• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • 2små2stora
    mithrandil skrev 2012-01-12 21:43:46 följande:
    Hur var det? Reagerade han luftburet på ägg?

Jag är inte helt övertygad ännu, men jag tror inte alexander klarar kyckling. De senaste 4 gångerna har han iaf haft världens grönaste diarre efteråt. Vet inte riktigt, men kanske det kan gå lite hand i hand med om de är väldigt känsliga för ägg?   
    Vi tror att han reagerar på luftburet. Men han har inte tidigare reagerat på tydligt på kyckling när vi gjort den själva. Nu blev det nog lite kaka på kaka med dagis och annat idag.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Tibell

Mithrandil : skönt iallafall att de kan äta saltåkvarns. Jag hade fått för mig att de kan innehålla spår av vete ?
    Har jag drömt det kanske ? Inte helt omöjligt ;)
    Tack ! ingen fara att du glömt.. Inte lätt att hålla reda på allt och alla :)

• mithrandil
    2små2stora skrev 2012-01-12 21:53:25 följande:
    Vi tror att han reagerar på luftburet. Men han har inte tidigare reagerat på tydligt på kyckling när vi gjort den själva. Nu blev det nog lite kaka på kaka med dagis och annat idag.

Ja, har ni tur så var det bara tomaten som var för stark för redan drabbade kinder! :)

älsklingen: Jo, vad jag har förstått är det väl ovanligt med reaktion på kyckling. Men jag vet inte vad annars det skulle vara. 4 gånger börjar bli för många gånger för att vara en tillfällighet.   
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Tibell

Mithrandil : ja det har du rätt i :/ sen verkar ingen utan våra barn följa det normala heller för den delen ;)
    Undvik det ett tag och prova sen igen.

Är det bara hemma han reagerat på lyckligen eller även på förskolan ? Tänkte om det kanske kunde bero på olika sorters kyckling..

• mithrandil
    Tibell skrev 2012-01-12 21:53:58 följande:
    Mithrandil : skönt iallafall att de kan äta saltåkvarns. Jag hade fått för mig att de kan innehålla spår av vete ?
    Tack ! ingen fara att du glömt.. Inte lätt att hålla reda på allt och alla :)

Nej, inte deklarerat iaf. Skulle inte ge alexander spår av vete ännu.

jag tror att det pratas om att bovetemjölet kanske förvaras i samma lager som vete gör. Men senast jag hörde något om det så är saltåkvarn påväg att försöka särnär märka sina produkter. Alex har iaf inte reagerat så vi kör på. han får svullen mage och skriker som en idiot av smulor.

Men bella är ju superkänslig för vete så kanske inte lönt att testa för er innan ni hört er för?

Hade kanske inte provat på alex heller om det inte var så att han inte dricker annat än bovetevälling så jag är oerhört tacksam att det funkade. :)     
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Tibell

Lyckligen ?? Kycklingen ska det stå :) iponen kan vara riktigt rolig ibland.

• Tibell

Mithrandil : nej jag vågar inte prova något som kanske eventuellt kan innehålla spår av vete.. Men sen blir hon urkass med :)
    Väntar tills de blir särnär märkta.
    Hon älskar att dricka sin neocate i bara.
    Men hon har slutat växa igen så skulle ju gärna vilka göra den lite tjockare :/

• Tibell

Hur går det fresten för Amanda och hennes tillväxt ? Och förkylningsastman ?

• LokesMammi
    Tibell skrev 2012-01-12 21:53:58 följande:
    Men va? Står inget på förpackningen!!
    Va tusan......ska inte sonen få äta nåt längre!!! Demon
    11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! <3
  • Tibell

Suzzy : det ska nog inte vara någon fara.. Kolla mithrandils svar.
    Har han inte reagerat hittills kanske det inte är någon fara ?
    Men Bella är super känslig för vete så jag vågar inte prova än :)