Kavat skrev 2012-05-19 20:44:00 följande:
BVC ska följa WHOs regler (som livsmedelsverkets rekomendationer i Sverige följer) som är helamning/ersättning fram till bebisen är 6 månader. Detta är baserat på forskning.
Jag vet inte om du ammar eller om du har mjölkfri ersättning, oavsett så är det alldeles för tidigt att börja med gröt innan 6 månader.
Jag förstår om du känner dig pressad av BVC. Men de har inte rätt att pressa dig. Jag skulle snarare tro att kräkningarna beror på något som ditt barn inte tål.
Dålig viktuppgång beror väldigt sällan på stora kräkningar i sig utan snarare att hon är allergisk.
Det här du beskriver är sååå vanligt. BVC rekomendationer som innebär ge mer mat= utsätt dem ännu mer för det de inte tål = fler allergier = större viktnedgång och fler spyor och så är cirkusen igång. Jag har hört hur många liknande historier som helst.. Tyvärr..
Väljer du ändå att förtjocka så be att få en mjölkfri ersättning och koka rismjöl i så fall... Sedan undrar jag om det finns fler symptom? Prickar, eksem, diarre, sover ok?
Jag kan tillägga att jag haft tre "kräkbarn". Men de har kräkts av att de fått i sig saker de inte tål och blivit betydligt bättre när jag väl hittade allt de inte tålde. Jag har också fått råden att ge fast föda tidigt osv, men i vårat fall så orsakade det bara att de istället blev allergiska mot så många fler saker och fick ännu mer kräkningar. Så var försiktig!
Den minste har även reflux, vilket innebär att han kräks mer och då kan man få medicin, men man brukar då även ha andra symptom som att de ligger och kväljer mycket, hostar osv. Reflux blir helt klart försämrat av de han inte tål så att se till att han enbart får saker han tål det är den viktigaste åtgärden.
Jag slutade amma för tre veckor sen och ger nu enbart mjölkfri ersättning. Tycker att hon har blivit prickig efter att jag slutat amma men förstår inte hur det skulle gå till då hon delammat och ätit nutra sen flera månader tillbaka. Jag uteslöt mjölk, soja och ägg ur kosten och hon var jättefin i huden. Hon fick jätte mycket röda prickar i ansiktet, på huvudet, hals, bröst och mot axlar och då misstänkte läkaren mjölken. När jag uteslöt mjölken åt jag mer ägg och då fick hon eksem på öronen och runt munnen så mjölk och ägg känner jag mig säker på. Var lite osäker på sojan och därför så provade jag sempers gröt i två dagar och tyckte att hon blev prickig. Hon hade varit lite prickig ett par dagar innan men tror att det blev värre av gröten. Slutade med den och gav en annan sort och då fick hon såå ont i magen så nu ger jag ingen gröt och inga problem med magen så känner att jag inte vill ge någon gröt alls nu.
Vi har fått en remiss till en dietist så kanske borde ringa och boka en tid och prata med dem istället. För känns inte som varken bvc eller läkaren har superbra koll på kosten.
Hon är prickig nu igen och väldigt ofta är hon ilsket röd runt ögonbryn och när de kommer gnuggar hon sig i ögonen. Tycker att det kommer när hon ligger mot våra kläder eller på filtar. Tvättar parfymfritt då jag själv är känslig för parfym. Hon har haft så sen hon föddes men inte varje dag som det kommer nu. Har misstänkt pälsdjur då det finns många allergiker i släkten och denna vecka upplever jag att det blivit värre och kan bero på att vi har varit hundvakt åt mina svärföräldrars schäfer.
Jag känner att jag inte kan göra så mycket mer matmässigt då hon enbart äter nutran. Eller finns det något jag kan göra som jag inte tänkt på? byta ersättning? En annan tanke som slagit mig är om hon kan reagera på mjölk, ägg (soja?) nu när jag börjat äta det, kanske är långsökt?
För övrigt sover hon bra, har inte ont i magen (undantag för gröten de två dagarna), och är allmänt nöjd.
Prickarna och de kraftiga kräkningarna känns dock inte bra. Hon kräks först ganska mycket efter mat och sen kräks hon till och från mellan alla måltider. Har provat att låta henne ligga kvar som hon gör när hon äter, ha henne sittandes, liggandes, ja i princip allt men det blir varken bättre eller sämre hur jag än gör.