• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Avena

Ni som har barn som reagerar luftburet, på ägg tex, hur är deras reaktion?

• Angie83

Ny här i tråden!
    Har precis fått reda på att min 18-månaders son testade positivt på nästan allt på RAST testet (blodprov).. Testade för att jag sett att han reagerat mot två långhåriga innekatter 2 ggr. men aldrig mot något annat. Har massor med djur omkring oss, hästar, hundar , katter, och har aldrig sett något någon annan gång. Misstänkt lite pollenallergi, för samtidigt som denna pollenchock började fick han lite rinnsnuva, och kan hosta till ibland när han sprungit massor.
    Nu är jag lite i chock! Min son som max har varit förkyld 3 gånger i sitt liv, och varit ohälsosamt frisk, ska nu på pappret vara ganska sjuk.. Och han är fortfarande hur pigg som helst, gosar med alla dess sorter djur, sover i sin säng med skumgummimadrass (kvalsterallergi oxå tydligen) utan några symtom alls..
    Helt förvirrad. Hur kan han vara så allergisk utan att jag ser det? Är jag blind? Tittar på han och försöker se olika reaktioner och symtom, men ser inga... Hjälp!

• miracle maker
    Avena skrev 2012-05-17 21:49:38 följande:
    Ni som har barn som reagerar luftburet, på ägg tex, hur är deras reaktion?

Min dotter fick nässelutslag som kom inom en kvart efter att hon vistats i samma rum som rått ägg (majonnäs etc), men det har blivit bättre nu tycker jag. Hon är 2,5 nu. Vet att det var någon annan här i tråden var barn kräktes av luftburet ägg (2små2stora, kanske?).
  • Avena
    miracle maker skrev 2012-05-18 07:01:00 följande:

Min dotter fick nässelutslag som kom inom en kvart efter att hon vistats i samma rum som rått ägg (majonnäs etc), men det har blivit bättre nu tycker jag. Hon är 2,5 nu. Vet att det var någon annan här i tråden var barn kräktes av luftburet ägg (2små2stora, kanske?).

Okej. Nej kräks gör han inte. Isf är det om hans exem beror på äggen... Nu testar vi en vecka utan ägg och sen köper vi hem igen. Han får många sena reaktioner i form av exem och torr hud som hänger i ganska länge och det är så himla svårt att veta vad det beror på! Nässelutslag får han bara vid hudkontakt med ämnet så det är ju väldigt tydligt.

Tar det lång tid innan hennes utslag förvinner? 
  • Avena
    Angie83 skrev 2012-05-17 22:22:59 följande:
    Ny här i tråden!
    Har precis fått reda på att min 18-månaders son testade positivt på nästan allt på RAST testet (blodprov).. Testade för att jag sett att han reagerat mot två långhåriga innekatter 2 ggr. men aldrig mot något annat. Har massor med djur omkring oss, hästar, hundar , katter, och har aldrig sett något någon annan gång. Misstänkt lite pollenallergi, för samtidigt som denna pollenchock började fick han lite rinnsnuva, och kan hosta till ibland när han sprungit massor.
    Nu är jag lite i chock! Min son som max har varit förkyld 3 gånger i sitt liv, och varit ohälsosamt frisk, ska nu på pappret vara ganska sjuk.. Och han är fortfarande hur pigg som helst, gosar med alla dess sorter djur, sover i sin säng med skumgummimadrass (kvalsterallergi oxå tydligen) utan några symtom alls..
    Helt förvirrad. Hur kan han vara så allergisk utan att jag ser det? Är jag blind? Tittar på han och försöker se olika reaktioner och symtom, men ser inga... Hjälp!
    Usch, vad jobbigt. Med "nästan allt" menar du pollen och pälsdjur eller även mat?

Jag hade katt hemma när jag var tolv år och den bodde på mitt rum och sov i min säng i nästan ett år innan jag fick en ordentlig reaktion. Hamnade på sjukhus och fick adrenalinspruta i benet och hela köret. Var hemma i flera veckor från skolan. Innan dess hade jag inte upplevt några symtom alls... 

Allergi kan beskrivas som en bägare som fylls på, den kanske kan fyllas på mycket med vissa saker, vissa perioder, men om det blir för mycket rinner det plötsligt över. Så var det för mig. 

Förstår att det känns jobbigt nu men man vänjer ju sig.
    Lycka till!       
  • Angie83

Dom sa att han reagerat positivt mot, kvalester, damm, häst, katt, pollen och några mer saker som fanns i luften i hem, förstod inte riktigt det. Har inte testat mot mat, har inte sett att han har reagerat mot något..men testar jag så visar han ju säkert positivt mot det också Vill inte testa innan jag sett att han har reagerat.
    Orkar inte med mera nu Känns hopplöst just....är ju inte lätt att se till att han i inte utsätts för luften i hemmet, kvalster, pollen eller katter. Finns massor av katter där vi bor, och de är över allt. Alla släktingar har massor av djur, både hundar hästar och katter. Vet inte vad jag ska göra  Fy säger jag bara

• maria1972
    Ny här i tråden!
    Hej!
    Har man låga värden på rast så behöver det ju inte vara allergi. En läkare sa en gång att tog man och rasttestade någon som aldrig upplevt att de varit allergiska, så har de ofta lite 1:or och 2:or på rast. Men det låter ju som om han skulle ha problem om allt gav utslag. Har hört att rast är en gradering på hur sannolikt det är att man får en mätbar reaktion. Inget om hur allvarlig den reaktionen är, men har man upp åt 4-5 är det väldigt sannolikt att man får en reaktion om man utsätts. Jag tror att det jag försöker säga är att RAST inte är allt, det är verkligheten som är "sanningen". 
  • maria1972

Någon som har ett bra recept på mjölk, ägg och glutenfri sockerkaka? Den jag provade trillade i bitar..:(

• Kavat
    Ny här i tråden!
    Hej!
    Det är precis som maria1972 skriver. Bara för det visar på blodprov så innebär inte det att man är allergisk. Man måste gå på reaktioner. Har ditt barn inga reaktioner på något sätt så är det ingen allergi.

Har han reaktioner t.ex på långhåriga katter så innebär inte det per automatik att han reagerar på korthåriga katter eller katter av alla raser. Ni får helt enkelt testa och se.

Men mitt råd är ändå att finns det inga symptom så spelar det ingen roll vad blodproverna eller pricktesterna säger om han inte har några symptom.
  • Kavat
    mmn1 skrev 2012-05-16 20:37:41 följande:
    Jag hittade till min glädje en mjölkfri gröt från 4 mån, köpte den och tänkte inte ens på att titta på innehållsförteckningen. Av en slump tittar jag på den och upptäcker att det är soja i den. Eftersom vi inte varit säkra på om hon reagerat på soja eller inte så provade jag den. Hon fick 1 msk gröt två dagar i sträck och blev såå rödprickig :( Jag bestämde mig därför för att jag ska prova enagos mjölkfria banangröt men den är fr 6 mån och dottern är 4 1/2 mån. Är det okej ändå? Står på paketet att man kan ha 1-2 msk i ersättningen fr 5 mån. Tänkte att det då borde vara okej att göra gröt av 1-2 msk under ett par veckors tid så att magen vänjer sig? Vad ger ni andra för gröt med mjölk och soja allergiska barn?
    mmn1 skrev 2012-05-16 20:42:11 följande:
    Vill tillägga att bvc vill att vi ger henne gröt pga att hon kräks väldigt mycket av ersättningen och det har resulterat i dålig viktuppgång. Försökte ringa dem idag men kom inte fram. Hade det inte varit för det så hade jag kunnat vänta ett tag till med gröten.
    BVC ska följa WHOs regler (som livsmedelsverkets rekomendationer i Sverige följer) som är helamning/ersättning fram till bebisen är 6 månader. Detta är baserat på forskning.
    Jag vet inte om du ammar eller om du har mjölkfri ersättning, oavsett så är det alldeles för tidigt att börja med gröt innan 6 månader.
    Jag förstår om du känner dig pressad av BVC. Men de har inte rätt att pressa dig. Jag skulle snarare tro att kräkningarna beror på något som ditt barn inte tål.
    Dålig viktuppgång beror väldigt sällan på stora kräkningar i sig utan snarare att hon är allergisk.
    Det här du beskriver är sååå vanligt. BVC rekomendationer som innebär ge mer mat= utsätt dem ännu mer för det de inte tål = fler allergier = större viktnedgång och fler spyor och så är cirkusen igång. Jag har hört hur många liknande historier som helst.. Tyvärr..

Väljer du ändå att förtjocka så be att få en mjölkfri ersättning och koka rismjöl i så fall... Sedan undrar jag om det finns fler symptom? Prickar, eksem, diarre, sover ok?

Jag kan tillägga att jag haft tre "kräkbarn". Men de har kräkts av att de fått i sig saker de inte tål och blivit betydligt bättre när jag väl hittade allt de inte tålde. Jag har också fått råden att ge fast föda tidigt osv, men i vårat fall så orsakade det bara att de istället blev allergiska mot så många fler saker och fick ännu mer kräkningar. Så var försiktig!
    Den minste har även reflux, vilket innebär att han kräks mer och då kan man få medicin, men man brukar då även ha andra symptom som att de ligger och kväljer mycket, hostar osv. Reflux blir helt klart försämrat av de han inte tål så att se till att han enbart får saker han tål det är den viktigaste åtgärden.