon ska hitta på nåt sånt!!

• barefoot

Princess: Tänker precis som du med att utesluta för att inte belasta systemet samt för att veta vad som triggar. Var bor ni? Vi åkte ett tag till Vidarkliniken när de fanns i Stockholm (nu endast Järna) och där var man positiv till att utesluta. Det finns ju massor av starka åsikter kring antroposofiska läkemedel/behandling men jag sympatiserar i alla fall med hur den läkaren tänkte kring kosten (de är ju leg läkare med antroposofisk vidareutbildning). Vill du veta mer om våra erfarenheter kring detta kan jag inboxa dig om du bjuder in mig :)

• 2små2stora
    Prince or Princess skrev 2012-01-09 22:42:04 följande:
    3busfrön: innefattar det även ont i magen och röd i underlivet/baken? Hon har väldigt ont när hon blir röd
    Ont i magen. men hon blir inte röd det blir däremot sonen. 
  • 2tomtaro4troll

vad tror ni?

barn på snart 3 år, första året extremt gnällig-har fortsatt sedan dess men inte lika extremt.
    Låg vid 18 mån ålder 1 kurva över snitt på vikten-ligger vid 2år och 10 mån 1 kurva under snitt.
    Har ingen jämn hudton,utan rödflammig-får ofta röd/a kind/kinder, gnäller på aj aj magen senaste månaderna? och äter inte mycket alls.

André-0502, Leon-0709, Bella-0903, Alvin-1008
  • IdaVi

Måste smita in med en liten fråga. Har en 1-årig son som pga eksem fått remiss för pricktest. Pricktestet visade inget så de gjorde ett lapptest. Lapptestet visade lite svagt på havre och vete (om jag minns rätt). Men sjuksköterskan sa att det var sån liten reaktion så vi skulle köra på som vanligt med maten.
    Nu har han fått utslag i ansiktet. Ser nästan ut som hormonprickar. Funderar på om det kan bero på någon sorts allergi/överkänslighet. Nån av era barn som fått utslag pga allergi, eller reagerar de bara med dålig mage osv?  

~ Ida 21/10-08 & Ville 28/10-10 ~