• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    Lindsey skrev 2012-05-23 13:46:03 följande:
    Hej!
    Min lilla Edvin, snart 11 veckor gammal, är allergisk mot mjölk- och sojaprotein och nu får han enbart mjölkfri ersättning sen ett par veckor tillbaks. Och det har hjälpt mot hans utslag, prickar, förstoppning och lite mot hans torra hud. Men det är rätt tydligt att han reagerar på något luftburet med.
    Han blir alldeles svullen och röd runtom ögonen rätt vad det är, ibland ena ögat bara. Oftast inomhus. Ibland blossar även prickar upp på kroppen och de kliar. Snuvig näsa har han haft i sju veckor.
    Igår var vi ute på promenad och en stund efter att vi kommit in började han klia sig massa, sen fick han röda fläckar över hela ansiktet och började hålla på konstigt med munnen och tungan. Vet inte om han svullnade i munnen eller om det kliade. Men han började också andas snabbare så då åkte vi in till akuten. Väl där var andningen bättre men de röda fläckarna kom och gick under tre timmar, man kunde liksom se dem vandra över huden.
    Har fått remiss skickad till allergimottagningen nu men är det någon som känner igen detta? Har ingen aning om vad han reagerar på. Funderar på pollen eller päls, vi har hund, men vi är ute mycket i skogen och han brukar inte få någon reaktion då.
    Låter jobbigt.
    Vanligaste kombinationer med mjölk och sojaallergi är ägg. Det kan man även reagera luftburet på.

Skriv matdagbok och skriv upp när reaktionerna kommer. Skriv även matdagbok för er kost.

Det vanligaste att reagera luftburet på är ägg, nötter och fisk och de är också de vanligaste allergierna.
    Undrar även om du tagit bort guarkärmjöl (sojasläktingar/baljväxter) mm?
  • Lindsey

Men jag har slutat amma när jag fick reda på att han reagerade på soja med så nu får han ju enbart mjölkfri ersättning i sig.
    Men han reagerar ju fortfarande på något luftburet men jag kan inte sätta fingret på vad. Fisk åt vi iofs igår, några timmar innan hans allergireaktion. Kan det gå några timmar innan man reagerar luftburet på mat?

• Avena
    Trottoarbonden skrev 2012-05-21 20:19:02 följande:
    Ni som har flera allergiska barn, hur har ni resonerat avseende ärftlighet och syskon? Med en man o två barn med olika magbesvär och födoämnesallergier funderar jag på det här med ett tredje barn. Det känns som att risken för att även det barnet ska få besvär är relativt stor. Jag tänker att det blir jobbigt för barnet, och jobbigt för familjen då kanske ytterligare saker läggs till listan av det som inte alla kan äta. Känns delvis märkligt att ta in den aspekten i funderandet över en trea, men samtidigt är det en så stor del av vår vardag och ett hyfsat stort socialt handikapp. Men så hoppas jag samtidigt på att få ett friskt barn tredje gången gillt. En liten bebbe med mjuk o len hy som är nöjd och glad och inte kräks, skriker och har magknip.... Svåra funderingar...
    Vi är båda allergiker (inte så mkt födoämnen dock) och jag är även atopiker. Vi har bara gått och väntat på att våra barn ska få allergier, men nr ett har fortfarande ingenting (är 8) och nr två har mjölkprotein bara men nr tre har flera olika födoämnen samt exem. Konstigt egentligen när vi föräldrar inte har det utan mest pälsdjur, pollen, parfym od... Hur som helst känns det som att man inte alls kan veta hur det ska bli med barnen. Vi funderar på en fyra och jag tänker bara "what will be will be". Vad som helst kan ju hända.  

• barefoot
    Avena skrev 2012-05-24 11:50:57 följande:
    Vi är båda allergiker (inte så mkt födoämnen dock) och jag är även atopiker. Vi har bara gått och väntat på att våra barn ska få allergier, men nr ett har fortfarande ingenting (är 8) och nr två har mjölkprotein bara men nr tre har flera olika födoämnen samt exem. Konstigt egentligen när vi föräldrar inte har det utan mest pälsdjur, pollen, parfym od... Hur som helst känns det som att man inte alls kan veta hur det ska bli med barnen. Vi funderar på en fyra och jag tänker bara "what will be will be". Vad som helst kan ju hända.  

Har talat med flera alt terapeuter som menar att det är vanligare att de senare barnen får allergier, särskilt om de kommer tätt, eftersom mammans näringsstatus då ofta är sämre. Huruvida det finns några studier som bekräftar detta vet jag ej. Vårt första barn är friskt, vårt andra barn som kom tätt efter har flera allergier och astma. Skulle jag tro att jag skulle bli gravid igen skulle jag verklien tänka på vad jag stoppade i mig och även ta tillksott för gravida med kvalité (tex Thorne). Skulle även ta bort mjölk ur kosten under graviditeten eftersom jag inte tror att någon eg mår bra av homogeniserad komjölk - om detta råder ju delade meningar, men kan ju vara bra att bilda sig en uppfattning om flera aspekter. Och jag skulle inte äta endast vegetariskt som jag gjorde innan nr 2 blev så allergisk att jag nästan bara fick äta kött för att kunna amma honom... Det är mina erfarenheter... 

• Kavat
    Lindsey skrev 2012-05-23 21:36:45 följande:
    Men jag har slutat amma när jag fick reda på att han reagerade på soja med så nu får han ju enbart mjölkfri ersättning i sig.
    Men han reagerar ju fortfarande på något luftburet men jag kan inte sätta fingret på vad. Fisk åt vi iofs igår, några timmar innan hans allergireaktion. Kan det gå några timmar innan man reagerar luftburet på mat?
    Ja. Läkaren sa till oss att det inte är vanligt vid luftburen reaktion. Men nu har vi testat så många gånger med samma resultat och även inne på mottagning, så det råder inga tvivel.
  • Kavat

Min 2:a är mer allergisk än 1:an. 3:an tog jag bort ägg direkt när han visade symptom på allergi, syskonen är mest allergiska mot ägg. Sädesslag äter jag ingen här hemma heller. På 3:an märkte väldigt snabbt reaktioner på mjölk och då togs soja bort också. Men 3:an visade sig sen inte tåla fisk och majs och det åt när jag ammade..

Jag upplever det som att de reagerar på det mesta genom amningen. Går efter listan på de vanligaste allergierna i första hand. Majs var lite otippat, men men, så länge alla tål potatis och ris så är jag nöjd.

• LokesMammi
    Kavat skrev 2012-05-24 14:39:39 följande:
    Jag upplever det som att de reagerar på det mesta genom amningen. Går efter listan på de vanligaste allergierna i första hand. Majs var lite otippat, men men, så länge alla tål potatis och ris så är jag nöjd.
    Det har jag också sagt, skönt att han tål majs o potatis. Trodde ett tag att han reagerade på potatis genom att få röda o torra kinder, men inte nu längre. Bara för det så kommer nästa unge o vara allergisk mot majs o potatis + ha kolik. hehe
  • 2små2stora

Här tål 1 och 2 allt men nr 3 tål inte mjölk och soja numera verkar dock soja fungera i mindre mängder. 4:an tål inte mjölk, ägg och säd.

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • LokesMammi
    barefoot skrev 2012-05-24 12:45:17 följande:
    Har talat med flera alt terapeuter som menar att det är vanligare att de senare barnen får allergier, särskilt om de kommer tätt, eftersom mammans näringsstatus då ofta är sämre. Huruvida det finns några studier som bekräftar detta vet jag ej.
    Där lägger jag mig i o säger att det inte stämmer.
    Om man tex ser till mig o min bror; jag är 6år äldre än honom, han har inga allergier, jag har massor
    Min sambos brorsbarn; den äldsta är 6år äldre än den yngre o den äldsta har allergier men inte den yngre.
  • LokesMammi

Hur ser värmeutslag ut? Misstänker att det är det sonen fått nu i denna gassande hettan härborta!
    Små prickar över kroppen, mest mage, nacke o armar. Benen börjar få prickar nu o de verkar klia! Funderar på o börja med Tavegyl igen på kvällarna!
    Eller om han fått allergi mot ngt nytt.........