• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mithrandil
    t0va skrev 2012-01-13 16:56:38 följande:
    Får hoppas det, så ska jag försöka bli sjukskriven på tisdag så jag kanske kan få vila lite. Theo måste vara på förskolan till 14 annars kommer jag inte orka. Har sovit större delen av dagarna nu när han varit på förskolan, det tog ordentligt med energi julen när han var dålig hela tiden egentligen och jag fick sitta uppe på nätterna och trösta.

Inatt sova han visserligen riktigt bra, jag var inne 2 gånger bara och på söndag ska jag på egentid några timmar. Man behöver ju det med.
    egentid ja. Man inser inte hur viktigt det är egentligen.
    När jag och barnens pappa bodde ifrån varandra var jag mer utvilad och hade mer energi  trots att jag jobbade heltid och lite till. Det är inte alltid lätt att vara mamma. Allra minst när man har allergibarn och när man får göra det mesta av jobbet själv.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • kottens mamma

Hej alla kloka och kämpande föräldrar .... min son har nu sen i dec flertalet gånger kräkts ett tag efter han har lagt sig. Det är inget magsjuka eller mkt mat med. Mer slem eller som vätska. Men luktar verkligen surt. Typ gamalt sur vin och luktar en lång stund efteråt.
    Ser inget mönster annat än att han brukar hosta. Ibland mer, ibland mindre. Även om han inte är förkyld.
    Har astma och får seritide morgon och kväll.
    Någon som känner igen sig?

• Sephyria
    kottens mamma skrev 2012-01-13 22:56:31 följande:
    Hej alla kloka och kämpande föräldrar .... min son har nu sen i dec flertalet gånger kräkts ett tag efter han har lagt sig. Det är inget magsjuka eller mkt mat med. Mer slem eller som vätska. Men luktar verkligen surt. Typ gamalt sur vin och luktar en lång stund efteråt.
    Ser inget mönster annat än att han brukar hosta. Ibland mer, ibland mindre. Även om han inte är förkyld.
    Har astma och får seritide morgon och kväll.
    Någon som känner igen sig?
    Det är samma hos oss men kan inte ge dig så mycket råd för vet inte heller vad det beror på.

Första gången det luktade av spyorna var i samband med att vi provocerade för mjölk. Då luktade det verkligen som vuxenspyor! Blä! Efter det kommer det någon gång då och då men har inte kunnat se något samband. Spyorna är slemmiga här också men det är inte alltid det luktar när han spyr så heller.

Vår son har varit hostig och rosslig till och från hela vintern, men har inte astma. Så kanske kan det ha med det att göra? Tycker dock att det var konstigt att det helt plötsligt började lukta av spyorna. Har även funderat på varför han spyr slem, det gör han även om han inte är förkyld..
  • LokesMammi

Nån som stekt pannkakor "utan allt"? =) Jag gjorde nyss pannkaka gjord på althera ur den boken, men dom ratades totalt, trots att han gillar althera......... :/

11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! <3
  • t0va
    LokesMammi skrev 2012-01-14 13:29:25 följande:
    Nån som stekt pannkakor "utan allt"? =) Jag gjorde nyss pannkaka gjord på althera ur den boken, men dom ratades totalt, trots att han gillar althera......... :/
    vi gör pannkaka på rapsy frutti och bovetemjöl, funkar med annat mjöl också, men den älskar Theo, har inte testat någon annan faktiskt.
  • LokesMammi
    t0va skrev 2012-01-14 13:49:06 följande:
    vi gör pannkaka på rapsy frutti och bovetemjöl, funkar med annat mjöl också, men den älskar Theo, har inte testat någon annan faktiskt.
    just de ja....rapsy frutti har ni pratat om förut! måste jag köpa nån dag! =)
  • Allrona

Vi brukar göra pannkakor på risdryck, rismjöl eller annat glutenfritt mjöl, fiberhusk och bakpulver. Har inga mått utan kör på känn och det brukar bli bra

• LokesMammi
    mithrandil skrev 2012-01-14 17:46:45 följande:
    Suzzy: rapsy frutti består mestadels av majs. Det funkar väl inte för er?
    majs går! =)
  • 2små2stora

Idag ringde W's doktor mitt i mitt tårtbak nu får vi recept på nutra, vi ska om ca 2 veckor testa med havre och reagerar han då blir det dietistbesök och livsmedelsanvisning på glutenfri kost.
    Proverna visade ingenting förutom ett lätt förhöjt total-IgE 

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~