• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Prince or Princess

Myntha: oj det var inte lätt detta.. Ev ont i magen..hmm Tror faktiskt jag testar med vitakalk först, då vi redan har dem hemma från att jag ammade. Så får vi se hur det går. De är iaf utan sorbitol. Annars ska jagbeställa såna från thorne! Tack för hjälpen!

• t0va

På tal om sömnen, Theo satt och "läste" mitt sjukintyg igår och där står att jag måste få vila nu för att han inte sover på nätter så jag är helt slutkörd. Igår kväll vägrade han sova men pappan tog över nattningen och då somnade han fort vid 21 sen vaknade han till lite och pep vid 3:30 så jag gick upp och gjorde en flaska välling men när jag gick in så sov han. Sen vaknade han 7 i morses och började snacka. Skrattande

Så jag hoppas det fortsätter såhär nu och inte blir 4-5 uppvaknanden då han är ledsen på natten. Jag sov rätt så skapligt också. Så skönt att förskolan är igång igen. Pratade med personale idag också och vi ska prata lite mer om vilka tider Theo ska gå för vi får utökad tid. Lät inte som om det är några problem för planen var att jag skulle plugga och att han då skulle gå 8:30-14, och det är de tiderna jag vill ha nu med. Hoppas att det ska räcka även om läkaren ansåg att jag behövde ännu mer tid att vila men det känns som en lagom start och sen att han får gå på måndagar förmiddag, så kanske jag kan vila ut lite ifall nätterna på helgen blir jobbiga.

• Sephyria

Tova: va härligt med en sån natt! Vi hade en bra natt igår men i natt va det helt hopplöst. Jack hade inte bajsat på ett par dagar så han hade jobbigt med magen stackarn. Å i morse kom världens megaklump, stenhård!

Va bra om du kan få utöka tiden på dagis lite! Men man hinner ju faktiskt inte sova särskilt mycket på dom tiderna. Det tar ju lite tid att hämta å lämna också. Men som du skriver så kanske det är en bra start och märker du att det inte räcker kanske du får utöka lite till Hur länge blev du sjukskriven?

• Bobbosmamma

Är det någon här som vet vad Garbos Quinoabröd innehåller? Min tjej äter utan allt, o tål inte heller potatis o majs. HIttar inte innehålssförteckning när jag googlar...

• Kavat
    Bobbosmamma skrev 2012-01-18 14:15:57 följande:
    Är det någon här som vet vad Garbos Quinoabröd innehåller? Min tjej äter utan allt, o tål inte heller potatis o majs. HIttar inte innehålssförteckning när jag googlar...
    Majs är det i, tyvärr.
  • FenomenaA

Ang vårdbidrag. Vår son ska börja på förskolan i vår, hur mycket tid lägger man på att prata om allergierna med förskolechef, förskolepersonal och förskolekök? 

• Trasan0606

Nån som kan det här med kräkningar? För sedan två månader tillbaka matdagbok och har på så sätt hittat allergier mot ägg och fisk på lillen. Jag ammar ff helt, han får smakportioner och är 6 mån. Han har inga problem med vikten utan med kräk, eksem/nässelutslag och gaser/magont.

Men de här kräkningarna som luktar magsaft kommer och går och jag hittar ingen röd tråd. Ibland när han ätit smakportion och ammat efter så kräks han upp smakportionen och ingen mjölk. Reaktion mot maten?

Idag fick han en halv tsk Enago banangröt vid 12 tiden samt potatis/palsternacka, mellan kl 17-18 kräks han magsaftkräkningar många gånger och ganska mycket. Kan reaktionen på gröten komma så sent? Kräken var helt vattnig. Han verkar inte ha haft ont i magen.

Ibland tänker jag att jag ska sluta amma för det är så jobbigt att inte veta vad han reagerar mot men jag vill verkligen inte. Mannen min är helt oengagerad och familjen förstår inte hur jobbigt det är..

• Allrona
    FenomenaA skrev 2012-01-18 15:22:01 följande:
    Ang vårdbidrag. Vår son ska börja på förskolan i vår, hur mycket tid lägger man på att prata om allergierna med förskolechef, förskolepersonal och förskolekök? 
    Kan kolla imorgon vad jag har skrivit i min ansökan. Har inte fått ansökan godkänd ännu men kan ändå berätta hur mycket vi har uppskattat det till. Om jag inte kommer ihåg så påminn mig
  • tes 75
    Trasan0606 skrev 2012-01-18 20:14:11 följande:
    Nån som kan det här med kräkningar? För sedan två månader tillbaka matdagbok och har på så sätt hittat allergier mot ägg och fisk på lillen. Jag ammar ff helt, han får smakportioner och är 6 mån. Han har inga problem med vikten utan med kräk, eksem/nässelutslag och gaser/magont.

Men de här kräkningarna som luktar magsaft kommer och går och jag hittar ingen röd tråd. Ibland när han ätit smakportion och ammat efter så kräks han upp smakportionen och ingen mjölk. Reaktion mot maten?

Idag fick han en halv tsk Enago banangröt vid 12 tiden samt potatis/palsternacka, mellan kl 17-18 kräks han magsaftkräkningar många gånger och ganska mycket. Kan reaktionen på gröten komma så sent? Kräken var helt vattnig. Han verkar inte ha haft ont i magen.

Ibland tänker jag att jag ska sluta amma för det är så jobbigt att inte veta vad han reagerar mot men jag vill verkligen inte. Mannen min är helt oengagerad och familjen förstår inte hur jobbigt det är..
    vår dotter småkräktes vattnigt tills vi tog bort mjölk ur kosten på henne vid 9 månaders ålder (ammade 6 veckor, därefter vanlig ersättning).