• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mithrandil
    LokesMammi skrev 2012-01-12 22:08:59 följande:
    Men va? Står inget på förpackningen!!
    Va tusan......ska inte sonen få äta nåt längre!!! Demon

Finns inga mätbara spår. Ger du och inte har märkt någon reaktion så fortsätt att ge.
    Dumt att undvika spår av om man inte vet att de reagerar på det.

älsklingen: Nja, vi äter nästan aldrig kyckling ändå så för mig spelar det inte så stor roll. Han har aldrig velat ha kyckling iaf. :)    

det går faktiskt bra med amanda. Tycker jag. Hon har vuxit i storlek 80 här nu efter att ha haft 74 sen hon var 6mån så man ser ju att hon verkligen vuxit på hur kläderna sitter. :) Astman kommer och går. Blir hon förkyld blir hon ju mer eller mindre rosslig men börjar vi medicinera henne direkt vid minsta tecken så går det ändå hyffsat bra. Inga direkta indragningar och inte såmycket knaster. Man hör ju att hon låter som en perkulator, men hellre det än att man hör att det sitter fast. :)  
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • LokesMammi

Läkaren har sagt att han inte ska äta spår av! Han är aldrig helt exsem fri...fast idag så han bra ut. Bäst hittills! *peppar peppar*. Smorde inte med kortison nu på kvällen........

11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! <3
  • Tibell

Mithrandil : ja då kan likaväl den där kycklingen kvitta :)
    Skönt att hon växer. Här hoppas jag snart de ska börja fundera på varför hon växer dåligt..
    Hon är väl inte jätte liten egentligen men kurvorna ser inte så roliga ut.
    Väger lite drygt 10 kg och är 81 lång, är mest längden som sackar efter lite.
    Hon är 2 år och 3 månader.
    Hur stor är Amanda ?

• LokesMammi
    Tibell skrev 2012-01-12 22:23:44 följande:
    Skönt att hon växer. Här hoppas jag snart de ska börja fundera på varför hon växer dåligt..
    Hur stor är Amanda ?
    Hon är ju verkligen liten. Kanske inte ska vara så orolig över sonen som väger 8kg o är 1år......
  • mithrandil
    LokesMammi skrev 2012-01-12 22:23:17 följande:
    Läkaren har sagt att han inte ska äta spår av! Han är aldrig helt exsem fri...fast idag så han bra ut. Bäst hittills! *peppar peppar*. Smorde inte med kortison nu på kvällen........
    Man kan knappast nämna spår av i sammanhanget eftersom det inte är deklarerat. :)

• LokesMammi
    mithrandil skrev 2012-01-12 22:25:28 följande:
    Man kan knappast nämna spår av i sammanhanget eftersom det inte är deklarerat. :)

Ne, hoppas dom inte deklarerar. Då blir jag galen! =)
  • Allrona

Vi har bokat resa till Kanarieöarna till hösten. Långt kvar, jag veeeet!!! Men jag tänkte ändå höra här om nån har erfarenhet att resa med allergiska barn? Funkar all inclusive? Har inte bestämt om vi ska ta det än eftersom resebyrån inte visste om de kunde laga specialmat. Tänkte ta med pasta och bröd i alla fall. Nått mer att tänka på?

• Tibell

Suzzy : Ja hon är våran lilla loppa :)

Alrro : Ååh packar du ner mig med ? Och lilla bebisen ?? Snääälla ;)

• mithrandil
    Tibell skrev 2012-01-12 22:23:44 följande:
    Hur stor är Amanda ?

Hur stora de är spelar ju egentligen ingen roll. Det är väl kurvorna som är viktigast egentligen.
    Vissa barn är ju normalt pyttesmå, även om de följer sina kurvor perfekt.

Vet faktiskt inte riktigt hur mycket hon väger eller hur lång hon är nu. Det var Andreas som var med henne på 18mån kontrollen och han mindes inte riktigt. Han tror hon vägde nästan 9kg och var typ 74cm. Men hon följde sin kurva så jag brydde mig inte om att ringa och fråga. :)