• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Allrona

Jag tror miralicia har recept på glass av kokosmjölk i sin blogg och då kan man ju göra glasstårta

• LokesMammi
    FruK skrev 2012-01-08 16:07:03 följande:
    Hej!! Min son fyller snart 1 år och jag vill ju att han skall kunna äta "tårta" eller tårta-liknande-bakelse.
    Han är allergisk mot: Ägg, mjölk, soja, blåbär, vete, havre, råg, ris, majs (nötkött,baljväxter)
    Finns det någon som har något recept?? Eller känner någon i Göteborgsområdet som bakar allergitårtor (han tål hirsh och bovete)
    Tacksam för alla tips. 
    När fyller han år? =)
    11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! <3
  • Trasan0606

Kan inte starta en ny tråd från mobilen så jag frågar här. Min kille blev väldigt trög i magen av smakportioner, mkt långsam introduktion med en smak i veckan (potatis och sen palsternacka). Började sen med lite majs (halv tsk, sen en hel tsk efter två dar), märkte att han blev trög så jag tog bort majsen. Ökade långsamt upp potatis och palsternacka till två iskuber var och då bajsade han inte på två dagar och när det väl var dags kämpade han.

Idag har jag bara ammat och tänkte göra samma imorgon och sen långsamt testa med potatis igen om magen verkar ok igen. Jag undviker mjölk, soja, baljväxter, fisk och ägg och han har haft problem med mkt gaser. Nån som har tips på vad jag kan göra eller känner igen sig? En ännu långsammare introduktion borde väl funka, mat måste han ju ha. Är det en dum ide att testa mjölkfri gröt, typ Enago, vid 6 mån? Han är snart där...

• lo g
    2små2stora skrev 2012-01-08 22:08:40 följande:
    Mjölk kan man kolla både genom pricktest och med blodprov. Men det är ofta som det inte visar någonting. Det säkraste sättet är att ta bort mjölken helt ur kosten under en tid och sedan provocera med mjölk. 
    Min dotter blir förstoppad av mjölk. 
    Tack för ditt svar!
    Vi har ju funderat på att ge henne mjölkfritt men vet inte om vi kan göra det innan de ska ta testet för gluten och ägg. Om de nu även skulle vilja kolla mjölk via blodprovet! Kan hon äta mjölkfritt några veckor och ändå testa för mjölk? Om jag inte är helt ute och cyklar så borde väl antikropparna ändå finnas kvar! Eller har jag missuppfattat det?
  • 2små2stora

Lo g: det är unga problem med att äta mjölfritt innan. Har antikropparna väl kommit finns de kvar tills allergin är borta

• FruK

Festen skall vara den 4 februari så det är ett tag kvar. Tack för tipsen, jag skall kika på sidorna. Han tål NoEgg. Om någon mer har tips eller nått recept så tar jag emot allt :)

• FruK
    Miralicia skrev 2012-01-08 20:44:31 följande:
    Det är ju lite knöligt att baka kakor & tårtor när man inte kan använda de "vanliga" mjölerna (som majs, majsstärkelse och ris) som normalt används när man inte kan använda vanligt vetemjöl mfl. Funderar på om jag kanske ev skulle kunna ha något experiment liggandes på nån lapp i receptlådorna här hemma.
    Har tenta på tisdag så efter det skulle jag kunna leta lite om det inte är jättepanik innan dess.

Tål han NoEgg (är bla tapiokastärkelse i den, men inget av det du räknat upp) s finns tex skumrutor som jag har recept på i bloggen - innehåller i princip bara No Egg, socker, vatten och gelatin. Och sen vänder man dem i en blandning av kakao & riven kokos (eller något annat som tåls).

Har hört om några som gjort vanlig tårta (dvs ej allergianpassad) med chokladbollssmet men som i stället för att rulla till bollar har tryckt ut smeten till en "tårtbotten" i en form med löstagbar kant och sen när tårtbotten har stelnat till så dekorerat den. De jag känner har väl sen täckt med vispad grädde och frukt och/eller bär.
    Chokladbollar går ju utmärkt att göra med boveteflingor eller riven kokos som bas, så det borde ju funka att kunna göra något liknande som tårtbotten men kanske hålla igen en aning på sockret jämfört med när man gör vanliga chkladbollar och istället för grädde koka någon kolakräm (kokosmjölk, socker, sirap + ev ngt att reda med för att inte behöva koka så länge) som man täcker chokladbollsbotten med och toppar med någon frukt eller bär.
    Se gärna efter om du hittar något! Han tål hallon, björnbär, äpple, banan, kokos.. Kanske finns nått på bovete? Tanken är ju att han skall få en minikaka att ha ett ljus i :) och resten skall gå en "vanlig" tårta.
  • FenomenaA
    barefoot skrev 2012-01-08 10:44:47 följande:
    Fru Fenomena: Vår dotter hade ljusa fläckar runt armhålorna när hon var drygt 1 som ej besvärade och en läkare som tittade på dem misstänkte att det var svamp. Vi gjorde dock inget annat än att sluta bada varje kväll och de försvann så småningom... 
    Tack! Det hade jag inte ens tänkt på! Är  man allergimamma så är man. :P Ska prova med Cortimyk som vi har hemma.
  • Prince or Princess

Nu undrar jag lite om aerius igen.. Vad hjälper den mot egentligen? Bara utslag? Och hur? Så tex eksemet blir lindrigare? Eller kommer inte eksemet fram alls? Hjälper den mot andra reaktioner, tex röd om kinderna, röd i underlivet/baken, ont i magen/dålig sömn? Och hur mycket? Helt och hållet? Vi har nu testat majs och lax, hon blir illröd av båda, och får eksem som sprider sig fort, kan inte sova, jättegnällig (=antagligen ont i magen?)