• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • AAEV

Hej! Har varit frånvarande ett par månader nu men återkommer till tråden då dottern (som ej tål mjölk, ägg, soja, sojasläktingar o pollen)  igår fick en kraftig allergisk reaktion - ilfart till sjukhus där hon fick medicin. Så himla otäckt! Innan har hon bara reagerat med lite eksem eller ont imagen/diarre men det här var något helt annat, hon svullnade upp i ögon/näsa/hals, kliade i munnen och blev ILSKET röd som en mustasch runt munnen. 
    Så nu blir det att vara superdupernoga igen, innan har vi kunnat ge spår av ... eller att hon fått i sig pyttelite soja eller så där - men nu vågar man ju inte det!  

Nu fick vi iaf betapred utskrivet o det kommer vi alltid ha med oss när vi är iväg någonstans! 

Alexander 081026 Eleonora 091123 Kråkan BF 120629
  • Färgen

Lokesmammi: vi har gått igenom en lång resa innan vi hittade att det var kvalster som orsakade all klåda och eksem.. Vi hittade det först med ett lapptest. Pricktest och blodprov visade inget men lapptestet visade på kraftig reaktion.. Kvalsterskydd är väldigt dyrt så att köpa bara för att testa är nog dumt, det kostar typ 3700kr, man får det på försäkringen om ni får en diagnos och har rätt barnförsäkring (Länsförsäkringar kräver astma som symptom tex)

• barefoot
    LokesMammi skrev 2012-05-21 15:29:37 följande:
    Hur vet man om barnet är allergisk mot kvalster? Har funderat på o köpa kvalsterskydd. Tror vi ska testa det med pricktest eller blodprov i höst.
    Förra året misstänkte jag att han reagerade på kvalster o bäddade rent hans o våran säng varje vecka. Sen funderade jag på pollen (som också ska testas i höst), sen övergick jag till o tro damm (som jag tror också han ska testas för) vilket resulterade i manisk städning 2-3ggr/vecka till sambons förtret. hehe
    Så himla svårt o veta vad han är allergisk mot, eftersom han kliar sig hela tiden. Vet inte om det är allergi som gör att han kliar sig eller om han kliar sig "bara för att han kan" och det är det enda han vet! =)
    (har ju kliat sig sen han var pytteliten "trots att han inte hade allergi").
    Vi har kvalsterskydd trots att han troligtvis inte är allergisk mot kvalster. Just nu har vi kvar det eftersom det är praktiskt att ta med på resor - så att vi kan "kapsla" in allergenerna som de flesta madrasser troligtvis bär på...
  • Trasan0606

Ikväll fick jag av misstag i mig en pastaskruv med lite smör på och lillen är ju allergisk mot mjölk, vet dock inte hur känslig...

Blir det alltid en reaktion även om jag fått i mig så lite? För en månad sen så fick jag i mig mer då flyget gjort fel mat till mig på vår resa och då var det kämpigt för honom ett par veckor.

Usch och blä!

• Trottoarbonden
    Kavat skrev 2012-05-19 20:56:16 följande:
    Fy, vad dåligt!

Jag har tagit för vana att alltid förhöra mig. Men vi tar numera alltid med själva eftersom det är så många allergier. Men vi ringer alltid och frågar ut ordentligt vad som ska serveras för att få så likt som möjligt.
    Men nog har det missats ibland på dagis osv, man får bara försöka vara förutseende så gott det går. Jag tycker egentligen att de som bjuder har ett ansvar, men samtidigt är det mina barn som blir ledsna och jag har sett dem ledsna alltför många gånger i onödan så jag vågar inte chansa längre heller..
    Även om folk har sagt att de har fixat så har det ju t.ex varit en banan istället för bulle osv.. Mina äldsta är så med nu och de blir ledsna.

Hur man bemöter föräldrarna.. Ja, jag vet inte. Det är många strider jag inte valt att ta... På dagis är det solklart att man måste säga till men enstaka kalas så hade jag nog skitit i det.. Tror jag.. Eller sagt ok, men hon blev jätte ledsen, nästa gång vore det bra om du säjer till så kan jag ta med mig om du inte kan köpa. Annars är xx ok.
    miracle maker: Mitt mamma-hjärta värker. Fy, det är just det som man inte vill att barnet ska få uppleva! Jag har också tagit för vana att alltid förhöra mig och försöka ordna så likt som möjligt.

Ni som har flera allergiska barn, hur har ni resonerat avseende ärftlighet och syskon? Med en man o två barn med olika magbesvär och födoämnesallergier funderar jag på det här med ett tredje barn. Det känns som att risken för att även det barnet ska få besvär är relativt stor. Jag tänker att det blir jobbigt för barnet, och jobbigt för familjen då kanske ytterligare saker läggs till listan av det som inte alla kan äta. Känns delvis märkligt att ta in den aspekten i funderandet över en trea, men samtidigt är det en så stor del av vår vardag och ett hyfsat stort socialt handikapp. Men så hoppas jag samtidigt på att få ett friskt barn tredje gången gillt. En liten bebbe med mjuk o len hy som är nöjd och glad och inte kräks, skriker och har magknip.... Svåra funderingar...
  • LokesMammi
    Färgen skrev 2012-05-21 17:09:47 följande:
    Lokesmammi: vi har gått igenom en lång resa innan vi hittade att det var kvalster som orsakade all klåda och eksem.. Vi hittade det först med ett lapptest. Pricktest och blodprov visade inget men lapptestet visade på kraftig reaktion.. Kvalsterskydd är väldigt dyrt så att köpa bara för att testa är nog dumt, det kostar typ 3700kr, man får det på försäkringen om ni får en diagnos och har rätt barnförsäkring (Länsförsäkringar kräver astma som symptom tex)
    Aha, ok. Ja, får se vad läkaren säger sen. Sonen kliar sig hela tiden, men har inga utslag/exsem
    barefoot skrev 2012-05-21 19:30:28 följande:
    Vi har kvalsterskydd trots att han troligtvis inte är allergisk mot kvalster. Just nu har vi kvar det eftersom det är praktiskt att ta med på resor - så att vi kan "kapsla" in allergenerna som de flesta madrasser troligtvis bär på...
    Ok, ja vi har inte varit på så många resor med honom. Har vi rest nånstans har vi sovit hos familj. Men vill nog ta med eget lakan när man sover på hotell......
  • Färgen
    LokesMammi skrev 2012-05-22 15:20:11 följande:
    Aha, ok. Ja, får se vad läkaren säger sen. Sonen kliar sig hela tiden, men har inga utslag/exsem

Ok, ja vi har inte varit på så många resor med honom. Har vi rest nånstans har vi sovit hos familj. Men vill nog ta med eget lakan när man sover på hotell......

Enbart klåda kan vara ett tecken på kvalsterallrgi speciellt om klådan kommer på natten. att bara byta lakan/sängkläder är ingen garanti att det hjälper. Kavlsterna bor inte i sängkläderna utan inne i täcke/kudde/madrass så det enda man gör när man tvättar sängkläderna är att sköljer bort deras "bajs" som de lämnar efter sig samt eventuella slöa kvalster som inte krupit tillbaka in. Kavlsterna dör heller inte i 60grader utan man måste tänka på att skölja sängkläderna en extra gång så man kan skölja bort så mycket som möjligt. Min dotter som är kraftigt allergisk mot kvalster klarade sig inte på att vi bäddade rent en gång i veckan (plus tänkte på hur vi tvättade sängkläderna), det är först nu när vi fått kvalsterskydden som hon inte sängen är blodig på morgonen pga av hennes klåda (å då har hon ändå fått Travegyl tidigare). Men som jag nämnde innan så är kvalsterskydd väldigt dyrt så är man inte säker tycker iallafall jag det är onödigt att lägga över 3000kr på att köpa det, då kanske man ska tänka på enkla saker man kan göra för att minska kvalster
    *tvätta allt i sängen (gosedjur täcken kuddar sängkläder) i 60grader + en extra sköljning
    *ha det ljust och svalt i sovrummet
    *hänga ut och skaka av täcken etc med jämna mellanrum

Jag hoppas ni kommer på vad det är som orsakar hans klåda, hittar de inget å prick eller blodprov tycker jag ni ska fråga efter ett lapptest, då det bättre visar långsamma reaktioner.
  • LokesMammi
    Färgen skrev 2012-05-23 07:54:28 följande:
    Enbart klåda kan vara ett tecken på kvalsterallrgi speciellt om klådan kommer på natten. att bara byta lakan/sängkläder är ingen garanti att det hjälper. Kavlsterna bor inte i sängkläderna utan inne i täcke/kudde/madrass så det enda man gör när man tvättar sängkläderna är att sköljer bort deras "bajs" som de lämnar efter sig samt eventuella slöa kvalster som inte krupit tillbaka in. Kavlsterna dör heller inte i 60grader utan man måste tänka på att skölja sängkläderna en extra gång så man kan skölja bort så mycket som möjligt. Min dotter som är kraftigt allergisk mot kvalster klarade sig inte på att vi bäddade rent en gång i veckan (plus tänkte på hur vi tvättade sängkläderna), det är först nu när vi fått kvalsterskydden som hon inte sängen är blodig på morgonen pga av hennes klåda (å då har hon ändå fått Travegyl tidigare). Men som jag nämnde innan så är kvalsterskydd väldigt dyrt så är man inte säker tycker iallafall jag det är onödigt att lägga över 3000kr på att köpa det, då kanske man ska tänka på enkla saker man kan göra för att minska kvalster
    *tvätta allt i sängen (gosedjur täcken kuddar sängkläder) i 60grader + en extra sköljning
    *ha det ljust och svalt i sovrummet
    *hänga ut och skaka av täcken etc med jämna mellanrum

Jag hoppas ni kommer på vad det är som orsakar hans klåda, hittar de inget å prick eller blodprov tycker jag ni ska fråga efter ett lapptest, då det bättre visar långsamma reaktioner.
    Det är inte bara på natten han kliar sig, han kliar sig jämnt! Vi kan inte ha 2delad pyjamas, måste ha heldräkt annars kliar han sönder sig.  Tavegyl hjälper inte!
    Han har inge täcke eller kudde, han är som en väderkvarn i sängen! =)
  • Lindsey

Hej!
    Min lilla Edvin, snart 11 veckor gammal, är allergisk mot mjölk- och sojaprotein och nu får han enbart mjölkfri ersättning sen ett par veckor tillbaks. Och det har hjälpt mot hans utslag, prickar, förstoppning och lite mot hans torra hud. Men det är rätt tydligt att han reagerar på något luftburet med.
    Han blir alldeles svullen och röd runtom ögonen rätt vad det är, ibland ena ögat bara. Oftast inomhus. Ibland blossar även prickar upp på kroppen och de kliar. Snuvig näsa har han haft i sju veckor.
    Igår var vi ute på promenad och en stund efter att vi kommit in började han klia sig massa, sen fick han röda fläckar över hela ansiktet och började hålla på konstigt med munnen och tungan. Vet inte om han svullnade i munnen eller om det kliade. Men han började också andas snabbare så då åkte vi in till akuten. Väl där var andningen bättre men de röda fläckarna kom och gick under tre timmar, man kunde liksom se dem vandra över huden.
    Har fått remiss skickad till allergimottagningen nu men är det någon som känner igen detta? Har ingen aning om vad han reagerar på. Funderar på pollen eller päls, vi har hund, men vi är ute mycket i skogen och han brukar inte få någon reaktion då.