• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Absolut, fixar jag :) Jag är precis världelös på språk dock, kan hon leva på frukt tror du ? Vatten ? ;)
    Annars kanske det är bättre du fixar maten så kan jag stå för underhållningen, jag är en rätt rolig prick faktiskt :)

Dessutom är jag väldigt liten, så jag får dessutom plats i en resväska, kanon ju :)
    När åker vi ? ;)

• Allrona

Älsklingen - nja bara frukt är kanske inte så bra för hennes vikt men med massor olja på kan det nog funka! Du får nog trängas i resväskan med en hel del mat men det får du stå it med. Vi drar i oktober!

• LokesMammi
    mithrandil skrev 2012-01-12 22:35:08 följande:
    Hur stora de är spelar ju egentligen ingen roll. Det är väl kurvorna som är viktigast egentligen.
    Vissa barn är ju normalt pyttesmå, även om de följer sina kurvor perfekt.

Vet faktiskt inte riktigt hur mycket hon väger eller hur lång hon är nu. Det var Andreas som var med henne på 18mån kontrollen och han mindes inte riktigt. Han tror hon vägde nästan 9kg och var typ 74cm. Men hon följde sin kurva så jag brydde mig inte om att ringa och fråga. :)    
    Bra att hon följer sin kurva. Det gör inte Loke. Han avviker från sin kurva igen!!!!! :(
    11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! <3
  • LokesMammi
    Tibell skrev 2012-01-13 08:12:15 följande:
    Suzzy : Bella följer inte heller sin kurva :/
    Hur många kanaler ligger hon under?

Här är lokes kurva på ett år!

• Tibell

Bellas ser nästan precis likadan ut, dalar lite hela tiden.
    Hon ligger nog snart på -3

• Molina
    Allrona skrev 2012-01-12 22:27:33 följande:
    Vi har bokat resa till Kanarieöarna till hösten. Långt kvar, jag veeeet!!! Men jag tänkte ändå höra här om nån har erfarenhet att resa med allergiska barn? Funkar all inclusive? Har inte bestämt om vi ska ta det än eftersom resebyrån inte visste om de kunde laga specialmat. Tänkte ta med pasta och bröd i alla fall. Nått mer att tänka på?
    Vad är han allergisk emot?
    Vi åkte med Fritidsresor till Cypern men där funkade allt 100% kockarna tog oss på vandring och visade vilken mat hon kunde äta.
    Vad jag förstår så ett all inclusive hotell är ju ett av dom bästa och dom har kunskap om allergier sen om dom kan och har allt för att göra allergimat är ett tips skicka ett mail direkt till hotellet och hör.
    Vi fick tom specialefterätt till vår tjej eftersom allt den kvällen va med mjölk, så omtänksamt tycker jag.
  • LokesMammi
    Tibell skrev 2012-01-13 08:24:03 följande:
    Bellas ser nästan precis likadan ut, dalar lite hela tiden.
    Hon ligger nog snart på -3
    Han hamnar snart på -3 han med ser det ut som! :(
  • Allrona

Troll - mjölk, ägg, soja, balkväxter, vete. Håller tummarna för att vi har kunnat lägga till mjölk till dess men det är ju långt ifrån säkert!

• LokesMammi
    Allrona skrev 2012-01-13 09:40:38 följande:
    Troll - mjölk, ägg, soja, balkväxter, vete. Håller tummarna för att vi har kunnat lägga till mjölk till dess men det är ju långt ifrån säkert!
    Vad "ingår" i baljväxter?